Functions and historical perspectives of guitar transcriptions and arrangements in Brazil: the case of Melchior Cortez (1882-1947)
DOI:
https://doi.org/10.5965/2525530407022022e0109Keywords:
guitar transcriptions, arrangements for guitar, guitar pioneers in brazil, Melchior Cortez, guitar repertoireAbstract
Transcribing or arranging pieces from other instruments and/or formations has been a very common guitar practice in Brazil since the 19th century. In dialogue with part of the available bibliography and presenting primary sources, this article traces a brief historical overview of transcriptions and arrangements for guitar, seeking to understand some of the sociocultural functions that this adapted repertoire had in the Brazilian case, especially in the passage between the 19th and 20th centuries. Taking as an object of study two transcriptions of romantic authors (Chopin and Massenet) made by Melchior Cortez (1882-1947), the results suggest that there was an effort to incorporate concert music canons into the guitar literature, with the aim of reveal its potential and demonstrate that the instrument could serve any repertoire, including “the great classics performed on its six simple strings.” (O VIOLÃO, 1928, p. 3).
Downloads
References
AMORIM, Humberto. Três obras didáticas de Melchior Cortez (1882-1947): o violão entre os métodos clássicos e a Escola Moderna. Opus, v. 26 n. 1, p. 1-32, jan./abr. 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.20504/opus2020a2607.
ANTUNES, Gilson Uehara. Américo Jacomino Canhoto e o desenvolvimento da arte solística do violão em São Paulo. Dissertação (Mestrado) – ECA, USP, São Paulo, 2002.
AUGUSTO, Antonio J. Henrique Alves de Mesquita: da pérola mais luminosa à poeira do esquecimento. Rio de Janeiro: Folha Seca, 2014.
CARVALHO, Diogo Salmeron. Transcrições para violão: soluções técnico-musicais para interpretação de obras selecionadas de Claude Debussy e Maurice Ravel. Dissertação (Mestrado) – PPGM, USP, São Paulo, 2012.
COSTA, Gustavo Silveira. O Processo de Transcrição para Violão de Tempo di Ciaccona e Fuga de Bela Bartok. Dissertação (Mestrado) – PPGM, USP, São Paulo, 2006.
DELVIZIO, Cyro. Agustín Barrios no país do sonho: a incrível jornada de um violonista paraguaio pelo Brasil. Rio de Janeiro: Edição do autor, 2015.
DIÁRIO DE NOTÍCIAS. Musica, Rio de Janeiro (RJ), Ed. 952, p. 9, 3 fev. 1933.
DIÁRIO DO RIO DE JANEIRO. Rio de Janeiro, p. 1, 12 set. 1827.
DIÁRIO DO RIO DE JANEIRO. Rio de Janeiro, p. 2, 18 nov. 1830.
DIÁRIO DO RIO DE JANEIRO. Rio de Janeiro, p. 2, 15 mar. 1834.
DUDEQUE, Norton. História do Violão. Curitiba: Editora da UFPR, 1994.
OS REISADOS do Dr. Mello Moraes Filho. Gazeta de Notícias, Rio de Janeiro (RJ), Ed. 7, p. 2, 7 jan. 1907.
GONÇALVES, A. J. Os concertos no tempo de Sor. Dissertação (Mestrado) – Departamento de Comunicação e Arte, Universidade de Aveiro, Aveiro, 2011.
HOPPSTOCK, Tilman. Johann Seb. Bach: das lautenwerk und verwandte kompositionen im urtext. Darmstadt: Prim-Musikverlag, 2009.
JESUS, André Luiz Almeida Ramos. Processos de transcrição para violão: 5 peças de Ernesto Nazareth. Dissertação (Mestrado) – EMUS, UFBA, Salvador, 2016.
JORNAL DA TARDE. Rio de Janeiro, Ed. 13, p. 2, 16 jan. 1871.
JORNAL DO COMMERCIO. Rio de Janeiro, Ed. 346, p. 3, 29 nov. 1828.
JORNAL DO COMMERCIO. Rio de Janeiro, Ed. 391, p. 2, 19 jan. 1829.
JORNAL DO COMMERCIO. Rio de Janeiro, Ed. 252, p. 3, 2 out. 1841.
MASSENET, Jules. Élégie. Arranged for voice, violoncello and piano. Partitura manuscrita, [1875?]. Disponível em: http://www.themorgan.org/music/manuscript/115241. Acesso em: 18 jul. 2022.
MORAIS, Luciano César. Sérgio Abreu: herança histórica, poética e contribuição musical através de suas transcrições para violão. Dissertação (Mestrado) – PPGM, USP, São Paulo, 2007.
OPHEE, Matanya. Élégie by Jules Massenet. Live Journal, 25 Aug. 2006. Disponível em: https://matanya.livejournal.com/64398.html. Acesso em: 18 jul. 2022.
OYANGUREN, Julio Martínez. Elegie. Vicente Tatay & Company: New York, 1938. Partitura. 4p.
O PAIZ. Rio de Janeiro, Ed. 12012, p. 3, 28 ago. 1917.
O VIOLÃO. Rio de Janeiro, Ano I, n. 1, p. 3, dez. 1928.
O VIOLÃO. Rio de Janeiro, Ano I, n. 5, p. 12, abr. 1929a.
O VIOLÃO. Rio de Janeiro, Ano I, n. 4, p. 2, mar. 1929b.
O VIOLÃO. Rio de Janeiro, Ano I, n. 6, p. 23, maio/jun. 1929c.
O VIOLÃO. Rio de Janeiro, Ano I, n. 10, p. 23, nov./dez. 1929d.
PRANDO, Flavia Rejane. O mundo do violão em São Paulo: processos de consolidação do circuito do instrumento na cidade (1890-1932). Tese (Doutorado) – ECA, USP, São Paulo, 2021.
SAVIO, Isaías. Valsa op. 69 n. 2 de Chopin. São Paulo: Ricordi Brasileira, 1959. Partitura.
TABORDA, Marcia. Violão e Identidade Nacional: Rio de Janeiro 1830/1930. Tese (Doutorado) – IFCS, UFRJ, Rio de Janeiro, 2004.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Humberto Amorim, Paulo Martelli
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who submit their manuscripts to be published in this journal agree to the following terms:
1. Authors retain the copyright and grant to the journal the right of first publication, whilst simultaneously permitting their work to be licensed under the Creative Commons License Attribution, which allows the sharing of work with recognition of the authorship and initial publication in this journal.
2. Contributions in this journal are open access; this means they are based in free use, and non-commercial applications.