Quincas Laranjeiras (1873-1935) and guitar teaching in Rio de Janeiro: the first between chorões and maidens

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2525530408022023e0205

Keywords:

guitar in Rio de Janeiro, guitar teaching, guitar pioneers, female guitarists, “O que é nosso”

Abstract

The purpose of the article is to highlight the decisive activity of Quincas Laranjeiras (1873-1935) as a guitar teacher in socio-cultural groups more linked to popular cultural matrices: chorões, sambistas, regionalists and singers linked to the phonographic industry and the radio, highlighting the relationships with Donga and the ladies and gentlemen of Rio de Janeiro society. In a complementary way, the text touches part of the contexts and dynamics that, at that moment, revolved around the instrument, minimally situating the lives of these characters in time and space. Based on the cross-referencing and analysis of the collected primary sources and the data available in the literature, the results indicate that, throughout the 1920s, Quincas played an important role as a guitar teacher for women practitioners, inserting his pedagogical work within the movement of “resurgence of the national song”.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Humberto Amorim, Federal University of Rio de Janeiro

Professor da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) desde 2007. Doutor em Musicologia, Mestre em Práticas Interpretativas, possui ainda três graduações na área musical, além de ter obtido o Máster em violão clássico pela Universidade de Alicante (ESP). 

Paulo Martelli, Movimento Violão

A concert performer with an international career and several awards at competitions, Paulo Martelli holds a doctorate in music from UNESP, with master's degrees from the Manhattan School of Music and the Julliard School (New York) and a postdoctoral degree from UFRN. His works include publishing books, CD's and performing on some of the most important stages in the world (including Carneggie Hall). He is the creator and director of the Movimento Violão series.

References

A VOZ DO VIOLÃO, Rio de Janeiro, ano 1, n. 1, p. 5, fev. 1931a. 1 fotografia. Disponível em: https://www.violaobrasileiro.com.br/biblioteca/?q=voz+do+viol%C3%A3o. Acesso em: 15 maio 2023.

A VOZ DO VIOLÃO, Rio de Janeiro, ano 1, n. 1, p. 20, fev. 1931b. Disponível em: https://www.violaobrasileiro.com.br/biblioteca/?q=voz+do+viol%C3%A3o. Acesso em: 15 maio 2023.

A VOZ DO VIOLÃO, Rio de Janeiro, ano 1, n. 1, p. 24, fev. 1931c. Disponível em: https://www.violaobrasileiro.com.br/biblioteca/?q=voz+do+viol%C3%A3o. Acesso em: 15 maio 2023.

A VOZ DO VIOLÃO, Rio de Janeiro, ano I, n. 3, p. 27-28, abr. 1931d.

AMARAL, Tarsila do. Mulher e violão. [19--]. Desenho, grafite sobre papel, 22 x 22 cm.

AMORIM, Humberto. O ensino de música nas primeiras décadas do Brasil oitocentista (1808-1822). Opus, Campinas, v. 23, n. 3, p. 1-24, dez. 2017. Disponível em: http://dx.doi.org/10.20504/opus2017c2303. Acesso em: 15 maio 2023.

AMORIM, Humberto. Três obras didáticas de Melchior Cortez: o violão entre os métodos clássicos e a Escola Moderna. Opus, Campinas, v. 26, n. 1, p. 1-32, jan./abr. 2020. Disponível em: http://dx.doi.org/10.20504/opus2020a2607. Acesso em: 15 maio 2023.

AMORIM; Humberto; MARTELLI, Paulo. O “avô do violão moderno”: Quincas Laranjeiras e seu papel como mediador cultural. Vórtex, Curitiba, v. 11, n. 1, p. 1-30, abr. 2023. Disponível em: https://doi.org/10.33871/23179937.2023.11.1.7100. Acesso em: 15 maio 2023.

CORREIO DA MANHÃ, Rio de Janeiro, n. 9719, p. 11, 26 set. 1926a. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/docreader.aspx?bib=089842_03&pasta=ano%20192&pesq=&pagfis=27524. Acesso em: 16 maio 2023.

CORREIO DA MANHÃ, Rio de Janeiro, n. 9701, p. 14, 5 set. 1926b. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/docreader.aspx?bib=089842_03&pasta=ano%20192&pesq=&pagfis=27230. Acesso em: 16 maio 2023.

CORREIO DA MANHÃ, Rio de Janeiro, n. 9707, p. 10, 12 set. 1926c. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/docreader.aspx?bib=089842_03&pasta=ano%20192&pesq=&pagfis=27328. Acesso em: 16 maio 2023.

CORREIO DA MANHÃ, O que é nosso, Rio de Janeiro, n. 9713, p. 9-10, 19 set. 1926d. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/docreader.aspx?bib=089842_03&pasta=ano%20192&pesq=&pagfis=27427. Acesso em: 16 maio 2023.

CORREIO DA MANHÃ, Rio de Janeiro, n. 9785, p. 11, 12 dez. 1926e. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/docreader.aspx?bib=089842_03&pasta=ano%20192&pesq=&pagfis=28657. Acesso em: 16 maio 2023.

CORREIO DA MANHÃ, Rio de Janeiro, n. 9773, p. 13-14, 28 nov. 1926f. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/docreader.aspx?bib=089842_03&pasta=ano%20192&pesq=&pagfis=28455. Acesso em: 16 maio 2023.

CORREIO DA MANHÃ, Rio de Janeiro, n. 9677, p. 13, 8 ago. 1926g. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/docreader.aspx?bib=089842_03&pasta=ano%20192&pesq=&pagfis=28517. Acesso em: 16 maio 2023.

CORREIO DA MANHÃ, O que é nosso, Rio de Janeiro, n. 9725, p. 13, 3 out. 1926h. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/docreader.aspx?bib=089842_03&pasta=ano%20192&pesq=&pagfis=27641. Acesso em: 16 maio 2023.

CORREIO DA MANHÃ, O que é nosso, Rio de Janeiro, n. 9839, p. 9, 13 fev. de 1927a. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/docreader.aspx?bib=089842_03&pasta=ano%20192&pesq=&pagfis=29541. Acesso em: 16 maio 2023.

CORREIO DA MANHÃ, O que é nosso, Rio de Janeiro, n. 10066, p. 19, 6 nov. 1927b. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/docreader.aspx?bib=089842_03&pasta=ano%20192&pesq=&pagfis=32530. Acesso em: 16 maio 2023.

DONGA, 1889-1974. Opinião, Rio de Janeiro, n. 95, 2 set. 1974, Movimento, p. 19. Disponível em: http://memoria.bn.br/docreader/DocReader.aspx?bib=123307&pagfis=2115. Acesso em: 16 maio 2023.

FON FON, Rio de Janeiro, ano 21, n. 52, p. 72, 24 dez. 1927. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/docreader.aspx?bib=259063&pasta=ano%20192&pesq=&pagfis=63054. Acesso em: 16 maio 2023.

GONÇALVES, Leandro Márcio. O processo de difusão do violão clássico no Brasil através da “Escola de Tárrega” entre 1916 e 1960. 2015. Dissertação (Mestrado em Música) – Departamento de Música, Escola de Artes, Universidade de Évora, Évora, 2015. Disponível em: http://hdl.handle.net/10174/16400. Acesso em: 16 maio 2023.

LEAL, José de Souza; BARBOSA, Artur Luiz. João Pernambuco, arte de um povo. Rio de Janeiro. Funarte, 1982.

LIMA, Luciano. Yvonne Rebello e Garoto: o violão na música de Radamés Gnattali antes da Tocata em Ritmo de Samba. Vórtex, Curitiba, v. 8, n. 3, p. 1-30, dez. 2000. Disponível em: https://doi.org/10.33871/23179937.2020.8.3.1.5. Acesso em 15 maio 2023.

LOURIVAL Montenegro e a sua actividade artistica. A Voz do Violão, Rio de Janeiro, ano 1, n. 3, p. 27-28, abr. 1931. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/docreader.aspx?bib=750271&pasta=ano%20193&pesq=&pagfis=61http://memoria.bn.br/DocReader/docreader.aspx?bib=750271&pasta=ano 193&pesq=&pagfis=60. Acesso em: 16 maio 2023.

MALFATTI, Anita. Valência. 1927. Pintura, óleo sobre tela, 106,5 x 106,5 cm.

MALFATTI, Anita. Mulher e violão. [19--]. Desenho, grafite sobre papel, 21 x 13 cm.

MARIZ, Vasco. Donga, Marco da História do Samba. O Estado de S. Paulo, São Paulo, ano 7, n. 453, 1 abr. 1989. Cultura, p. 4. Disponível em: https://acervo.estadao.com.br/pagina/#!/19890401-35003-nac-0066-cul-4-not. Acesso em: 16 maio 2023.

MARIZ, Vasco. Villa-Lobos: o homem e a obra. 12. ed. Rio de Janeiro: Academia Brasileira de Música: Francisco Alves, 2005.

MAUL, Carlos. Catullo: sua vida, sua obra, seu romance. Rio de Janeiro: São José, 1971.

O VIOLÃO, Rio de Janeiro, ano 1, n. 1, p. 24, dez. 1928. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/docreader.aspx?bib=750042&pasta=ano%20192&pesq=&pagfis=24. Acesso em: 16 maio 2023.

O VIOLÃO, Rio de Janeiro, ano 1, n. 2, p. 27, jan. 1929a. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/docreader.aspx?bib=750042&pasta=ano%20192&pesq=&pagfis=59.

O VIOLÃO, Rio de Janeiro, ano 1, n. 4, p. 22, mar. 1929b. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/docreader.aspx?bib=750042&pasta=ano%20192&pesq=&pagfis=126. Acesso em: 16 maio 2023.

O VIOLÃO, Rio de Janeiro, ano 1, n. 6, p. 13, maio/jun. 1929c. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/docreader.aspx?bib=750042&pasta=ano%20192&pesq=&pagfis=177. Acesso em: 16 maio 2023.

O VIOLÃO, Rio de Janeiro, ano 1, n. 8, p. 7, 20, 26, ago./set. 1929d. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/docreader.aspx?bib=750042&pasta=ano%20192&pesq=&pagfis=235. Acesso em: 16 maio 2023.

O VIOLÃO, Rio de Janeiro, ano 1, n. 7, p. 17, 20, jul. 1929e. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/docreader.aspx?bib=750042&pasta=ano%20192&pesq=&pagfis=213. Acesso em: 16 maio 2023.

O VIOLÃO, Rio de Janeiro, ano 1, n. 9, p. 18, out. 1929f. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/docreader.aspx?bib=750042&pasta=ano%20192&pesq=&pagfis=278. Acesso em: 16 maio 2023.

O VIOLÃO, Rio de Janeiro, ano 1, n. 10, p. 20-24, nov./dez. 1929g. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/docreader.aspx?bib=750042&pasta=ano%20192&pesq=&pagfis=316. Acesso em: 16 maio 2023.

O VIOLÃO, Rio de Janeiro, ano 1, n. 3, p. 20, fev. 1929h. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/DocReader.aspx?bib=750042&Pesq=%22Joaquim%20dos%20Santos%22&pagfis=92. Acesso em: 31 maio 2023.

PINTO, Alexandre Gonçalves. O choro: reminiscências dos chorões antigos. 1. ed. Rio de Janeiro: Typ. Glória 1936. Disponível em: https://archive.org/details/OChoro/page/n1/mode/2up. Acesso em: 16 maio 2023.

POMBO, B. Dantas de Souza. O violão. O Violão, Rio de Janeiro, v. 1, n. 2, p. 3, jan. 1929. Disponível em: https://www.digitalguitararchive.com/wp-content/uploads/2021/03/1929-02-O-Violao.pdf. Acesso em: 16 maio 2023.

SANTOS, Ernesto dos (Donga). Donga: aquele que gravou o primeiro samba. Manchete, Rio de Janeiro, v. 14, n. 754, p. 101-103, 1 out. 1966. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/docreader.aspx?bib=004120&pasta=ano%20196&pesq=&pagfis=72843. Acesso em: 16 maio 2023.

TABORDA, Marcia Ermelindo. Violão e identidade nacional: Rio de Janeiro 1830/1930. 2004. Tese (Doutorado em História) – Programa de Pós-Graduação em História Social, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2004. Disponível em: https://minerva.ufrj.br/F/?func=direct&doc_number=000615872&local_base=UFR01. Acesso em: 16 maio 2023.

Published

2023-06-24

How to Cite

AMORIM, Humberto; MARTELLI, Paulo. Quincas Laranjeiras (1873-1935) and guitar teaching in Rio de Janeiro: the first between chorões and maidens. Orfeu, Florianópolis, v. 8, n. 2, p. e0205, 2023. DOI: 10.5965/2525530408022023e0205. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/orfeu/article/view/23178. Acesso em: 23 nov. 2024.