Creative music learning in times of pandemic: (Re)composing perpsectives and (im)possibilities
DOI:
https://doi.org/10.5965/2525530406022021030Keywords:
Music education, Creative learning, Elementary school, Covid-19 pandemicAbstract
This essay proposes a theoretical discussion about music education in times of pandemic, when state-funded and private elementary schools were closed and students were sent contents and tasks to be completed at home. Without a physical, face-to-face space for music lessons, the development of teaching materials faces new challenges. In this scenario, a discussion has taken place on some axes that underpinned the design of teaching materials for elementary education, and (im)possibilities for creative learning were (re)considered as a theoretical foundation and a methodological approach to the accomplishment of creative-musical projects. Finally, a description was made of the principles that can support the creation of educational projects that may help children to express themselves and to engage critically and reflexively in music-making. These practices stimulate their imagination and open up perspectives for connection with music, at home.
Downloads
References
BEINEKE, Viviane. Aprendizagem criativa na escola: um olhar para a perspectiva das crianças sobre suas práticas musicais. Revista da Abem, Londrina, v. 19, n. 26, p. 92-104, jul./dez. 2011. Disponível em: http://www.abemeducacaomusical.org.br/Masters/revista26/revista26_artigo8.pdf.
BEINEKE, Viviane. Ensino musical criativo em atividades de composição na escola básica. Revista da Abem, v. 23, n. 34, p. 42-57, jan./jun. 2015. Disponível em: http://www.abemeducacaomusical.com.br/revistas/revistaabem/index.php/revistaabem/article/view/531/441.
BEINEKE, Viviane. Um olhar sistêmico para as práticas criativas na educação musical. In: ARAÚJO, Rosane Cardoso de (org.). Educação musical: criatividade e motivação. Curitiba: Appris, 2019. p. 53-90.
BEINEKE, Viviane. Collaborative musical composition at school: theoretical and methodological interfaces in the field of creative learning. In: ARAÚJO, Rosane Cardoso de (ed.). Brazilian Research on Creativity Development in Musical Interaction. New York: Routledge, 2021. p. 148-167.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 343, de 17 de março de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus - COVID-19. Diário Oficial da União: Seção 1, Brasília, DF, ed. 53, p. 39, 18 mar. 2020. Disponível em: http://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-343-de-17-de-marco-de-2020-248564376. Acesso em: 22 fev. 2021.
BRITO, Maria Teresa Alencar de. Por uma educação musical do pensamento: novas estratégias de comunicação. 2007. Tese (Doutorado em Comunicação e Semiótica) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007.
BURNARD, Pamela; APELGREN, Britt Marie; CABAROGLU, Nese. Researching Teachers: Yeachers Researching as Teaching Practice. In: BURDARD, Pamela; APELGREN, Britt-Marie; CABAROGLU, Nese (ed.). Transformative Teacher Research: Theory and Practice for the C21st. Rotterdam, Boston, Taipei: Sense Publishers, 2015. p. 103-112.
CANTÃO, Felipe Novaes. Educação musical em tempos de pandemia: desafios e possibilidades. In: ENCONTRO REGIONAL NORTE DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO MUSICAL, 11., 2020, evento on-line. Anais […]. [S. l.]: ABEM, 2020. p. 1-14. Disponível em: http://abem-submissoes.com.br/index.php/RegNt2020/norte/paper/viewFile/510/432.
CARVALHO, José Sérgio Fonseca de. Um sentido para a experiência escolar em tempos de pandemia. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 45, n. 4, p. 1-13, 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/2175-6236109144.
CHARCZUK, Simone Bicca. Sustentar a transferência no ensino remoto: docência em tempos de pandemia. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 45, n. 4, p. 1-20, 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/2175-6236109145.
CRAFT, Anna. A criatividade e os ambientes da educação infantil. In: PAIGE-SMITH, Alice; CRAFT, Anna. O desenvolvimento da prática reflexiva na educação infantil. Trad. Vinícius Figueira. Porto Alegre: Artmed, 2010.
DICKMANN, Ivo. Carta-Posfácio: Pedagogia do Esperançar. In: PAULO, Fernanda dos Santos; SOUZA, Ricardo Costa de (org.). Paulo Freire em diferentes contextos: diálogos educativos para o esperançar. Chapecó: Livrologia, 2021. p. 186-187.
DOMINGUES, Glauber Resende. Ideias para adiar o fim do mundo: a música num projeto interdisciplinar em contexto de ensino remoto durante a pandemia de COVID-19. In: ENCONTRO REGIONAL SUDESTE DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO MUSICAL, 12., 2020, evento on-line. Anais […]. [S. l.]: ABEM, 2020. p. 1-9. Disponível em: http://abem-submissoes.com.br/index.php/RegSd2020/sudeste/paper/viewFile/538/299.
DUARTE, Alexandre William Barbosa; HYPOLITO, Álvaro Moreira. Docência em tempos de Covid-19: uma análise das condições de trabalho em meio a pandemia. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 14, n. 30, p. 736-753, set./dez. 2020. Disponível em: http://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde.
FCC – FUNDAÇÃO CARLOS CHAGAS. Educação escolar em tempos de pandemia: Informe nº 1. São Paulo: FCC, 2020a. Disponível em: https://www.fcc.org.br/fcc/wp-content/uploads/2020/06/educacao-pandemia-a4_16-06_final.pdf.
FCC – FUNDAÇÃO CARLOS CHAGAS. Educação escolar em tempos de pandemia: Informe nº 3. São Paulo: FCC, 2020b. Disponível em: https://www.fcc.org.br/fcc/educacao-pesquisa/educacao-escolar-em-tempos-de-pandemia-informe-n-3.
FELDMAN, David Henry. Foreword: Documenting creative learning, changing the world. In: CRAFT, Anna; CREMIN, Teresa; BURNARD, Pamela (ed.). Creative learning 3-11: and how to document it. Sterling: Trentham Books Limited, 2008. p. xiii-xvii.
FLORIANÓPOLIS. Lei nº 10.701, de 22 de abril de 2020. Diário Oficial Eletrônico do Município de Florianópolis: Florianópolis, n. 2675, p. 1, 22 abr. 2020. Disponível em: http://www.pmf.sc.gov.br/arquivos/diario/pdf/22_04_2020_19.31.43.8f9b18f8df35189a5d4ccf64a529f893.pdf. Acesso em: 20 fev. 2021.
GATTI, Bernardete A. Possível reconfiguração dos modelos educacionais pós-pandemia. Estudos Avançados, v. 34, n. 100, p. 29-41, 2020.
HERNÁNDEZ, Fernando; VENTURA, Montserrat. A organização do currículo por projetos de trabalho: o conhecimento é um caleidoscópio. Porto Alegre: Artmed, 1998.
JEFFREY, Bob; WOODS, Peter. Creative learning in the Primary School. London: Routledge, 2009.
LIMA, Ana Lúcia D’Império. Retratos da Educação no contexto da pandemia do coronavírus: perspectivas em diálogo. [S. l.]: FCC; Instituto Pensínsula; Fundação Lemann, Itaú Social, Conjuve, ago. 2020a. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1nhP9Bdde-uJTgC0AQpXGUb7vQ2UAu2Rc/view.
LIMA, Ana Lúcia D’Império. Retratos da Educação no contexto da pandemia do Coronavírus: um olhar sobre múltiplas desigualdades. [S. l.]: FCC; Instituto Pensínsula; Fundação Lemann, Itaú Social, Conjuve, out. 2020b. Disponível em: https://www.fcc.org.br/fcc/wp-content/uploads/2021/02/Retratos-da-Educacao-na-Pandemia_digital-_outubro20.pdf.
MASSCHELEIN, Jan; SIMONS, Maarten. Em defesa da escola: uma questão pública. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.
MATEIRO, Teresa; CUNHA, Sandra Mara da. Estágios curriculares supervisionados em música: uma aventura incerta. In: ENCONTRO REGIONAL SUL DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO MUSICAL, 19., 2020, evento on-line. Anais […]. [S. l.]: ABEM, 2020. p. 1-13. Disponível em: http://abem-submissoes.com.br/index.php/RegSul2020/sul/paper/viewFile/407/427.
McDONALD, Raymond A. R.; MIELL, Dorothy. Creativity and Music Education: The Impact of Social Variables. International Journal of Music Education, n. 36, p. 58-68, 2000.
OPAS; OMS BRASIL. Folha informativa sobre COVID-19. Brasília: OPAS; OMS Brasil, 2020. Disponível em: https://www.paho.org/pt/covid19. Acesso em: 11 fev. 2021.
PAULO, Fernanda dos Santos; SOUZA, Ricardo Costa de (org.). Paulo Freire em diferentes contextos: diálogos educativos para o esperançar. Chapecó: Livrologia, 2021.
SALES, Shirlei Rezende; EVANGELISTA, Gislene Rangel. Amor, coragem! dilemas e possibilidades na relação com estudantes em tempos de pandemia. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 14, n. 30, p. 858-875, set./dez. 2020. Disponível em: http://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde.
SANTA CATARINA. Resolução CEE/SC Nº 009, de 19 de março de 2020. Dispõe sobre o regime especial de atividades escolares não presenciais no Sistema Estadual de Educação de Santa Catarina, para fins de cumprimento do calendário letivo do ano de 2020, como medida de prevenção e combate ao contágio do Coronavírus (COVID-19). Florianópolis: Governo do Estado, 2020. Disponível em: http://www.cee.sc.gov.br/index.php/acordo-de-cooperacao/1808-resolucao-009-1/file. Acesso em: 20 fev. 2021.
SILVA, Crislany Viana da. Música Concreta, educação básica e ensino à distância durante a pandemia: um relato de experiência. In: ENCONTRO REGIONAL SUDESTE DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO MUSICAL, 12., 2020, evento on-line. Anais […]. [S. l.]: ABEM, 2020. p. 1-9. Disponível em: http://abem-submissoes.com.br/index.php/RegSd2020/sudeste/paper/viewFile/499/298.
SOMBRA, Daniel do Nascimento; TEÓFILO, Israel Kleber de Oliveira. Núcleo de Educação Musical e Artes: desenvolvimento das dimensões da musicalidade nas aulas de Arte em Caucaia/CE no início do distanciamento social através do Youtube. In: ENCONTRO REGIONAL NORDESTE DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO MUSICAL, 15., 2020, evento on-line. Anais […]. [S. l.]: ABEM, 2020. p. 1-14. Disponível em: http://abem-submissoes.com.br/index.php/regnd2020/nordeste/paper/viewFile/490/252.
SOUZA, Isaac; BROOCK, Angelita; LOPES, Helena. Musicalização on-line para a primeira infância em tempos de pandemia: reflexões sobre práticas em construção. In: ENCONTRO REGIONAL SUDESTE DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO MUSICAL, 12., 2020, evento on-line. Anais […]. [S. l.]: ABEM, 2020. p. 1-12. Disponível em: http://abem-submissoes.com.br/index.php/RegSd2020/sudeste/paper/viewFile/613/422.
VASCONCELLOS, Celso dos Santos. Planejamento: projeto de ensino-aprendizagem e projeto politico pedagógico. 22. ed. São Paulo: Libertad, 2012.
VEIGA-NETO, Alfredo. Mais uma Lição: sindemia covídica e educação. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 45, n. 4, p. 1-20, 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/2175-6236109337.
VILLAÇA, Edmirim Módolo. Menino Sinhô: vida e música de Hermeto Pascoal para crianças. São Paulo: Moderna, 2007.
WATSON, Steven; CRAWFORD, Megan. Connecting Leadership, Professional Development and Affect. In: BURDARD, Pamela; APELGREN, Britt-Marie; CABAROGLU, Nese (ed.). Transformative Teacher Research: Theory and Practice for the C21st. Rotterdam, Boston, Taipei: Sense Publishers, 2015. p. 73-86.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Viviane Beineke
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who submit their manuscripts to be published in this journal agree to the following terms:
1. Authors retain the copyright and grant to the journal the right of first publication, whilst simultaneously permitting their work to be licensed under the Creative Commons License Attribution, which allows the sharing of work with recognition of the authorship and initial publication in this journal.
2. Contributions in this journal are open access; this means they are based in free use, and non-commercial applications.