Leda Maffioletti: Knowledge and meanings of a music teacher educating pedagogues

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2525530407012022e0113

Keywords:

professional knowledge, pedagogy, music appreciation, narratives, vocal education, teachers - training

Abstract

The objective of this article is to apprehend and unveil the meanings attributed by the teacher Leda Maffioletti to the singing and appreciation activities developed in the discipline of music education in the Pedagogy Degree Course at the Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS) more specifically the musical didactic orientations of these activities regarding the articulation of her practical and theoretical knowledge for the elaboration of her classes and her students’ lesson plans. This research is situated in the field of (auto)biographical research and biographical method, which is based on authors from the (auto)biographical approach and music education who address questions about the knowledge(s) and experiences of female teachers. It is recognized that the narratives of experiences lived by Leda Maffioletti contribute to the production of knowledge and strengthening of the area of education and the fields of music education and (auto)biographical research, in the discussion about professional and human formation of pedagogues.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Silani Pedrollo, Universidade do Estado de Santa Catarina

Professora de música na Educação Infantil e doutoranda em Música – Educação Musical (PPGMUS/UDESC) com apoio da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – Brasil (CAPES), Código de Financiamento 001. Licenciada e mestra em Música pela Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) e licenciada em Pedagogia pela Universidade Paranaense (UNIPAR). Integrante do grupo de Pesquisa “Educação Musical e Formação Docente” (ForMusi/UDESC/CNPq). 

Leda de Albuquerque Maffioletti, Federal University of Rio Grande do Sul

Licenciada em Música, mestra e doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Atuou como orientadora dos estágios de Docência em Educação Infantil e professora de Educação Musical no curso de Licenciatura em Pedagogia da Faculdade de Educação da UFRGS. Dedica-se à pesquisa nas áreas de Educação Infantil e Formação de Professores. Atualmente é uma das coordenadoras do GT da ABEM Pesquisa (auto)biográfica e Educação Musical. 

References

ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto. A aventura do diálogo (auto)biográfico: narrativa de si/narrativa do outro como construção epistemo-empírica. In: ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto; CUNHA, Jorge Luiz da; BÔAS, Lúcia Villas (org.). Pesquisa (auto)biográfica: diálogos epistêmico-metodológicos. Curitiba: CRV, 2018. p. 25-49.

ABREU, Delmary Vasconcelos de. A história de vida aguçada pelos biografemas: um recorte da história de Jusamara Souza com o campo da educação musical. Revista da Abem, v. 27, n. 43, p. 150-167, jul./dez. 2019.

BELLOCHIO, Cláudia. A educação musical nas séries iniciais do ensino fundamental: olhando e construindo junto às práticas cotidianas dos professores. 2000. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2000.

BELLOCHIO, Cláudia R.; SOARES, Zelmielen A. C. Professor de referência e unidocência: pensando modos de ser na docência dos anos iniciais do ensino fundamental. In: BELLOCHIO, Cláudia R. (org.) Educação Musical e Unidocência. Pesquisas, narrativas e modos de ser do professor de referência. Porto Alegre: Sulina, 2019. p. 13-35.

BELLOCHIO, Cláudia Ribeiro; WEBER, Vanessa; SOUZA, Zelmielen. Música eunidocência: pensando a formação e as práticas de professores de referência. Revista da FAAEBA, Salvador, v. 26, n. 48, p. 205-221, jan./abr. 2017. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/7584. Acesso em: jan. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Resolução CNE/CP nº 1, de 15 de maio de 2006. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais para o Curso de Graduação em Pedagogia, licenciatura. Diário Oficial da União: Brasília, DF, seção 1, p. 11, 16 maio 2006. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rcp01_06.pdf. Acesso em: jun. 2022.

BRASIL. Ministério da Saúde. Conselho Nacional de Saúde. Resolução nº 466, de 12 de dezembro de 2012. Aprova as diretrizes e normas regulamentadoras de pesquisas envolvendo seres humanos. Diário Oficial da União: Brasília, DF, seção 1, n. 112, p. 59-62, 13 jun. 2013. Disponível em: https://conselho.saude.gov.br/resolucoes/2012/Reso466.pdf. Acesso em: maio 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Resolução CNE/CEB nº 2, de 10 de maio de 2016. Define Diretrizes Nacionais para operacionalização do ensino de Música na Educação Básica. Diário Oficial da União: Brasília, DF, seção 1, p. 42, 11 maio 2016a. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=40721-rceb002-16-pdf&category_slug=maio--2016-pdf&Itemid=30192. Acesso em: jun. 2022.

BRASIL. Ministério da Saúde. Conselho Nacional de Saúde. Resolução nº 510, de 7 de abril de 2016. Dispõe sobre as normas aplicáveis a pesquisas em Ciências Humanas e Sociais. Diário Oficial da União: Brasília, DF, seção 1, n. 98, p. 44-46, 2016b. Disponível em: http://conselho.saude.gov.br/resolucoes/2016/Reso510.pdf. Acesso em: maio 2021.

BURNARD, Pamela. Problematizing what counts as knowledge and the production of Knowledge in music. In: GEORGIHEMMING, Eva; BURNARD, Pamela; HOLGERSEN, SvenErik. Professional knowledge in music teacher education. Hampshire, England: Ashgate, 2013. p. 97108.

DELORY-MOMBERGER, Christine. Abordagens metodológicas na pesquisa biográfica. Trad. Anne-Marie Milon Oliveira. Revista Brasileira de Educação, v. 17, n. 51, set./dez. 2012.

FERRAROTTI, Franco Sobre a autonomia do Método Biográfico. In: NOVOA, A.; FINGER, M. (org.). O método (auto)biográfico e a formação. Natal: UFNR Editora: Editora Paulus, 2010. p. 33-57.

GAULEJAC, Vicent de. O âmago da discussão: da sociologia do indivíduo à sociologia do sujeito. Trad. Norma Missae Takeuti. Cronos, Natal, v. 5/6, n. 1/2, p. 59-77, jan./dez. 2004/2005.

GEORGIIOHEMMING, Eva. Music as knowledge in an educational context. In: GEORGII-HEMMING, Eva; BURNARD, Pamela; HOLGERSEN, SvenErik. Professional nowledge in music teacher education. Hampshire, England: Ashgate, 2013. p. 1937.

JOVCHELOVITCH, S.; BAUER, M. W. Entrevista narrativa. In: BAUER, M. W.; GASKELL, G. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Petrópolis. 7. ed. Petrópolis: Vozes, 2008.

KATER, C. Por que música na escola?: algumas reflexões. In: ALLUCCI, R. R. et al. (org.). A música na escola. São Paulo: Ministério da Cultura: Vale, 2012. p. 42-45.

MAFFIOLETTI, Leda de A. Memorial Descritivo. Porto Alegre, 17 set. 1996.

MAFFIOLETTI, Leda de A. A música e as primeiras aprendizagens da criança. In: FLORES, Maria Luiza R.; ALBUQUERQUE, Simone S. de. (org.). Implementação do PROINF NCIA no Rio Grande de Sul: perspectivas políticas e pedagógicas. Porto Alegre: EdiPUCRS, 2014. p. 119-126.

MARINAS, J. M. La escucha en la história oral: palavra dada. Madrid: Editorial Síntesis, 2007.

MATEIRO, Teresa; WESTVALL, Maria. The cultural dimensions of music teachers’ professional knowledge. In: GEORGII-HEMMING, Eva; BURNARD, Pamela; HOLGERSEN, Sven-Erik. Professional knowledge in music teacher education. Hampshire, England: Ashgate, 2013. p. 157-172.

MONTAGNER, Humbert. A vinculação: a aurora da ternura. Lisboa: Instituto Piaget, 1993.

NATERA, Gislene; MATEIRO, Teresa. Música na formação acadêmico-profissional nos cursos de pedagogia: 20 anos de pesquisa. Opus, v. 27, n. 1, p. 1-21, 2021. DOI: doi: http://dx.doi.org/10.20504/opus2021a2704. Acesso em: dez. 2021.

NÓVOA, António. Entre a formação e a profissão: ensaio sobre o modo como nos tornamos professores. Currículo sem Fronteiras, v. 19, n. 1, p. 198-208, jan./abr. 2019.

PASSEGGI, Maria da Conceição. Aproximaciones teóricas a las perspectivas de la investigación (auto)biográfica en educación. Revista Educación y Pedagogía, v. 23, n. 61, set./dez. 2011.

PASSEGGI, Maria da Conceição. A pesquisa (auto)biográfica: por uma hermenêutica descolonizadora. Coisas do Gênero, São Leopoldo, v. 2, n. 2, p. 302-314, ago./dez. 2016a.

PASSEGGI, Maria da Conceição. Narrativas da experiência na pesquisa-formação: do sujeito epistêmico ao sujeito biográfico. Roteiro Joaçaba, v. 41, n. 1, p. 67-86, jan./abr. 2016b.

PASSEGGI, Maria da Conceição; SOUZA, Elizeu Clementino de. O Movimento (Auto)Biográfico no Brasil: esboço de suas configurações no Campo Educacional. Investigación Cualitativa, Madri, v. 2, n. 1, p. 6-26, 2017.

PEDROLLO, Silani. Leda Maffioletti: música na infância e na formação de pedagogas. 2022. Dissertação (Mestrado em Música) – Programa de Pós-Graduação em Música, Centro de Artes, Design e Moda, Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, 2022. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=11637168. Acesso em: nov. 2022.

RICOEUR, Paul. Tempo e Narrativa. Trad. Constança Marcondes Cesar. Campinas: Papirus, 1994. t. I.

ROJAS, Osorio, C. Giro lingüístico/giro hermenéutico/giro semiológico. Revista de Filosofía, 57, p. 63-75. 2001. Disponível em: https://revistas.uchile.cl/index.php/RDF/article/view/44053. Acesso em: nov. 2022.

SHULMAN, Lee. Knowledge and Teaching: Foundations of the new reform. Harvard Educational Review, Cambridge, v. 57, p. 1-22, 1987. Disponível em: https://people.ucsc.edu/~ktellez/shulman.pdf. Acesso em: jul. 2022.

SOUZA, Elizeu Clementino de. (Auto)biografia, história de vida e práticas de formação. In: NASCIMENTO, Antônio Dias; HETKOWSKI, Tânia Maria (org.). Memória e formação de professores. Salvador: EDUFBA, 2007. p. 59-74.

SOUZA, Jusamara. A educação musical como campo científico. Olhares&Trilhas, v. 22, n. 1, p. 9-24, 2020. DOI: https://doi.org/10.14393/OT2020v22.n.1.53720. Acesso em: fev. 2022.

Published

2022-12-17

How to Cite

PEDROLLO, Silani; MAFFIOLETTI, Leda de Albuquerque. Leda Maffioletti: Knowledge and meanings of a music teacher educating pedagogues. Orfeu, Florianópolis, v. 7, n. 1, p. e0113, 2022. DOI: 10.5965/2525530407012022e0113. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/orfeu/article/view/22756. Acesso em: 12 may. 2024.