Ensino de Música para Pessoas com o Transtorno do Espectro do Autismo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2525530408012023e0305

Keywords:

autism spectrum disorder , applied behavior analysis, teaching music based on ABA for people with ASD

Abstract

The book Teaching Music for People with Autism Spectrum Disorder, published in 2019, is the outcome of doctoral research led by music educator Valéria Peres Asnis, under the supervision of Professor Nassim Chamel Elias. This research was based on the project “Musicalization and socialization of children and adolescents with Autism Spectrum Disorder and their families” – carried out both at the Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), SP, and at the Associação de Apoio e Inclusão ao Autista (AIA), in Braga, Portugal. The book is structured in three chapters through which Autism Spectrum Disorder (ASD) is presented to the reader in a didactic way, starting from a general overview about it and Applied Behavior Analysis (ABA) as a scientific basis for planning the teaching for people with autism, and arriving at the specificity of teaching music based on ABA for this population, including the provision of didactic-music activities that were prepared and adapted for this purpose.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cíntia Thais Morato, Federal University of Uberlândia

Mestra e doutora em Música (Educação Musical) pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. É também graduada em Educação Artística (habilitação em Música) pela Universidade Federal de Uberlândia, MG. Atualmente é docente do curso de Música (licenciatura e bacharelado) do Instituto de Artes da Universidade Federal de Uberlândia, orientando a formação pedagógica musical, a formação profissional e a formação científica de musicistas e professores de música.

Maria Cristina Souza Costa, Federal University of Uberlândia

Mestra em Música (Educação Musical) pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Licenciada em Música (Piano) pela Universidade Federal de Uberlândia. Professora adjunta no Instituto de Artes (Curso de Música) da Universidade Federal de Uberlândia, MG, atuando na formação de músicos e professores de Música desde 2002.

References

COSTA, Maria Cristina Souza; MORATO, Cíntia Thais. O estímulo ao desenvolvimento

global no projeto Musicalização de Bebês da UFU. In: ENCONTRO DE REFLEXÕES E AÇÕES NO ENSINO DE ARTE, 12., 2012, Uberlândia. Anais […]. Uberlândia: Arte na Escola - Polo

UFU, 2012. Disponível em: http://www.encontro.proex.ufu.br/sites/encontro.proex.

ufu.br/files/historico/12/O%20EST%CDMULO%20AO%20DESENVOLVIMENTO%20

GLOBAL%20NO%20PROJETO%20MUSICALIZA%C7%C3O%20DE%20BEB%CAS%20

DA%20UFU_0.pdf. Acesso em: 28 abr. 2023.

ILARI, Beatriz. Música na infância e na adolescência: um livro para pais, professores e

aficionados. Curitiba: IBPEX, 2009.

PAIVA JÚNIOR, Francisco. 1 a cada 44 crianças: EUA publica nova prevalência de autismo.

Revista Autismo, v. 7, n. 15, p. 19, dez. 2021. Disponível em: https://www.canalautismo.

com.br/download/9058/?tmstv=1682711402. Acesso em: 28 abr. 2023.

PAIVA JÚNIOR, Francisco. Prevalência de autismo: 1 em 36 é o novo número do CDC

nos EUA. Canal Autismo, 23 mar. 2023. Disponível em: https://www.canalautismo.com.

br/noticia/prevalencia-de-autismo-1-em-36-e-o-novo-numero-do-cdc-nos-eua/.

Acesso em: 28 abr. 2023.

Published

2023-09-24

How to Cite

MORATO, Cíntia Thais; COSTA, Maria Cristina Souza. Ensino de Música para Pessoas com o Transtorno do Espectro do Autismo. Orfeu, Florianópolis, v. 8, n. 1, p. e0305, 2023. DOI: 10.5965/2525530408012023e0305. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/orfeu/article/view/23681. Acesso em: 22 nov. 2024.