Educação musical inclusiva e formação de professores: contribuições da Pedagogia Histórico-Crítica
DOI:
https://doi.org/10.5965/2525530408012023e0108Keywords:
music teacher training, inclusive Music Education, historical-critical PedagogyAbstract
This article aims to offer contributions to the discussion on the training of teachers in Music from the perspective of Inclusive Education, with Historical-Critical Pedagogy as theoretical support. It situates the problematic of education in a socio-historical context, initially presenting some conceptions that are relevant to understand the theoretical basis adopted, which are based on historical-dialectical materialism. It discusses the academic-professional training in Music in an expanded way, locating some fields of dispute, such as the imbalances between theory and practice and the Conservatory Model and Active Methods. By dealing specifically with the perspective of Inclusive Education, it locates the Medical Model and the Social Model of disability as parameters to understand the socio-historical conditioning factors that have repercussions on society and Education. It brings some suggestions for teacher training, such as the qualification of internships, the insertion of disciplines and other equally relevant subjects.
Downloads
References
ABREU, Thiago Xavier de. Música e educação escolar: contribuições da estética marxista e da pedagogia histórico-crítica para a educação musical. Tese (Doutorado em Educação Escolar) – Faculdade de Ciências e Letras, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Araraquara, 2018.
AIRES FILHO, Sérgio A. A. Educação Musical e Autismo: um estudo sobre o desenvolvimento de crianças autistas na musicalização infantil. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2020.
ARAÚJO JÚNIOR, Rusiel P. de. A formação do educador em Educação Musical: os desafios e as pertinências à inclusão da pessoa com deficiência. Tese (Doutorado) – Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2019.
BARBOSA, Luana K. C. Música, inclusão e formação docente nas Universidades Federais Brasileiras: reflexões a partir das disciplinas específicas de Educação Musical Especial/Inclusiva. Dissertação (Mestrado em Música) – Centro de Artes e Comunicação, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2020.
BELLOCHIO, Cláudia R. Formação de professores de música: desafios éticos e humanos para pensar possibilidades e inovações. Revista da ABEM, Londrina, v. 24, n. 36, p. 8-22, jan./jun. 2016.
BRASIL. Lei n.º 13.146, Lei Brasileira de Inclusão. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Diário Oficial da União: Brasília, 7 jul. 2015. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm.
CAPELLINI, Vera Lúcia Messias Fialho. Ensino Colaborativo: uma proposta para a escolarização do estudante com Transtorno Global do Desenvolvimento. São Paulo: Unesp: NEaD: Redefor, 2015.
CARLINI ZORZAL, R. Uma breve discussão sobre talento musical. Revista Música Hodie, Goiânia, v. 12, n. 2, p. 201-209, 2013.
DINIZ-PEREIRA, Júlio E. A construção do campo da pesquisa sobre a formação de professores. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 22, n. 40, p. 145-154, jul./dez. 2013.
DINIZ-PEREIRA, Júlio E. Formação de professores, trabalho e saberes docentes. Revista Trabalho & Educação, Belo Horizonte, v. 24, n. 3, p. 143-152, set./dez. 2015.
DUARTE, Newton. Formação do indivíduo, consciência e alienação: o ser humano na psicologia de A. N. Leontiev. Caderno Cedes, Campinas, v. 24, n. 62, p. 44-63, abr. 2004.
DUARTE, Newton. Sociedade do conhecimento ou sociedade das ilusões?: quatro ensaios crítico-dialéticos em filosofia da educação. 1. ed. Campinas: Autores Associados, 2008. (Coleções Polêmicas do Nosso Tempo, n. 86).
DUARTE, Newton. O debate contemporâneo das teorias pedagógicas. In: MARTINS, L. M.; DUARTE, N. (org.). Formação de professores: limites contemporâneos e alternativas necessárias. São Paulo: Editora UNESP: Cultura Acadêmica, 2010. p. 33-49.
DUARTE, Newton. Os conteúdos escolares e a ressureição dos mortos: contribuição à teoria histórico- crítica do currículo. Campinas: Autores Associados, 2016. (Coleção Educação Contemporânea).
DUARTE, Newton. Concepção de currículo em Dermeval Saviani e suas relações com a categoria marxista de liberdade. Interface - Comunicação Saúde e Educação, v. 21, n. 62, p. 521-530, 2017.
ELOY, Adriana C. M.; COUTINHO, Luciana C. S. O direito à educação na perspectiva da pedagogia histórico-crítica e a educação especial. Revista Educação Especial, Santa Maria, v. 33, p. 1-20, 2020.
FERREIRA FILHO, João V. A formação acadêmica dos professores de música: percepções e avaliações dos sujeitos da LicMus/UFCG. Revista da ABEM, v. 30, n. 2, p. e30209, 2022.
FRANÇA, Tiago H. Modelo social da deficiência: uma ferramenta sociológica para a emancipação social. Lutas Sociais, São Paulo, v. 17, n. 31, p. 59-73, jul./dez. 2013.
FREITAS, Luiz Carlos. A internalização da exclusão. Educação e Sociedade, Campinas, v. 23, n. 80, p. 299-325, set. 2002.
GOULD, Stephen J. A falsa medida do homem. Trad. Valter L. Siqueira. 3. ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2014.
LAGARES, R.; SANTOS, L. V. dos. Pedagogia Histórico-Crítica e formação docente.
EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação, v. 9, p. 1-16, 2022. DOI: 10.26568/2359-2087.2022.6618. Disponível em: https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/6618.
LOPES, Josiane P. M.; SCHAMBECK, Regina F. Currículo, deficiência e inclusão. In: SOARES, José; SCHAMBECK, Regina F.; FIGUEIREDO, Sérgio (org.). A formação do professor de Música no Brasil. 1. ed. Belo Horizonte: Fino Traço, 2014. p. 127-142.
MARSIGLIA, Ana Carolina G. Origem e desenvolvimento a Pedagogia Histórico-Critica: contribuições para a Educação Brasileira. In: SEMINÁRIO NACIONAL DO HISTEDBR, 10, 2016, Campinas. Anais […]. Campinas: [s. n.], 2016.
MARSIGLIA, Ana Carolina; MARTINS, Lígia M. Contribuições da Pedagogia Históricocrítica para a formação de professores. Germinal: Marxismo e Educação em debate, Salvador, v. 5, n. 2, p. 97-105, dez. 2013.
MARTINS, Lígia M. O legado do século XX para a formação de professores. In: MARTINS, Lígia M.; DUARTE, Newton (org.). Formação de professores: limites contemporâneos e alternativas necessárias. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2010. p. 13-22.
MATEIRO, Teresa. Músicos, pedagogos y arteeducadores con especialidad en educación musical: un análisis sobre la formación docente en paises suramericanos. Profesorado: Revista de Currículum y formación del profesorado, 2010.
MATEIRO, Teresa. Conhecimentos musicais e pedagógicos na formação de professores de música. In: CONGRESSO NACIONAL DA ABEM, 20., 2011, Vitória. Anais […]. [S. l.]: ABEM, 2011.
MATEIRO, Teresa. Construção do campo de pesquisa sobre formação docente em música. Palestra proferida na I semana de Pesquisa do PPGMUSi/UFSJ, 26/10/2021. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=kqQ9WIceK9s.
OLIVEIRA, Gleisson do C. Relações entre a educação musical especial e o desenvolvimento da comunicação social em crianças autistas. Tese (Doutorado) – Universidade federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2020.
PADILHA, Anna Maria M. L; SILVA, Régis H. R. Pedagogia Histórico-crítica e a educação escolar das pessoas com deficiência. Revista Nuances: estudos sobre Educação, Presidente Prudente, v. 31, n. esp. 1, p. 103-125, dez. 2020.
PENDEZA, Daniele. Autismo e Educação Musical: uma proposta de formação de professores. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2018.
PENNA, Maura. Mais do que tocar e ler partitura: ampliando a concepção de música na licenciatura. In: CONGRESSO DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PESQUISA E PÓSGRADUAÇÃO EM MÚSICA, 27., 2017, Campinas. Anais […]. [S. l.]: ANPPOM, 2017. p. 1-8.
PEREIRA, Marcus V. M. Licenciatura em música e habitus conservatorial: analisando o currículo. Revista da ABEM, Londrina, v. 22, n. 32, p. 90-103, jan./jun. 2014.
PEROBA, Fernanda M. E.; GOMES FILHO, Tarcísio. A construção dos saberes docentes na educação musical: estudos preliminares dos trabalhos produzidos nos últimos 10 anos no Brasil. In: CONGRESSO NACIONAL DA ABEM, 25., 2021. Anais […]. [S. l.]: ABEM, 2021. Disponível em: http://abemeducacaomusical.com.br/anais_congresso/v4/papers/889/public/889-4456-1-PB.pdf.
PIEKARSKI, Teresa C. T. Processos criativos musicais do estudante com deficiência intelectual no contexto escolar. Tese (Doutorado em Música) – Universidade federal do Paraná, Curitiba, 2020.
RODRIGUES, Helena. Avaliação da aptidão musical: viagem em torno de questões históricas e epistemológicas rumo a uma reflexão sobre a actualidade. Revista Portuguesa de Musicologia, Lisboa, n. 12, p. 181-210, 2002.
RODRIGUES, Paloma R. E. A educação inclusiva na escola pública: saberes docentes. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de São Paulo, São Paulo, 2022.
SANTIAGO, Renan; IVENICKI, Ana. Diversidade musical e formação de professores (as): qual música forma o(a) professor(a) de música? Revista da FAEEBA – Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 26, n. 48, p. 187-204, jan./abr. 2017.
SANTOS, Micael C. dos. Educação musical e currículo: diversidade cultural na formação docente em Música. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-graduação em Educação, Universidade Federal do Maranhão, São Luís, 2020.
SAVIANI, Dermeval. Sobre a natureza e a especificidade da educação. Comunicação apresentada na Mesa-redonda sobre a “Natureza e especificidade da Educação”, realizada pelo INEP. Brasília, 1984.
SAVIANI, Dermeval. Escola e Democracia: teorias da educação, curvatura da vara, onze teses sobre educação e política. 31. ed. Campinas: Autores Associados, 1997.
SAVIANI, Dermeval. Trabalho e educação: fundamentos ontológicos e históricos. Revista Brasileira de Educação, v. 12, n. 34, jan./abr., p. 152-165. 2007.
SAVIANI, Dermeval. Formação de professores: aspectos históricos e teóricos do problema no contexto brasileiro. Revista Brasileira de Educação, v. 14, n. 40, p. 143-155, jan./abr. 2009.
SAVIANI, Dermeval. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 11. ed. rev. Campinas: Autores Associados, 2011. (Coleção Educação Contemporânea).
SAVIANI, Dermeval. Pedagogia histórico-crítica, quadragésimo ano: novas aproximações. Campinas: Autores Associados, 2019. (Coleção Educação Contemporânea).
SAVIANI, D.; GALVÃO, A. C. Educação na Pandemia: a falácia do “ensino” remoto. Universidade e Sociedade, Andes-SN, ano 31, jan. 2021. Disponível em: https://docero.com.br.
SILVA, Ítalo S. da. Práxis docente na educação musical inclusiva: estudos no contexto escolar do estado do Rio Grande do Norte. Dissertação (Mestrado em Música) – Escola de Música, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2019.
SIRGADO, Angel P. As marcas do humano: às origens da constituição cultural da criança na perspectiva de Lev S. Vigotski. São Paulo: Cortez, 2005.
SOARES, José; SCHAMBECK, Regina F.; FIGUEIREDO, Sérgio (org.). A formação do professor de Música no Brasil. 1. ed. Belo Horizonte: Fino Traço, 2014.
SOARES, Lisbeth. Formação e prática docente musical no processo de educação inclusiva de pessoas com necessidades especiais. Dissertação (Mestrado em Educação Especial) – UFSCAR, São Carlos, 2006.
SOARES, Lisbeth. Educação Musical para todos e para cada um: reflexões sobre a Educação Inclusiva. Educação: dossiê: estudos interdisciplinares em educação musical - Revista Científica do Claretiano - Centro Universitário, v. 6, n. 2, p. 181-191, jul./dez. 2016.
SOARES, Lisbeth. Pedagogia musical aberta: por uma educação musical crítica, reflexiva e transformadora. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, USP, São Paulo, 2022.
TELFORD, Charles; SAWREY, James M. O indivíduo excepcional. 5. ed. Rio de Janeiro: Guanabara, 1988
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Lisbeth
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who submit their manuscripts to be published in this journal agree to the following terms:
1. Authors retain the copyright and grant to the journal the right of first publication, whilst simultaneously permitting their work to be licensed under the Creative Commons License Attribution, which allows the sharing of work with recognition of the authorship and initial publication in this journal.
2. Contributions in this journal are open access; this means they are based in free use, and non-commercial applications.