Listen to create and / or create to listen: challenges for the music class of the final years of elementary school
DOI:
https://doi.org/10.5965/2525530406022021213Keywords:
Young people, Creative listening, Integration between arts, Elementary schoolAbstract
This article presents some results of the project “Creative listening as a methodological approach to the teaching of music in basic education” (PIBIC / UFMG / PRPq / 2019), which was developed in the Arts classes in a public school in Belo Horizonte, MG. The proposal consisted of the elaboration and application of eight didactic plans involving creative listening activities (DELALANDE, 2019; PAYNTER, 2010) in dialogue with other artistic languages (CAZNOK, 2008; SCHAFER, 2011). The data collected through observations, filming, photographs and interviews with young people and with the Arts teacher, revealed that creative listening proved to be a way to expand the musical repertoires and the musical development of young people. The strategy of integrating music with other artistic languages provided different modes of musical enjoyment and enabled a greater engagement of young people with the activities proposed during classes.
Downloads
References
ARROYO, Margarete. Juventudes, músicas e escolas: análise de pesquisas e indicações para a área da educação musical. Revista da Abem, Londrina, v. 17, n. 21, p. 53-66, 2009. Disponível em: http://www.abemeducacaomusical.com.br/revistas/revistaabem/index.php/revistaabem/article/view/236. Acesso: 12 dez. 2020.
BRITO, Teca A. Música na educação infantil: propostas para a formação integral da criança. São Paulo: Peirópolis, 2003.
BRITO, Teca A. Um jogo chamado música: escuta, experiência, criação e educação. São Paulo: Peirópolis, 2019.
BJORK. Cvalda. Musical: Dancer in the Dark. Direção: Lars Von Trier. Album:Selmasongs, 2000.
CAGE, John. De segunda a um ano. 2. ed. São Paulo: Cobogó, 2013.
CAZNOK, Yara. Música: entre o audível e o visível. São Paulo: Editora UNESP, 2008.
DELALANDE, François. A música é um jogo de criança. São Paulo: Peirópolis, 2019.
DEL-BEN, Luciana. Música, Ensino e Educação Básica. In: SILVA, Helena Lopes; ZILLE, José Antônio B. (org.). Música e educação Barbacena: Editora da UEMG. p.121-140. (Série Diálogos com os Som. Ensaios, v.2). Disponível em: http://eduemg.uemg.br/component/k2/item/85-musica-e-educacao-serie-dialogos-com-o-som-vol-2. Acesso: 10 dez. 2020.
DISNEY, Walt. The Haunted House. Animação (7min.). USA, 1929.
EGGLESTON, Ralph. For The Birds. Animação (4 min.). Direção: Ralph Eggleston Pixar, 2000.
GREEN, Lucy. Music on deaf ears: musical meaning, ideology and education. 2. ed. London: Arima, 2008.
GREEN, Lucy. Ensino da música popular em si, para si mesma e para “outra” música: uma pesquisa atual em sala de aula. Trad. Flávia Motoyama Narita. Revista da Abem, Londrina, v. 20, n. 28, p. 61-80, 2012. Disponível em: http://www.abemeducacaomusical.com.br/revistas/revistaabem/index.php/revistaabem/article/view/104. Acesso: 14 dez. 2020.
GRIEG, Edvard. Peer Gynt, Op. 23: No. 8. Direção Musical: Thomas Dausgaard. Seattle Symphony. Álbum: Grieg: Peer Gynt, Op. 23 & Piano Concerto in A Minor, Op. 16.
LARROSSA BONDIÁ, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 19, p. 20-28, jan./abr. 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbedu/n19/n19a02.pdf. Acesso em: 10 dez. 2020.
MORAES, Vinícius; CONRAD, Gerson. A rosa de Hiroshima. Interpretação: Secos & Molhados. Álbum: A Volta de Secos & Molhados. 1973.
PAYNTER, John. Sonido y estructura. Madrid: Akal, 2010.
PEREIRA, Eliton Perpetuo Rosa; GILLANDERS, Carol. A investigação doutoral em educação musical no brasil: meta-análise e tendências temáticas de 300 teses. Revista da Abem, v. 27, n. 43, p. 105-131, 2019. Disponível em: http://www.abemeducacaomusical.com.br/revistas/revistaabem/index.php/revistaabem/article/view/850. Acesso em: 10 dez. 2020.
PENDERECKI, Krzysztof. Threnody to the Victims of Hiroshima. Album: Requiem. National Polish Radio Symphony Orchestra, 1994.
PIRES, Nair; DALBEN, Ângela I. L. F. Música nas escolas de educação básica: a produção acadêmica dos cursos de pós-graduação stricto sensu no Brasil (1972-2011). Opus, Porto Alegre, v. 19, n. 2, p. 171-208, 2013. Disponível em: https://www.anppom.com.br/revista/index.php/opus/article/view/121. Acesso em: 11 dez. 2020.
POPOLIN, Állisson. “Eu gosto de escutar música todo o dia […] Todo jovem gosta! –“Escutar música já faz parte da minha vida”: Jovens, escuta diária de música e aprendizagem musical. Dissertação (Mestrado em Música) – Instituto de Artes, Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2012. Disponível em: https://repositorio.ufu.br/bitstream/123456789/12305/1/GostoEscutarMusica.pdf. Acesso em: 13 dez. 2020.
RAMOS, Sílvia N. Escuta portátil e aprendizagem musical: um estudo com jovens sobre a audição musical mediada pelos dispositivos portáteis. Tese (Doutorado em Música) – Instituto de Artes, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2012. Disponível em: https://www.lume.ufrgs.br/handle/10183/70225. Acesso em: 12 dez. 2020.
RICHTER, Sandra; LINO, Dulcimarta. Estar à escuta: música e docência na educação infantil. Childhood & Philosophy, Rio de Janeiro, v. 15, p. 1-24, out. 2019.
RINALDI, Carla. Diálogos com Reggio Emilia: escutar, investigar e aprender. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 2017.
SCHAFER, Murray R. O ouvido pensante. 2. ed. São Paulo: Editora da Unesp, 2011.
SILVA, Helena Lopes. Música no espaço escolar e a construção da identidade de gênero: um estudo de caso. 2000. 197 f. Dissertação (Mestrado. Programa de Pós-Graduação em Música, UFRGS, 2000.
SILVA, Helena Lopes da; BARBOSA, Rogério Vasconcelos. Escuta (cria)tiva: propostas para o desenvolvimento da escuta musical na educação básica. Foro de Educación, Salamanca, v. 15, n. 22, p.1-15, 2017.
SILVA, Helena Lopes da. Música, juventude e a construção da identidade de gênero no espaço escolar. Curitiba: Appris, 2019.
SOUZA, Jusamara. Cotidiano e mídia: desafios para uma educação musical contemporânea. In: SOUZA, Jusamara (org.). Música, cotidiano e educação. Porto Alegre: Programa de Pós-Graduação em Música do Instituto de Artes da UFRGS, 2000. p. 45-57.
SOUZA, Jusamara; TORRES, Maria Cecília de Araújo. Maneiras de ouvir música: uma questão para a educação musical com jovens. Revista Música na Educação Básica, Porto Alegre, v. 1, n. 1, p. 46-59, 2009. Disponível em: http://www.abemeducacaomusical.com.br/revista_musica/ed1/pdfs/4_maneiras_de_ouvir_musica.pdf. Acesso em: 12 dez. 2020.
SOUZA, Jusamara; FREITAS, Mária de Fátima Q. Práticas musicais de jovens e vida cotidiana: socialização e identidades em movimento. Música em Perspectiva, Curitiba, v. 7, n. 1, p. 58-80, 2014. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/musica/article/view/38133. Acesso em: 8 dez. 2020.
VELOSO, Caetano. Canto do povo de um lugar. Álbum: Joia. Philips Records, 1975.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Helena Lopes Silva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who submit their manuscripts to be published in this journal agree to the following terms:
1. Authors retain the copyright and grant to the journal the right of first publication, whilst simultaneously permitting their work to be licensed under the Creative Commons License Attribution, which allows the sharing of work with recognition of the authorship and initial publication in this journal.
2. Contributions in this journal are open access; this means they are based in free use, and non-commercial applications.