O Teatro Carlos Gomes de Blumenau – SC: música e política na identidade cultural blumenauense
DOI:
https://doi.org/10.5965/2525530408022023e0107Keywords:
Teatro Carlos Gomes, History of Music in Blumenau/SC, Monu-ment, Identity, RepresentationAbstract
Originaly the old Frohsinn Theater, Teatro Carlos Gomes, in Blumenau, Santa Catarina, remodeled its physical and auditory structure throughout the development of the municipality's history. It shows itself to be a living monument of the History of Blumenau, taken as such not only because it hosts a large part of artistic performances in Blumenau, but because it is synonymous with the representation of memories, power struggles and identities built from cultural structures. This article deals with the Teatro Carlos Gomes (Blumenau) as an object, instrument and space of power, considering in its monumentality the civilizing heritage that it carries. The text is based on documents found in the José Ferreira da Silva Historical Archive and the book commemorating the 145th anniversary of the Theater to further discuss the identity representations that the Theater evokes through its repertoire.
Keywords: Teatro Carlos Gomes, History of Music in Blumenau/SC, Monument, Identity, Representation.
Downloads
References
ACIB 90 anos de memória. Blumenau: Fundação Casa Dr. Blumenau. Blumenau, SC, 1989.
ANDERSON, Benedict: Comunidades Imaginadas. São Paulo: Cia das Letras, 2008.
ANNUSECK, Ellen. Nos bastidores da festa: Outras histórias, memórias e sociabilidades em um bairro operário de Blumenau (1940-1950). Dissertação (História) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2005.
BHABHA, Homi. The Location of Culture. London: Routledge, 1994.
BAUMGARTEN, Christina. Dos camarins ao grande espetáculo: 145 anos de história do Teatro Carlos Gomes. Blumenau: HB Editora, 2006.
BLUMENAU EM CADERNOS. “Anita Garibaldi”. Blumenau em Cadernos. Blumenau/SC – tomo 1, n.2, p.36-37, fev. 1957.
BRASIL, Presidente (1934-1945: Getúlio Vargas) Discurso pronunciado no Teatro Carlos Gomes, em Blumenau, por ocasião do banquete oferecido pela municipalidade, Blumenau, 10 de março de 1940. Disponível em: http.www.biblioteca.presidencia.gob.br. Acesso: 5 de maio de 2023.
CARMINATTI, Karol Diego. Cidade, Apropriação e Urbanidade: O traçado urbano de Blumenau como sistema de espaços públicos. Dissertação (Arquitetura e Urbanismo) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2017.
CASTAGNA, Paulo. Acervos Musicais em Políticas Públicas e Institucionais de Gestão de Acervos. Debates. UNIRIO, Rio de Janeiro, v. 26, nº 1, p. 159-172, nov. 2022.
CHAUÍ, Marilena. Brasil: Mito fundador e sociedade autoritária. São Paulo: Ed. Perseu Abramo, 2000.
GERLACH, Gilberto S., KADLETZ, Bruno K., MARCHETTI, Marcondes. Colônia Blumenau no Sul do Brasil. Vol. 1 e 2. Florianópolis: Clube de Cinema N. Sra. do Desterro, 2019.
HALL, Stuart. Da Diáspora: identidades e mediações culturais. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2003.
HALL, Stuart. A Identidade Cultural na Pós-Modernidade. Rio de Janeiro: DP&A Editora, 2006.
HOBSBAWM, Eric; RANGER, Terence (orgs). A Invenção das Tradições. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1997.
KORMANN, Edith. Blumenau: arte, cultura e as histórias de sua gente (1850-1995). v. 3. Blumenau: Edith Kormann, 1995.
LACERDA, Aline Lopes. A fotografia nos arquivos: produção e sentido de documentos visuais. História, Ciências, Saúde. Manguinhos, Rio de Janeiro, v.19, n.1, jan.-mar. 2012, p.283-302.
LEFEBVRE, Henri. A Revolução Urbana. Minas Gerais: Editora UFMG, 2002.
MARÍN, Miguel Ángel. Música y ciudad desde la musicologia urbana. Neuma: Revista de Música y Docencia Musical. Talca, Chile, ano 7, v. 2, 2014, p.10-30.
NORA, Pierre; AUN KHOURY, Yara (tradução). Entre Memória e História: a problemática dos lugares. Projeto História: Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados de História, [S. l.], v. 10, 2012. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/revph/article/view/12101. Acesso em: 10 maio. 2023.
PEREIRA, Tiago. Música e instituições culturais: contribuições para uma musicologia urbana na Blumenau do século XX. Revista Música, São Paulo, v.23, n.1, julho de 2023, p. 451-473.
PEREIRA, Tiago. Pela Escuta de Heinz Geyer na “cidade ressoante”: música e Campanha de Nacionalização no cotidiano urbano de Blumenau – SC (1921-1945). Dissertação (Mestrado em Musicologia) – Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis 2014.
PESAVENTO, Sandra Jatahy. Cidades visíveis, cidades sensíveis, cidades imaginárias. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 27, n. 53, 2007, p. 11-23.
RICOEUR, Paul. “Entre mémoire et histoire”. Projet. Paris: numéro 248, p.11, 1996.
RODRIGUES, Cristiane Moreira. Cidade, Monumentalidade e Poder. GEOgraphia, v.3, n.6, 2001, p 42-52.
ROSSBACH, Roberto Fabiano. As sociedades de canto da região de Blumenau no início da colonização alemã (1863- 1937). Dissertação (Mestrado em Musicologia) – Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, 2008.
ROSSBACH, Roberto Fabiano. Catalogação sistemática e descritiva de obras e fontes musicais no Brasil: o catálogo temático de Heinz Geyer (1897-1982). Tese (Doutorado em Música) – Universidade Estadual Paulista, São Paulo, 2020.
SERRONI, José Carlos. Teatros: uma memória do espaço cênico do Brasil, São Paulo: Editora Senac, São Paulo, 2002.
SEYFERTH, Giralda. Identidade étnica, assimilação e cidadania: A imigração alemã e o Estado brasileiro.In: Revista Brasileira de Ciências Sociais. v.26, n.9, 1994a.
SEYFERTH, Giralda. A identidade teuto-brasileira numa perspectiva histórica. Os alemães no Sul do Brasil: cultura – etnicidade – história. Canoa: Ulbra, 1994b.
SIEBERT, Cláudia Freitas. A produção do espaço urbano de Blumenau a partir dos seus instrumentos de controle urbanístico: 150 de história. Seminário de História da Cidade e do Urbanismo - Cinco Séculos de Cidade do Brasil. Anais. Natal, v. 6, n. 3, 2000.
WERLING, Camila. A música como representação dos movimentos germânicos e não-germânicos em Blumenau nas décadas de 1970 e 1980. Dissertação (Mestrado em Musicologia/Etnomusicologia) – Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Camila Werling; Márcia Ramos de Oliveira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who submit their manuscripts to be published in this journal agree to the following terms:
1. Authors retain the copyright and grant to the journal the right of first publication, whilst simultaneously permitting their work to be licensed under the Creative Commons License Attribution, which allows the sharing of work with recognition of the authorship and initial publication in this journal.
2. Contributions in this journal are open access; this means they are based in free use, and non-commercial applications.