Guitar in São Paulo: information on the instrument in the imperial period

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2525530408022023e0202

Keywords:

music in Sao Paulo, guitar in Sao Paulo city, guitar in the 19th century, brazilian guitar

Abstract

The present article brings notes on the guitar in São Paulo in Imperial Brazil (1822-1889). Due to the lack of information and bibliography about the subject, primary sources were used (newspapers, magazines), fiction and history books, memoirs and biographies as also. The information collected points to a movement around the guitar that can be associated to the activities of the law course established in the city (1828). The diffusion of methods, sale of instruments, performances and composers were detected. The information allows the identification of a social network linked to the instrument, and it was possible to find a piece for guitar solo. The only work from the XIX century, composed by a guitarist from São Paulo that has been found so far. It is noticeable that the guitar repertoire was in consonance with the general repertoire in vogue in the city: polkas, mazurkas and waltzes, the ballroom dances.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Flavia Prando, Centro de Pesquisa e Formação - SESC/SP

Violonista, doutora e mestre em Música pela ECA-USP e bacharel em violão pelo IA-Unesp. É pesquisadora do Centro de Pesquisa e Formação do Sesc SP e atua como regente convidada (2022-2023) da Camerata Infanto-Juvenil do Projeto Guri Santa Marcelina.

References

A PHENIX. São Paulo, ano 4, ed. 364, p. 4, 9 out. 1841. Disponível em: http://memoria.bn.br/pdf/720798/per720798_1841_00364.pdf. Acesso em 16 mar. 2023.

A PROVÍNCIA de São Paulo. São Paulo, ano VIII, n. 2310, p. 1, 2 dez. 1882. Disponível em: https://acervo.estadao.com.br/pagina/#!/18821202-2315-nac-0001-999-1-not. Acesso em 16 mar. 2023.

A PROVÍNCIA de São Paulo. São Paulo, ano XIII, n. 3769, p. 3, 22 out. 1887. Disponível em: https://acervo.estadao.com.br/pagina/#!/18871022-3769-nac-0003-999-3-clas. Acesso em: 17 mar. 2023.

ALMANAK da Província de São Paulo. São Paulo: Typographia Americana, p. 67, 1873. Disponível em: http://memoria.bn.br/docreader/DocReader.aspx?bib=448370&pagfis=73. Acesso em: 17 mar. 2023.

AMARAL, Antônio Barreto. Dicionário de história de São Paulo. São Paulo: Imprensa Oficial, 2006.

AMORIM, Humberto. “A carne mais barata do mercado é a carne negra”: comércio e fuga de escravos músicos nas primeiras décadas do Brasil oitocentista (1808-1830). OPUS, [s.l.], v. 23, n. 2, p. 89-115, ago. 2017. Disponível em: http://dx.doi.org/10.20504/opus2017b2304. Acesso em: 17 mar. 2023.

ANDRADE, Mário de. Dicionário Musical Brasileiro. Belo Horizonte: Itatiaia, 1999.

ANTUNES, Gilson Uehara. Américo Jacomino Canhoto e o desenvolvimento da arte solística do violão em São Paulo. 2002. Dissertação (Mestrado em Musicologia) − Escola de Comunicação e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2002.

ASTREA. Minas Gerais, n. 383, p. 3-4, 27 jan. 1829. BECKER, Howard S. Art worlds: updated and expanded. California: University of California Press, 2008.

BINDER, Fernando Pereira. Profissionais, amadores e virtuoses: piano, pianismo e Guiomar Novaes. 2018. Tese (Doutorado em Musicologia) − Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2018. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/27/27157/tde-13092018-153941/pt-br.php . Acesso em: 17 mar. 2023.

BURKE, Peter. O que é história cultural? São Paulo: Editora Schwarcz: Companhia das Letras, 2005.

CARVALHO, Afonso José de. São Paulo Antigo (188 -1886). Revista do Instituto Histórico e Geográfico Nacional, São Paulo, v. 41, p. 47-64, 1942.

CHARTIER, Roger. A história cultural: entre práticas e representações. Lisboa: Difel, 1990.

CHRISTOFORIDIS, Michael. Serenading Spanish Students on the Streets of Paris: The International Projection of Estudiantinas in the 1870s. Nineteenth-Century Music Review, [s. l.], v. 15, n. 1, p. 26-46, fev. 2018. Disponível em: https://doi.org/10.1017/S1479409817000064. Acesso em: 17 mar. 2023.

CORREIO Paulistano. São Paulo, ano 15, n. 3616, p. 4, 26 jun. 1868. Disponível em: http://memoria.bn.br/pdf/090972/per090972_1868_03616.pdf. Acesso em: 17 mar. 2023.

CORREIO Paulistano. São Paulo, ano 26, n. 6900, p. 3, 14 nov. 1879. Disponível em: http://memoria.bn.br/pdf/090972/per090972_1879_06900.pdf. Acesso em: 17 mar. 2023.

CORREIO Paulistano. São Paulo, ano 29, n. 7850, p. 2, 2 dez. 1882. Disponível em: http://memoria.bn.br/pdf/090972/per090972_1882_07850.pdf. Acesso em: 17 mar. 2023.

CORREIO Paulistano. São Paulo, ano 32, n. 8675, p. 1, 24 jul. 1885a. Disponível em: http://memoria.bn.br/pdf/09 0972/per090972_1885_08675.pdf. Acesso em: 17 mar. 2023.

CORREIO Paulistano. São Paulo, ano 32, n. 8676, p. 2, 25 jul. 1885b. Disponível em: http://memoria.bn.br/pdf/0 90972/per090972_1885_08676.pdf. Acesso em: 17 mar. 2023.

CORREIO Paulistano. São Paulo, ano 57, n. 20092, p. 3, 12 jun. 1919. Disponível em: http://memoria.bn.br/pdf/090972/per090972_1919_20092.pdf. Acesso em: 17 mar. 2023.

DIABO Coxo. São Paulo, série 1, p. 4, 30 dez. 1864.

DIABO Coxo. São Paulo, série 2, n. 4, p. 4, 13 ago. 1865.

DOMINGOS, Marcus Caetano. Bernardo Guimarães, a respeito de seu autorretrato em Rosaura, a enjeitada (1883): “será o meu busto verônica?”. Brazilian Journal of Development, Curitiba, v. 5, n. 1, p. 943-959, jan. 2019. Disponível em: https://doi.org/10.34117/bjdv5n1-1037. Acesso em: 17 mar. 2023.

EGG, André. Contra a pianolatria: os concertos de piano na crítica de Mário de Andrade no Diário Nacional em 1927. In: CONGRESSO DA ANPPOM, 29., 2019, Pelotas. Anais [...]. São Paulo: ANPPOM, 2019. Disponível em: https://anppom.org.br/anais/anaiscongresso_anppom_2019/5969/public/5969-20713-1-PB.pdf. Acesso em: 17 mar. 2023.

FRANÇA, Eurico Nogueira. A Música no Brasil, 1935. Rio de Janeiro: Ministério da Educação e Saúde, Serviço de Documentação, 1953.

GUIMARÃES, Armelin. E Assim nasceu a Escrava Isaura. São Paulo: Centro Gráfico, 1984.

GUIMARÃES, Bernardo. Rosaura: a enjeitada. [s.l]: Associação de acervos literários biblioteca virtual, 2005.

KIEFFER, Anna Maria. São Paulo: Paisagens Sonoras (1830-1880). 1a edição. São Paulo: Selo Sesc, 2020.

MARCÍLIO, Maria Luiza. A Cidade de São Paulo: povoamento e população (1750-1850). São Paulo: Edusp, 2014.

CASTRO, Marcos Sampaio de. Bixiga: Um bairro afro italiano. São Paulo: Annablume, 2008.

MARTINS, José de Souza. Adolfo Coelho: os embates da língua e da linguagem. Análise Social, Lisboa, v.50, n. 214, p. 4-25, 2015. Disponível em: http://analisesocial.ics.ul.pt/documentos/AS_214_a01.pdf. Acesso em: 17 mar. 2023.

MATOS, Alderi Souza de. História da Igreja Presbiteriana do Brasil I (1859-1959). [20--?]. Disponível em: https://thirdmill.org/search.asp/kw/portuguese/93530~11_1_01_9-47-54_AM~Hist%C3%B3ria_da_Igreja_Presbiter%20iana_do_Brasil_Ihtml. Acesso em: 17 mar. 2023.

MORAES, José Geraldo Vinci de. Sonoridades paulistanas: final do século XIX ao início do século XX. Rio de Janeiro: Funarte, 1997.

MORAES, José Geraldo Vinci de. Polifonia na metrópole: história e música popular em São Paulo. Tempo, Niterói, n.10, p. 1-23, 2000. p. 8. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=167018242003. Acesso em: 30 set. 2020.

MORAES, Júlio Lucchesi. São Paulo: capital artística: a cafeicultura e as artes na belle époque (1906-1922). São Paulo: Beco do Azougue, 2014.

MOTA, Paula de Brito et al. A cidade de São Paulo de 1870 a 1930: café, imigrantes, ferrovia, indústria. 2007. Dissertação (Mestrado em Urbanismo) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2007. Disponível em: http://repositorio.sis.puc-campinas.edu.br/xmlui/handle/123456789/16193. Acesso em: 10 abr. 2023.

MOURA, Denise A. et al. Andantes de novos rumos: a vinda de migrantes cearenses para fazendas de café Paulistas em 1878. Revista Brasileira de História, [s. l.], v. 17, n. 34, p. 119-132, 1997. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0102-01881997000200006. Acesso em: 10 abr. 2023.

NAVES, Santuza Cambraia. O Violão Azul: Música Popular e Modernismo. Rio de Janeiro: Editora Fundação Getúlio Vargas, 1995.

PETROLLI, Valdenizio. O Paulista – O primeiro jornal da Província. In: CONGRESSO NACIONAL DE HISTÓRIA DA MÍDIA, 5., 2007, São Paulo. Anais [...]. São Paulo: Intercom, 2007.

PRANDO, Flavia Rejane. O mundo do violão em São Paulo: processos de consolidação do circuito do instrumento na cidade (1890-1932). Tese (Doutorado) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.11606/T.27.2021.tde-24082021-211659. Acesso em: 10 abr. 2023.

REZENDE, Carlos Penteado de. Tradições musicais da Faculdade de Direito de São Paulo. Ed. ilustrada, comemorativa do IV centenário de São Paulo. São Paulo: Saraiva, 1954.

SÃO Paulo: Paisagens Sonoras (1830-1880) | Anna Maria Kieffer | Álbum Completo | Selo

Sesc. [S. l.: s. n.], 21 jan. 2019. 1 vídeo (70 min). Publicado pelo canal Selo Sesc. Disponível em: https://youtu.be/hpMB4dw9yeI. Acesso: 10 abr. 2023.

TABORDA, Marcia. O violão na corte Imperial. 2a edição. Rio de Janeiro: Fundação Biblioteca Nacional, 2021.

TAUNAY. Affonso de Escragnolle. História da cidade de São Paulo. Brasília: Senado Federal, Conselho Editorial, 2004.

THEOTONIO Gonçalves Côrrea (10/03/1846 - 10/05/1892) Recordação Saudosa (Mazurca, c. 1885). [S. l.: s. n.], 14 nov. 2022. 1 vídeo (3 min). Publicado pelo canal Flavia Prando. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=dTjrJ05QJDU&t=51s. Acesso: 20 mar. 2023.

TOLEDO. Roberto Pompeu. A capital da solidão: uma história de São Paulo das origens a 1900. São Paulo: Objetiva, 2012.

VIEIRA, Hermes; SILVA, Oswaldo. História da polícia civil de São Paulo. São Paulo: Brasiliana, 1955.

Published

2023-06-23

How to Cite

PRANDO, Flavia. Guitar in São Paulo: information on the instrument in the imperial period. Orfeu, Florianópolis, v. 8, n. 2, p. e0202, 2023. DOI: 10.5965/2525530408022023e0202. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/orfeu/article/view/22930. Acesso em: 23 nov. 2024.