José Rebello da Silva: pioneer of the Brazilian guitar and the marches of Ameno Resedá

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2525530408022023e0209

Keywords:

José Rebello da Silva, José Cavaquinho, Ameno Resedá, Yvonne Rebello, brazilian guitar

Abstract

José Rebello da Silva (1884-1951), also known as José (or Zé) Cavaquinho, played a multifaceted role in Rio de Janeiro’s music scene in the first half of the 20th century, as a guitarist, cavaquinho player, flutist, composer, teacher, and conductor, in addition to having been one of the founding members and musical director of the Carnaval group Ameno Resedá. Despite the recognition by the press and his peers during his lifetime, his name ended up being relegated to oblivion, as well as those of countless others, creating substantial gaps in the historiography of Brazilian music. Based on bibliographical sources, scores and information from newspapers and magazines of the time, this article aims to shed more light on José Rebello’ story, seeking to preserve his memory and bring his name back in circulation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luciano Lima, University of the State of Paraná

Violonista, pesquisador e professor da Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR) no Campus de Curitiba II e no Programa de Pós-Graduação em Música da UNESPAR. Doutor (D. Mus.) pela Université de Montréal (Canadá), mestre pela McGill University (Canadá) e bacharel em violão pela Escola de Música e Belas Artes do Paraná.

References

A CAPITAL. Rio de Janeiro, p. 4, 1 jan. 1909.

A IMPRENSA. Rio de Janeiro, p. 4, 26 jan. 1914.

A NOITE. Rio de Janeiro, p. 6, 28 jun. 1928.

ALMANAK LAEMMERT. Rio de Janeiro: Oficinas Tipográficas de Almanak Laemmert, 1903.

ALMANAK LAEMMERT. Rio de Janeiro: Oficinas Tipográficas de Almanak Laemmert, 1913.

ALMANAK LAEMMERT. Rio de Janeiro: Oficinas Tipográficas de Almanak Laemmert, 1914.

ALMANAK LAEMMERT. Rio de Janeiro: Oficinas Tipográficas de Almanak Laemmert, 1915.

ALMANAK LAEMMERT. Rio de Janeiro: Oficinas Tipográficas de Almanak Laemmert, 1916.

ALMANAK LAEMMERT. Rio de Janeiro: Oficinas Tipográficas de Almanak Laemmert, 1918.

ALMIRANTE. No Tempo de Noel Rosa. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1977.

ALVAREZ, Homero. Editorial. O Violão, Rio de Janeiro, ano I, n. 4, p. 2, 1929.

AMORIM, Humberto. Alfredo Imenes: um pioneiro da música de câmara com violão no

Brasil. Revista Vórtex, Curitiba, v. 6, n. 3, p. 1-33, 2018. Disponível em: https://periodicos.unespar.edu.br/index.php/vortex/article/view/2634. Acesso em: 15 mar. 2023.

ANDRADE, Carlos Drummond de. Poesia Completa. Rio de Janeiro: Nova Aguilar, 2002.

CABRAL, Sérgio. No Tempo de Almirante. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1990.

CARETA. Rio de Janeiro, ano IV, n. 144, p. 26, 4 mar. 1911.

CASA DO CHORO. Acervo. Catálogo de partituras. Rio de Janeiro, 2013. Disponível em:

https://acervo.casadochoro.com.br/Works/index. Acesso em: 15 mar. 2023.

CAVAQUINHO DE OURO. Histórico do Cavaquinho de Ouro e o Ressurgimento do Violão. Rio de Janeiro: Oficinas Gráficas Heitor Ribeiro, 1928.

CAVAQUINHO, José. Quincas Laranjeiras. Coleção Almirante, MIS-RJ.

CORREIO DA MANHÃ. Rio de Janeiro, p. 3, 21 jan. 1911.

CORREIO DA MANHÃ. Rio de Janeiro, p. 14, 15 fev. 1912.

CORREIO DA MANHÃ. Rio de Janeiro, p. 8, 14 out. 1918.

CORREIO DA MANHÃ. Rio de Janeiro, p. 9, 13 fev. 1927.

CORREIO DA MANHÃ. Rio de Janeiro, p. 13, 20 fev. 1927.

CORREIO DA MANHÃ. Rio de Janeiro, p. 11, 26 jul. 1929.

CORREIO DA MANHÃ. Rio de Janeiro, p. 5, 24 maio 1932.

CORREIO DA MANHÃ. Rio de Janeiro, p. 10, 20 abr. 1954.

CORREIO DA MANHÃ. Rio de Janeiro, p. 14, 3 maio 1955.

DIÁRIO CARIOCA. Rio de Janeiro, p. 11, 8 fev. 1931.

DIÁRIO CARIOCA. Rio de Janeiro, p. 15, 16 dez. 1937.

DIÁRIO DA NOITE. São Paulo, p. 15, 21 maio 1954.

DISCOGRAFIA BRASILEIRA/IMS. Disponível em: https://discografiabrasileira.com.br/. Acesso em: 15 mar. 2023.

EFEGÊ, Jota. Ameno Resedá: o rancho que foi escola. Rio de Janeiro: Funarte, 2009.

FÁBIO, Léo. A menina do violãozinho. Correio da Manhã, Rio de Janeiro, p. 9, 13 fev. 1927.

FIGUEIREDO, Ernani de. A voz de uma autoridade sobre o Violão. O Violão, Rio de Janeiro, ano I, n. 3, p. 9, fev. 1929.

FONSECA, Gondin da. Santos Dumont. Rio de Janeiro: Vecchi, 1940.

GAZETA DE NOTÍCIAS. Rio de Janeiro, p. 6, 5 jul. 1908.

JORNAL DO BRASIL. Rio de Janeiro, p. 7, 11 mar. 1906.

JORNAL DO BRASIL. Rio de Janeiro, p. 7, 11 maio 1907.

JORNAL DO BRASIL. Rio de Janeiro, p. 9, 8 fev. 1912.

JORNAL DO BRASIL. Rio de Janeiro, p. 9, 11 jan. 1913.

JORNAL DO BRASIL. Rio de Janeiro, p. 21, 25 jan. 1914.

JORNAL DO BRASIL. Rio de Janeiro, p. 8, 7 fev. 1919.

JORNAL DO BRASIL. Rio de Janeiro, p. 15, 21 out. 1933.

JORNAL DO BRASIL. Rio de Janeiro, p. 14, 13 jul. 1934.

JOSÉ CAVAQUINHO. Enciclopédia da Música Brasileira: erudita, folclórica e popular. São Paulo: Art Ed., 1977.

LEAL, José de Souza; BARBOSA, Artur Luiz. João Pernambuco: arte de um povo. Rio de Janeiro: Funarte, 1982.

LIMA, Giuliana Souza de. Almirante, “a mais alta patente do rádio”, e a construção da história da música popular brasileira (1938-1958). 176 f. Dissertação (Mestrado em História Social) – Departamento de História, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2012.

LIMA, Luciano. Yvonne Rebello e Garoto: o Violão na Música de Radamés Gnattali antes da Tocata em Ritmo de Samba. Revista Vórtex, Curitiba, v. 8, n. 3, p. 1-30, 2020. Disponível em: https://periodicos.unespar.edu.br/index.php/vortex/article/view/3964. Acesso em: 15 mar. 2023.

LIVINGSTON, Tamara Elena; GARCIA, Thomas George Caracas. Choro: a social history of a Brazilian popular music. Bloomington: Indiana University Press, 2005.

LYRA, Abdon. Preludio Op. 14 n. 1. Rio de Janeiro: Casa Arthur Napoleão, 1932. Partitura. Violão.

MARIZ, Vasco. Heitor Villa-Lobos: o homem e a obra. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 2018.

MIS-RJ – MUSEU DA IMAGEM E DO SOM. Depoimentos para a Posteridade Pixinguinha. Rio de Janeiro: MIS-RJ, 22 abr. 1968.

MIS-RJ – MUSEU DA IMAGEM E DO SOM. Depoimentos para a Posteridade Napoleão de Oliveira. Rio de Janeiro: MIS-RJ, 22 ago. 1969.

MONTENEGRO, Lourival. Lourival Montenegro e sua atividade artística. A Voz do Violão, Rio de Janeiro, ano I, n. 3, p. 27, abr. 1931.

NAZARETH, Ernesto. Ameno Resedá. Partitura manuscrita, 4 p. Piano.

NEGREIROS, Jayme. João Pernambuco Morreu de Desgosto: melodia de “Luar do Sertão” é sua. Jornal do Brasil, Rio de Janeiro, 2, 3 e 4 nov. 1957. 4o Caderno, p. 1.

O GLOBO. Rio de Janeiro, p. 5. 2 jan. 1932.

O JORNAL. Rio de Janeiro, p. 10, 25 out. 1922.

O JORNAL. Rio de Janeiro, 12 ago. 1947. Segunda Seção, p. 3.

O MALHO. Rio de Janeiro, ano IV, n. 158, p. 9, 23 set. 1905.

O MALHO. Rio de Janeiro, ano X, n. 440, p. 15, 18 fev. 1911.

O PAIZ. Rio de Janeiro, p. 2, 3 fev. 1913.

O PAIZ. Rio de Janeiro, p. 2, 15 jul. 1928.

O PAIZ. Rio de Janeiro, p. 5, 29 e 30 jul. 1929.

O RIO NÚ. Rio de Janeiro, p. 7, ago. 1907.

O SÉCULO. Rio de Janeiro, p. 2, 31 jan. 1908.

O VIOLÃO. Rio de Janeiro, ano I, n. 1, p. 10, dez. 1928.

O VIOLÃO. Rio de Janeiro, ano I, n. 2, p. 3, jan. 1929a.

O VIOLÃO. Rio de Janeiro, ano I, n. 3, p. 17-18, fev. 1929b.

OLINDA, Ruy de. Sucessos e triunfos do violão no meio artístico carioca. O que há..., Rio de Janeiro, ano I, n. 2, p. 61, 15 ago. 1929.

PINTO, Alexandre Gonçalves. O Choro: reminiscências dos chorões antigos. Rio de Janeiro: Funarte, 1978.

PRAT, Domingo. Diccionario de Guitarristas. Buenos Aires: Casa Romero y Fernandez, 1934.

SANTOS, Turíbio. Heitor Villa-Lobos e o Violão. Rio de Janeiro: Museu Villa-Lobos, 1975.

SILVA, José Rebello da. Diz que não foi... O Violão, Rio de Janeiro, ano I, n. 5, p. 24, abr. 1929.

TABORDA, Marcia. Violão e Identidade Nacional. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2011.

VIDA DOMÉSTICA. Rio de Janeiro, n. 182, p. 53, maio 1933.

VILLA-LOBOS, Heitor. Educação Cívico-Artística. Acervo Museu Villa-Lobos.

Published

2023-07-06

How to Cite

LIMA, Luciano. José Rebello da Silva: pioneer of the Brazilian guitar and the marches of Ameno Resedá. Orfeu, Florianópolis, v. 8, n. 2, p. e0209, 2023. DOI: 10.5965/2525530408022023e0209. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/orfeu/article/view/23603. Acesso em: 1 jul. 2024.