Adolescents’ motivation in musical learning from the viewpoint of the instrument teacher

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2525530407022022e0106

Keywords:

motivation, Basic Psychological Needs Theory, musical education, adolescent

Abstract

The many transformations, as psychology, physical and social, that appears in adolescence can make the individuals start doubting about their abilities and not seeing the possibility of musical development through the practice.  Thus, the musical instrument teacher has a relevant role in maintaining these students’ motivation, in particular. The general objective of this study was, therefore, meet the instrument teachers’ beliefs, opinions and attitudes about Basic Psychological Needs (DECI; RYAN, 2000), in the context of promoting adolescents students’ motivation to learn music. To reach this objective the used methodology was survey study and the data was collected through a questionnaire. The obtained results bring considerations for music teachers when it comes to planning and driving classes, that can, therefore, enlarge adolescent’s motivation. It is proven, through the results, that a good regulation of motivation is able to allow more effective learning and performance.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gabriela Silva Safraider, Federal University of Paraná

Mestranda em Educação Musical/Cognição na Universidade Federal do Paraná, possui especialização em Neurociências com Ênfase em Música (Faculdade Censupeg), graduada em Superior de Instrumento (Piano) na Universidade Estadual do Paraná - Campus I (Escola de Música e Belas Artes do Paraná). É sócio-proprietária de uma escola de música na cidade de Curitiba/PR, atua como professora de piano e musicalização infantil nesta escola e em centros de Educação Infantil.

Rosane Cardoso de Araújo, Federal University of Paraná

Pós-Doutora em Educação Musical pela Universidade de Bolonha (Itália), Doutora em Música pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. É Professora Associada na Universidade Federal do Paraná, Departamento de Artes. Desde 2009 é Líder do Grupo de Pesquisa PROFCEM (Processos Formativos e Cognitivos em Educação Musical), no CNPq. 

References

BANDURA, A. Self-efficacy: the exercise of control. New York: Freeman, 1997.

BECKER, D. O que é adolescência. São Paulo: Brasiliense, 2003. (Coleção Primeiros Passos).

BRASIL. Lei nº 8.069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente. Rio de Janeiro: CEDECA, 2017. Disponível em: https://www.chegadetrabalhoinfantil.org.br/wp-content/uploads/2017/06/LivroECA_2017_v05_INTERNET.pdf. Acesso em: 28 set. 2019.

BUCURA, E. Fostering Self-Efficacy Among Adolescents in Secondary General Music. General Music Today, v. 32, n. 3, p. 5-12, mar. 2019. Disponível em: https://doi. org/10.1177/1048371319834080. Acesso em: 5 jan. 2022.

BZUNECK, J. A. A motivação do aluno: aspectos introdutórios. In: BORUCHOVITCH, E.; BZUNECK, J. A. (org.). A motivação do aluno: contribuições da psicologia contemporânea. 4. ed. Petrópolis: Vozes, 2009. p. 9-36.

CAVENAGHI, A. R. A.; BZUNECK, J. A. A motivação de alunos adolescentes enquanto desafio na formação do professor In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO – EDUCERE, 9.; ENCONTRO SUL BRASILEIRO DE PSICOPEDAGOGIA, 3., 2009, Curitiba. Anais […]. Curitiba: Editora da PUCPR, 2009. p. 1478-1489.

DECI, E. L.; RYAN, R. M. Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. New York: Plenum Press, 1985.

DECI, E. L.; RYAN, R. M. The “what” and “why” of goals pursuits: human needs and the self-determination of behavior. Psychological Inquiry, n. 1, p. 227-268, 2000.

DRAGUNOVA, T. V. Características psicológicas del adolescente. In: PETROVSKI, A. Psicologia evolutiva y Pedagogica. Moscou: Progresso, 1985. p. 120-175.

ENGELMANN, E. A motivação de alunos dos cursos de artes de uma Universidade Pública do Norte do Paraná. 124 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2010.

EVANS, P. Self-determination theory: an approach to motivation in music education. Musicae Scientiae, v. 19, n. 1, p. 65-83, 2015.

EVANS, P.; LIU, M. Y. Psychological needs and motivational outcomes in a high school orchestra program. Journal of research in music education, v. 67, n. 1, p. 83-105, nov. 2018. Disponível em: https://doi.org/10.1177/0022429418812769. Acesso em: 5 jan. 2022.

FIGUEIREDO, E. Motivação na aula de instrumento musical: teorias e estratégias para professores. 1. ed. Curitiba: Appris, 2020.

FREER, E.; EVANS, P. Psychological needs satisfaction and value in students’ intentions to study music in high school. Psychology of Music, v. 46, n. 6, p. 881-895, out. 2017. Disponível em: https://doi.org/10.1177/0305735617731613. Acesso em: 5 jan. 2022.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

HAMBRICK, D. Z.; OSWALD, F. L.; ALTMANN, E. M.; MEINZ, E. J.; GOBET, F.; CAMPITELLI, G. Deliberate practice: Is that all it takes to become an expert? Intelligence, v. 45, p. 34-45, 2014.

LEAL, Z. F. R. G.; FACCI, M. G. D. Adolescência: superando uma visão biologizante a partir da psicologia histórico-cultural In: LEAL, Z. F. R. G.; FACCI, M. G. D.; SOUZA, M. P. R. de (org.). Adolescência em foco: contribuições para a psicologia e para a educação. Maringá: Editora da Universidade Estadual de Maringá (EDUEM), 2014. p. 15-44.

MOURA, A. S. Música e construção de identidade na juventude: o jovem, suas músicas e relações sociais. 146 f. Dissertação (Mestrado em Música) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2009.

OLIVEIRA, R. R.; SANTOS, R. A. T. As preferências musicais de jovens instrumentistas: relações com o repertório estudado. Revista da ABEM, Londrina, v. 24, n. 37, p. 81-97, jul./dez. 2016.

PALHEIROS, G. B. Funções e modos de ouvir música de crianças e adolescentes, em diferentes contextos. In: ILARI, B. Em busca da mente musical: ensaios sobre os processos cognitivos em música: da percepção à produção. Curitiba: Editora da UFPR, 2006. p. 303-349.

PEREIRA, P. A utilização de tocadores portáteis de música e sua consequência para a escuta musical de adolescentes. 73 f. Dissertação (Mestrado em Música) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2010.

ROSA, A. R. Z. A motivação do adolescente para a aprendizagem e a prática do violão na cidade de Curitiba (PR). 99 f. Dissertação (Mestrado em Música) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2015.

RYAN, R. M.; DECI, E. L. Intrinsic and extrinsic motivations: classic definitions and new directions. Contemporary Educational Psychology, n. 25, p. 54-67, 2000.

RYAN, R. M.; DECI, E. L. Self-Determination Theory: basic psychological needs in motivation, development, and wellness. New York: The Guilford Press, 2017.

TORRES, S. Z. M. Adolescências: diferentes contextos, diferentes histórias. 183 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2008.

TUCKER, O. G. Positive teacher influence strategies to improve secondary instrumental students’ motivation and perceptions of self. NAfME – National Association for Music Education, Sage Journals, v. 36, n. 3, p. 5-11, set. 2017. Disponível em: https://doi.org/10.1177/8755123317733109. Acesso em: 5 jan. 2022.

ZUBELDIA, M.; DÍAZ, M.; GOÑI, E. Autoconcepto, atribuciones causales y ansiedad-rasgo del alumnado de conservatório. Diferencias asociadas a la edad y al género. Psychology, Society & Education, v. 10, n. 1, p. 79-102, mar. 2018. Disponível em: http://hdl.handle.net/10835/5927. Acesso em: 5 jan. 2022.

Published

2022-12-14

How to Cite

SAFRAIDER, Gabriela Silva; ARAÚJO, Rosane Cardoso de. Adolescents’ motivation in musical learning from the viewpoint of the instrument teacher. Orfeu, Florianópolis, v. 7, n. 2, p. e0106, 2022. DOI: 10.5965/2525530407022022e0106. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/orfeu/article/view/21983. Acesso em: 22 nov. 2024.