Colibri and Caranguejo: genealogy and editing of two pioneering choros for guitar

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2525530406012021e0022

Keywords:

Guitar repertoire, Pioneer Choros, Circus and guitar, Polka and choro, Music edition for guitar

Abstract

In the exclusive repertoire for guitar, with the exception of some works by Villa-Lobos, pieces for the instrument that refer to the period establishing choro as a musical genre, a process that spread from the mid-nineteenth century until the early twentieth century, are still rare and/or unknown. In an attempt to help fill this gap, the present article aims to present for the first time two choros for guitar composed around 1912: Colibri, by Melchior Cortez (1882-1947); and Caranguejo, by Francesco Rosa, the Gadanho (1872 -?). In examining reference works on the subject and through the survey of sources, editions and manuscripts unknown until then, the text has as secondary objectives to trace a preliminary genealogy of the works and their composers, to unravel the compositional relationship of the pieces (which can be played in solo or duo versions), discuss briefly some of the possible reasons why few pieces of the genre survived, evaluate possible intersections between guitar and around the period in question, as well as analyze how the musical imbrications and the terminological permeability that surrounded the period of the constitution of choro are also present in the subtitles and musical content of the pieces raised. Finally, we present the criteria that guided an imminent modern edition of the scores, to be published in partnership with the Legato publishing house. As a result, we believe that the discussion of such perspectives not only contributes to broaden the understanding of our past practices, but also enables new pieces of the pioneer repertoire of the Brazilian guitar to be gradually incorporated into the literature of the instrument.

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Author Biographies

Humberto Amorim Neto, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

Professor da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) desde 2007. Doutor em Musicologia, Mestre em Práticas Interpretativas, possui ainda três graduações na área musical, além de ter obtido o Máster em violão clássico pela Universidade de Alicante (ESP). Já realizou concertos, palestras, comunicações e lançamentos em 13 países e publicou um DVD e dois livros pela Academia Brasileira de Música: Tacuchian por Humberto Amorim (2015), Ricardo Tacuchian e o Violão (2014) e Heitor Villa-Lobos e o Violão (2009), este último considerado pela crítica “a maior pesquisa já realizada sobre o assunto no Brasil” (Revista Violão Pro, 2009). Desde 2016, vem publicando uma série de artigos em revistas especializadas, frutos de seu período como pesquisador-residente (2015-2017) da Fundação Biblioteca Nacional.

Flavia Rejane Prando, SESC-SP

Flavia Prando, violonista, doutora e mestre em musicologia, pelo Departamento de Música da ECA- USP. Bacharel em música com habilitação em instrumento, violão, pelo Instituto de Artes da Unesp. É Pesquisadora em Ciências Humanas e Sociais do Centro de Pesquisa e Formação do SESC em São Paulo, onde desenvolve pesquisas e cursos nas áreas da música, com enfoque em música brasileira.

Ivan Paschoito, Editora Legato

Ivan Paschoito é formado em Editoração pela ECA/USP.  Como violonista e arranjador, teve seu primeiro arranjo publicado pela editora Cultura Musical, em 1983. Em seguida publicou trabalhos nas maiores editoras musicais brasileiras, Arlequim, Fermata, Ricordi, Vitale e também nos EUA,pela Guitar Solo Publications e SMP Press. São 241 arranjos e transcrições distribuídos em 19 álbuns e em mais de 150 partituras avulsas, impressas ou digitais. Como assessor editorial da Ricordi, preparou a edição do último trabalho de Henrique Pinto – Antologia Violonista – e as reedições do Método Paulinho Nogueira e do primeiro volume de A Escola de Tárrega, de Sodré. E também mais de 20 volumes para outros instrumentos, piano, órgão, flauta e violino, traduzidos e/ou editorados e publicados pela mesma Ricordi. Tem sua própria editora, a Legato, especializada em música impressa para violão, com mais de 100 títulos no catálogo.

Jefferson Luis Gonçalves da Motta, CCSP-SP

Jefferson Motta é mestre em música pela UNICAMP e bacharel em violão pela Faculdade Cantareira. Trabalha na organização das coleções que compõem o acervo da Discoteca Oneyda Alvarenga, entre elas, a Coleção Ronoel Simões e é integrante do coletivo Samba de Terreiro de Mauá.

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Published

2021-10-21

How to Cite

AMORIM NETO, Humberto; PRANDO, Flavia Rejane; PASCHOITO, Ivan; MOTTA, Jefferson Luis Gonçalves da. Colibri and Caranguejo: genealogy and editing of two pioneering choros for guitar. Orfeu, Florianópolis, v. 6, n. 1, 2021. DOI: 10.5965/2525530406012021e0022. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/orfeu/article/view/20188. Acesso em: 18 may. 2024.