Musical creation from the perspective of oppen musical pedagogies

Authors

  • Glauber Resende Domingues Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

DOI:

https://doi.org/10.5965/2525530406022021048

Keywords:

Latin American Music Education, FLADEM, Open Musical Pedagogies, Musical creation

Abstract

This article presents musical creation in open musical pedagogies, providing an overview of the theme. We will bring, in the first part, a historical and conceptual characterization of how such pedagogies were being forged. In this sense, it is worth pointing out the landmark of the creation of the Foro Latinoamericano de Educación Musical (FLADEM), which became the space for debate on such pedagogies. Next, we will speak about the perspective of creativity/musical creation and how it was built, mainly from the ideas of Violeta Hemsy de Gainza. In the third part we will speak about the formation, acting and evaluation in creative practices in music education. Finally, we will present some creative proposals from authors guided by open pedagogies based on three axes: musical experiences centered on practice, participatory musical praxis and integrated musical praxis. In the final considerations, we will comment about the conceptual expansion of open pedagogies and the emergence of new issues for music education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AHARONIÁN, Coriún. Educación, Arte, Música. 2. ed. rev. Montevidéu: Tacuabé, 2013.

BALDERRABANO, Sergio. El maestro de Música como Músico. In: SIMONOVICH, Alejandro. Apertura, identidad y musicalización: bases para una educación musical latinoamericana. Buenos Aires: Foro Latinoamericano de Educación Musical - Argentina: Asociación Civil, 2009.

BATISTA, Leonardo Moraes. Educação Musical, relações étnico-raciais e decoloneidade: tensões, perspectivas e interações para a Educação Básica. Orfeu, v. 3, n. 2, p. 128-135, dez. 2018a.

BATISTA, Leonardo Moraes. Educação Antirracista e Educação Musical: interações e perspectivas para a Educação Básica. Interlúdio, ano 6, n. 10, p. 54-74, 2018b.

BEINEKE, Viviane. Aprendizagem criativa na escola: um olhar para a perspectiva das crianças sobre suas práticas musicais. Revista da Abem, Londrina, v. 19, n. 26, p. 92-104, jul./dez. 2011.

BEINEKE, Viviane. Aprendizagem criativa e educação musical: trajetórias de pesquisa e perspectivas educacionais. Educação, Santa Maria, v. 37, n. 1, p. 45-60, jan./abr. 2012.

BEINEKE, Viviane. Ensino musical criativo em atividades de composição na escola básica. Revista da Abem, Londrina, v. 23, n. 34, p. 42-57, jan./jun. 2015.

BEINEKE, Viviane. Crianças como críticos musicais em sala de aula: processos intersubjetivos na aprendizagem criativa. Opus, v. 24, n. 1, p. 153-166, jan./abr. 2018.

BRITO, Teca Alencar de. Música na educação infantil. São Paulo: Peirópolis, 2003.

BRITO, Teca Alencar de. Koellreutter educador: o humano como objetivo da educação musical. 2. ed. São Paulo: Peirópolis, 2011.

BRITO, Teca Alencar de. FLADEM – Fórum Latino-americano de Educação Musical: Por uma Educação Musical Latino-americana. Revista da Abem, Londrina, v. 20, n. 28, p. 105-117, 2012.

BRITO, Teca Alencar de. Hans-Joachim Koellreutter: ideias de mundo, de música, de educação. São Paulo: Peirópolis, 2015.

BRITO, Teca Alencar de. Um jogo chamado música: escuta, experiência, criação, educação. São Paulo: Peirópolis, 2019.

DIDIER, Adriana Rodrigues. Língua maluca: a expressão criadora na educação musical. In: CONFERÊNCIA REGIONAL LATINO-AMERICANA DE EDUCAÇÃO MUSICAL DA ISME, 11., 2017, Natal. Anais […]. Natal: Abem, 2017. Disponível em: http://abemeducacaomusical.com.br/conferencias/index.php/isme/2017/paper/viewFile/2282/1154. Acesso em: 10 abr. 2021.

DIDIER, Adriana Rodrigues. Expressão criadora: revisando o conceito. In: SIMPOM, 5., 2018, Rio de Janeiro. Anais […]. Rio de Janeiro: Unirio, 2018. Disponível em: http://www.seer.unirio.br/index.php/simpom/article/view/7706/6657. Acesso em: 11 abr. 2021.

DIDIER, Adriana Rodrigues. Assobiando uma proposta; In: BRITO, Teca Alencar de. Um jogo chamado música: escuta, experiência, criação, educação. São Paulo: Peirópolis, 2019. p. 139-141.

DIDIER, Adriana Rodrigues. Autonomia por Paulo Freire: uma base para a expressão criadora. In: SIMPOM, 6, 2020, Rio de Janeiro. Anais […]. Rio de Janeiro: Unirio, 2020a. Disponível em: http://www.seer.unirio.br/index.php/simpom/article/view/10661/9157. Acesso em: 11 abr. 2021.

DIDIER, Adriana Rodrigues. Em busca da expressão criadora: circulação de ideias e o pensamento latino-americano na educação musical. 2020. Tese (Doutorado em Música) – Programa de Pós-Graduação em Música, Centro de Letras e Artes, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2020b.

FONTERRADA, Marisa Trench de Oliveira. Ciranda de sons [recurso eletrônico]: práticas criativas em educação musical. 1. ed. São Paulo: Editora Unesp Digital, 2015.

FRANÇA, Cecilia Cavalieri; SWANWICK, Keith. Composição, apreciação e performance na educação musical: teoria, pesquisa e prática. Em Pauta, Porto Alegre, v. 13, n. 21, p. 5-41, 2002.

GAINZA, Violeta Hemsy de. La improvisación musical. Buenos Aires: Ricordi, 1983.

GAINZA, Violeta Hemsy de. Estudos de psicopedagogia musical. Trad. Beatriz A. Canabrava. São Paulo: Summus, 1988.

GAINZA, Violeta Hemsy de. Pedagogía musical: dos décadas de pensamiento y acción educativa. Buenos Aires: Lumen, 2002.

GAINZA, Violeta Hemsy de. La educación musical en el siglo XX. Revista Musical Chilena, año LVIII, n. 201, p. 74-81, 2004.

GAINZA, Violeta Hemsy de. Temas y problemáticas de la educación musical en la actualidad. AULA: Revista de Pedagogía de la Universidad de Salamanca, v. 16, p. 33-48, 2010.

GAINZA, Violeta Hemsy de. Educación musical siglo XXI: problemáticas contemporáneas. Revista da Abem, Londrina, v. 19, n. 25, p. 11-18, jan./jun. 2011.

GAINZA, Violeta Hemsy de. El rescate de la pedagogía musical: conferencias, escritos, entrevistas. Buenos Aires: Lumen, 2013.

LIBÂNEO, José Carlos. Didática. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2017.

LINO, Dulcimarta Lemos; DORNELLES, Gabriel do Nascimento. Eu sabo porque sabo: a poética da improvisação na educação musical. Revista da Abem, v. 27, n. 42, p. 163-180, jan./jun. 2019.

LÓPEZ LEÓN, Ricardo. La evaluación en Educación Musical: ¿técnica, arte o problema? Guatemala: Avanti, 2015.

LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e proposições. 22. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

MENDEZ, Carmen Navas. Prólogo. Hacia uma educación musical latino-americana. San José, C. R.: Comissión Costarricense de Coopéración com la Unesco, 2004.

MENDIVIL, Luzmila. Canciones e interacciones en educación inicial. Orfeu, v. 2, n. 2, p. 91-113, dez. 2017.

MORANDIN, María Cristina; EYMANN, Sylvia & SHAPIRO, Alicia. ¿Cómo evaluamos? la naturaleza del arte y sus implicaciones en la evaluación educativa. In: SIMONOVICH, Alejandro. Apertura, identidad y musicalización: bases para una Educación Musical Latinoamericana. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Foro Latinoamericano de Educación Musical – Argentina Asociación Civil, 2009. p. 89-95.

SANTOS, Regina Marcia Simão. Já não chega do modelo da recognição? – incursões sobre Educação Musical, Pedagogias Abertas e o pensamento de H. J. Koellreutter. In: SEMINÁRIO DE PESQUISA EM MÚSICA DA UFG, 17.; SEMINÁRIO NACIONAL DO FÓRUM LATINOAMERICANO DE EDUCAÇÃO MUSICAL, 1., 2017, Goiânia. Anais […]. Goiânia: SEMPEM; FLADEM-Brasil, 2017. p. 480-489.

SARDO, Fernando. Criar instrumentos e músicas. In: BRITO, Teca Alencar de. Um jogo chamado música: escuta, experiência, criação, educação. São Paulo: Peirópolis, 2019. p. 155-156.

STOKOE, Patricia. Reflexiones sobre la educación y los procesos creativos. In: GAINZA, Violeta Hemsy de (ed.). Música y educación hoy. Buenos Aires: Lumen, 1997. p. 57-59.

SWANWICK, Keith. Ensinando música musicalmente. Trad. Alda Oliveira e Cristina Tourinho. São Paulo: Moderna, 2003.

VINCENZI, Alejandro de. Sistema vs. Sistema. Colonialismo académico e identidad cultural. In: SIMONOVICH, Alejandro. Apertura, identidad y musicalización: bases para una Educación Musical Latinoamericana. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Foro Latinoamericano de Educación Musical – Argentina Asociación Civil, 2009. p. 59-67.

Published

2021-09-10

How to Cite

DOMINGUES, Glauber Resende. Musical creation from the perspective of oppen musical pedagogies. Orfeu, Florianópolis, v. 6, n. 2, p. 48–77, 2021. DOI: 10.5965/2525530406022021048. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/orfeu/article/view/20039. Acesso em: 3 jul. 2024.