Creative practices in teachers formation: composing conversations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2525530406022021130

Keywords:

Creative practices, Teachers formation in musical education, Music and pedagogy

Abstract

In approaching creative practices in teachers formation, the paper seeks to highlight a emergent aspect in the project Musical Education in teachers formation from Pedagogy Undergraduation courses in Rio Grande do Sul, Brazil: hearing and creation processes in noising experience (LINO, 2020a). The research’s quantitative and qualitative analysis highlight the reduced space for music teaching as a curricular discipline in Rio Grande do Sul’s universities and timid presence of creative practices in teacher’s musical repertoire. The strengthening of educational scenery comprise the teacher’s formation process beyond the mandatory character of curriculum guidelines. It demands to conceive music as everyday life potency offered and enlarged in the collective exercise of composing conversations (CAGE, 2015). Living the process of hearing and musical creation, from its ludicity, the experience of noising (LINO, 2008) inhabits pedagogy as a linguistic poetic gesture to highlight the composition of teaching. Creative practices burst teachers’ formation to inaugurate sense, to show the ludic, the sensitive, the singular and the insurmountable human dimension of music and score and sharing.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

AGAMBEN, Giorgio. Ideia de Prosa. Lisboa: Cotovia, 1999.

AGAMBEN, Giorgio. Arte, Inoperatividade, Política. In: CARDOSO, Rui Mota (coord.). Crítica do Contemporâneo. Agamben. Marramao. Rancière. Sloterdijk. Política. Conferências Internacionais Serralves. Porto: Fundação Serralves, 2007. p. 39-49. Disponível em: https://www.serralves.pt/.fotos/editor2/PDFs/CC-CIS-2007-POLITICA-web.pdf. Acesso em: 21 mar. 2020.

AGAMBEN, Giorgio. Infância e História: ensayo sobre la destrucción de la experiência. 5. ed. Buenos Aires: Adriana Hidalgo, 2011 [2005].

ALONSO, Chefa. Improvisación Libre: la composición en movimiento. España: Dos Acordes, 2008.

ALONSO, Chefa. Enseñanza y Aprendizaje de la Improvisación Libre: propuestas y reflexiones. Madrid: Alpuerto, 2014.

ARAÚJO, Ana Lúcia Castilhano de. Música e cultura infantil: uma breve revisão bibliográfica para educação infantil. Revista APRENDER, Caderno de Filosofia e Psicologia da Educação, Vitória da Conquista/SP, 2005.

BACHELARD, Gaston. A dialética da duração. São Paulo: Ática, 1999.

BARBOSA, Maria Carmen S.; RICHTER, Sandra Simonis. Mia Couto e a educação de crianças pequenas: Alteridade, arte e infância. Revista Eletrônica de Educação, São Carlos, v. 9, p. 519-536, 2015.

BÁRCENA, Fernando. El delírio de las palabras. Ensayo para una poética del comienzo. Barcelona: Herder, 2004.

BELLOCHIO, Claudia Ribeiro (org.). Educação musical e unidocência: pesquisas, narrativas e modos de ser professor de referência. Porto Alegre: Sulina, 2017.

BITTENCOURT, Ariane Carolina Boscardini; LINO, Dulcimarta Lemos. Proibido não tocar: uma instalação sonora na escola de educação infantil. Reflexão e ação, Santa Cruz do Sul, v. 22, n. 1, p. 283-306, abr. 2014. Disponível em: https://online.unisc.br/seer/index.php/reflex/article/view/4634/3245. Acesso em: 8 mar. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Secretaria de Ensino de 1º e 2º Graus. Educação Artística: leis e pareceres. Incluindo Resolução CFE nº 23/73. Brasília, 1982.

BRASIL. Presidência da República. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, 5 out. 1988.

BRASIL. Câmera dos Deputados. Lei nº 8.069, de 13 de julho de 1990. Estatuto da Criança e do Adolescente. Diário Oficial da União: Brasília, 1990.

BRASIL. Lei nº 9.394 de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União, ano CXXXXIV, n. 248, p. 27.833-27.841, 23 dez. 1996.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CP nº 5/2005. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais para o Curso de Pedagogia. Brasília: CNE, 13 dez. 2005. Disponível em: http://www.mec.gov.br. Acesso em: abr. 2006.

BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Conselho Nacional de Educação/Conselho Pleno. Resolução CNE/CP nº 1 1/2006, de 15 de maio de 2006. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais para o Curso de Graduação em Pedagogia, licenciatura. Brasília, 15 maio 2006. Disponível em: htpp://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rcp01_06.pdf. Acesso em: 1 jul. 2014.

BRASIL. Lei nº 11.769, de 18 de agosto de 2008. Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, para dispor sobre a obrigatoriedade do ensino da música na educação básica. Diário Oficial da União: Brasília, ano CXLV, n. 159, seção 1, p. 1, 19 ago. 2008.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE∕CEB nº 5/2009. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Diário Oficial da União: Brasília, 18 dez. 2009.

BRASIL. Lei nºb13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação – PNE e dá outras providências. Diário Oficial da União: Brasília, 2014. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm. Acesso em: 29 jul. 2020.

BRASIL, Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. CP. Resolução nº 2 de 1 de julho de 2015. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para formação continuada. Brasília, 2015. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/agosto-2017-pdf/70431-res-cne-cp-002-03072015-pdf/file. Acesso em: 23 jul. 2020.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação/Câmara de Educação Básica. Parecer CNE/CEB nº 12/2013. Homologado em 6 de maio de 2016. Define Diretrizes Nacionais para operacionalização do ensino de Música na Educação Básica. Brasília: CNE/CBE, 2016a. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/. Acesso em: 18 set. 2016.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação/ Câmara de Educação Básica. Resolução nº 2, de

de maio de 2016a. Define Diretrizes Nacionais para operacionalização do Ensino de

Música na Educação Básica. Brasília: CNE/CBE, 2016b. Disponível em:

http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=40721-rceb002-16-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 22 jul. 2020

BRASIL. Lei nº 13.278, de 2 de maio de 2016. Altera o § 6º do art. 26 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que fixa as diretrizes e bases da educação nacional, referente ao ensino da arte. Diário Oficial da União: Brasília, seção 1, p. 1, 3 maio 2016c. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/2016/lei-13278-2-maio-2016-782978-publicacaooriginal-150222-pl.html. Acesso em: 28 fev. 2018.

BRASIL. Resolução CNE/CP n. 1 de 15 de maio 2016. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais para o Curso de Graduação em Pedagogia, licenciatura. Diário Oficial da União: Brasília, Seção 1, p. 11, 16 maio 2016d. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rcp01_06.pdf. Acesso em: 18 set. 2016.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/wpcontent/uploads/2018/04/BNCC_19mar2018_versaofinal.pdf. Acesso em: 16 abr. 2018.

BRITO, Teca Alencar de. Koellreutter educador: o humano como objetivo da educação musical. São Paulo: Peirópolis, 2001.

BRITO, Teca Alencar. Música na educação infantil: propostas para a formação integral da criança. São Paulo: Peirópolis, 2003.

BRITO, Teca Alencar. Hans-Joachim Koellreutter: ideias de mundo, de música, de educação. São Paulo: Peirópolis; Edusp, 2015.

BRITO, Teca Alencar. Um jogo chamado música: escuta, experiência, criação, educação. São Paulo: Peirópolis, 2019.

CABANELLAS, Isabel; ESLAVA, Juan; ESLAVA, Clara; POLÔNIO, Raquel. Ritmos Infantiles: tejidos de um paisaje interior. Temas de Infancia. Barcelona: Octaedro, 2007.

CAGE, John. Silence. Middletown: Wesleyan University Press, 1976.

CAGE, John. Musicage: palavras. John Cage em conversação com Joan Retallack. Rio de Janeiro: Numa, 2015.

CARDOSO, Bianca Oliveira. Com Posição: a música na escola pública de educação infantil. In: LINO, Dulcimarta Lemos. A Educação musical na formação de professores dos cursos de Graduação em Pedagogia gaúchos: escuta e criação na experiência de barulhar. Pesquisa Concluída. Porto Alegre: FACED/UFRGS, 2020. p.125-133.

CARVALHO, Anderson. A música na formação em Pedagogia: uma perspectiva a partir das graduações no estado do Rio de Janeiro. 2017. 207 f. Dissertação (Mestrado em Educação Musical) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2017.

CHARLOT, Bernard. Criança no singular. Entrevista. Presença Pedagógica, v. 2, n. 10, p. 5-15, jul./ago.1996.

COUTO, Mia. E se Obama fosse africano? e outras intervenções. São Paulo: Companhia das Letras, 2011.

DELALANDE, François. La música es un juego de niños. Buenos Aires: Ricordi Americana, 1995 [1984].

DEL BEN, Luciana. (Para) Pensar a pesquisa em educação musical. Revista da Abem, Porto Alegre, v. 24, p. 25-33, set. 2010.

DEL BEN, Luciana. Sobre ensinar música na educação básica: ideias de licenciandos em música. Revista da Abem, Londrina, v. 20, n. 29, p. 51-61, jul./dez. 2012.

DELEUZE, G. Diferença e repetição. Trad. Paul Patton. New York: Columbia University Press, 1994 [1968].

DRIEMEYER, Kitty. Conversa de Bicho. [S. l.]: Kitty Driemeyer, 2004. 1 CD.

FABRIS, Elí T. H.; DAL’IGNA, Maria C.; SILVA, Roberto R. D. (org.). Modos de ser docente no Brasil contemporêneo: articulações entre pesquisa e formação. São Leopoldo: Oikos, 2018.

FERREIRA, N. S. C. O. Gestão democrática da educação: ressignificando conceitos e possibilidades. In: FERREIRA, N. S. C.; AGUIAR, M. A. Gestão da Educação: impasses, perspectivas e compromissos. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2006.

FIGUEIREDO, Sérgio Luiz Ferreira de. Educação musical e legislação educacional. Salto Para o Futuro, MEC, Ano XXI, Boletim 8, jun. 2011.

FIGUEIREDO, Sérgio Luiz Ferreira de. A formação de professores de música em cursos de licenciatura: uma análise de documentos normativos. InterMeio: Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação, Campo Grande, MS, v. 23, n. 45, p. 35-60, jan./jun. 2017.

FONTERRADA, Marisa. O lobo no labirinto: uma incursão à obra de Murray Schafer. São Paulo: Editora UNESP, 2004a.

FONTERRADA, Marisa. Música e meio ambiente: a ecologia sonora. São Paulo: Irmãos Vitale, 2004b. Conexões Musicais.

FONTERRADA, Marisa. De tramas e fios: um ensaio sobre música e educação. São Paulo: UNESP, 2005.

FONTERRADA, Marisa. Ciranda de sons: práticas criativas em Educação Musical. São Paulo: Editora UNESP, 2015.

FONTERRADA, Marisa. Conversas Sobre Educação Musical no século XXI. Live organizada por Claudia Freixadas #Vamos música. Jul. 2020. Disponível em: https://www.facebook.com/Sustenidoscultura/videos/3390415667656990/. Acesso em: 22 jul. 2020.

FORMOSINHO, João (org.). O currículo uniforme pronto-a-vestir de tamanho único. Mangualde: Pedagogo, 1987.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia. Saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996. (Coleção Leitura).

GALLO, Silvio. Educação, devir e acontecimento: para além da utopia formativa. Trabalho encomendado pelo GT Filosofia da Educação na 34ª Reunião Anual da ANPED, out. 2011.

GAMES, Luis. El arte del ruido. Barcelona: Alpha Decay, 2012.

GATTI, Bernadete. Formação de professores no Brasil: características e problemas. Revista Educação e Sociedade, v. 31, n. 113, p. 1355-1379, out./dez. 2010. Disponível em: http://www.cedes.unicamp.br. Acesso em: 18 set. 2016.

GATTI, Bernadete. A formação inicial de professores para a educação básica: as licenciaturas. Revista USP, São Paulo, n. 100, p. 33-46. dez./fev. 2013/2014.

GATTI, B. A; NUNES, M. M. R. (coord.). Formação de professores para o ensino fundamental: instituições formadoras e seus currículos. São Paulo: Fundação Victor Civita, 2008. (Relatório final: estudo dos cursos de licenciatura no Brasil, Letras, Matemática e Ciências Biológicas, 2). Disponível em: http://www.fvc.org.br/estudos. Acesso em: 5 dez. 2016.

GATTI, Bernadete; SILVA, Vandré Gomes; ALMEIDA, Patricia Cristina Albieri. Referentes e critérios para a ação docente. Cadernos de Pesquisa, v. 46, n. 160, p. 286-311. abr./jun. 2016.

GUSDORF, Georges. Para qué professores? Por uma pedagogia de la pedagogia. Buenos Aires: Mino y Dávila, 2019 [1963].

HONÓRIO, Mirtes Gonçaves; LOPES, Maria do Socorro; LEAL, Francisca Lourdes, HONÓRIO, Teresa Christina; SANTOS, Vilmar Aires. As novas diretrizes curriculares nacionais para a formação inicial e continuada de professores da educação básica: entre recorrências e novas inquietações. RIAEE: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 12, n. 3, p. 1736-1755, jul./set. 2017. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8532. Acesso em: 22 jul. 2020.

HORN, Cláudia. Documentação pedagógica: a produção da criança protagonista e do professor designer. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade do Vale do Rio dos Sinos, São Leopoldo, 2017.

HOUSSAYE, Jean; SOETARD, Michel; HAMELINE, Daniel; FABRE, Michel. Manifesto a favor dos pedagogos. Porto Alegre: Artmed, 2004.

HOYUELOS, Alfredo. La ética em el pensamento y obra pedagógica de Loris Malaguzzi. Barcelona: Octaedro, 2004.

HOYELOS, Alfredo. Os tempos da infância. In: FLORES, Maria Luiza; ALBUQUERQUE, Simone (org.). Implementação do Proinfância no Rio Grande do Sul: perspectivas políticas e pedagógicas. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2015.

KATER, Carlos. Música Viva e H. J Koellreutter: movimentos em direção à modernidade. São Paulo: Musa, 2001.

KATER, Carlos. Era uma vez uma pessoa que ouvia muito bem. São Paulo: Musa, 2011.

KOHAN, Walter Omar. Formação inventiva de professores em tempos de pandemia: o que um louco lúcido nos convida a pensar e escrever? Mnemosine, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, v. 16, n. 1, p. 53-66, 2020. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/mnemosine/article/view/52682. Acesso em: 25 out. 2020.

LARROSA, Jorge. Pedagogia Profana: danças, piruetas e mascaradas. Belo Horizonte: Autêntica, 1998.

LARROSA, Jorge. P de Professor. São Carlos: Pedro & João Editores, 2018.

LINO, Dulcimarta Lemos. A paisagem sonora como desafio para a criação musical. In: BEYER, Esther (org.). O som e a criatividade: reflexões sobre experiências musicais. Santa Maria: Editora UFSM, 2005.

LINO, Dulcimarta Lemos. Barulhar: a escuta sensível da música nas culturas da infância.

Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande

do Sul, Porto Alegre, 2008.

LINO, Dulcimarta Lemos. Barulhar: a música das culturas infantis. Revista da Abem, Porto Alegre, v. 24, p. 81-88, set. 2010. Disponível em: http://abemeducacaomusical.com.br/revista_abem/ed24/revista24_artigo9.pdf. Acesso em: 4 maio 2019.

LINO, Dulcimarta Lemos. Abracadabra: o encontro de bebês e crianças pequenas com música. Revista Eventos Pedagógicos – Educação de 0 a 3 anos em espaços de vida coletiva, v. 6, n. 3, 16. ed., edição especial temática, p. 116-131, ago./out. 2015.

LINO, Dulcimarta Lemos. Diário de Campo I da Pesquisa Educação Musical nos Cursos de Graduação em Pedagogia Gaúchos: processos de escuta e criação na experiência de barulhar, 2017a.

LINO, Dulcimarta Lemos (org.). Libretos de criação. Porto Alegre: FACED/UFRGS, 2017b. 1 DVD (Coleção Pedagogia e Música). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=EorhG5xbnak&t=91s. Acesso em: 30 jul. 2020.

LINO, Dulcimarta Lemos (org.). Caixa de som. Porto Alegre: FACED/UFRGS, 2017c. 1 DVD (Coleção Pedagogia e Música). Disponível em: https://youtu.be/wBzanYDCIWw.

LINO, Dulcimarta Lemos (org.). Barulhar. Porto Alegre: FACED/UFRGS, 2017d. 1 DVD (Coleção Pedagogia e Música). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=sxQnRJFwpUQ. Acesso em: 30 jul. 2020. Acesso em: 30 jul. 2020.

LINO, Dulcimarta Lemos (org.). Idiofones. Porto Alegre: FACED/UFRGS, 2017e. 1 DVD (Coleção Pedagogia e Música). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=JkOchCESPSw&t=222s. Acesso em: 30 jul. 2020.

LINO, Dulcimarta Lemos (org.). Coleção Pedagogia e Música. Porto Alegre:

FACED/UFRGS, 2017-2020. Série.

LINO, Dulcimarta Lemos. A educação musical na formação de professores dos cursos de Graduação em Pedagogia gaúchos: escuta e criação na experiência de barulhar. Pesquisa Concluída. Porto Alegre: FACED/UFRGS, 2020a.

LINO, Dulcimarta Lemos (org.). Libretos de Criação II. Porto Alegre: FACED/UFRGS, 2020b. 1 DVD (Coleção Pedagogia e Música). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=tYVQQ_LCkNQ. Acesso em: 31 jul. 2020.

LINO, Dulcimarta Lemos; DORNELLES, Gabriel do Nascimento. Eu sabo porque sabo: a poética da improvisação na educação musical. Revista da Abem, v. 27, n. 42, p. 163-180, jan./jun. 2019.

LINO, Dulcimarta Lemos; OLIVEIRA, Márcia Lague de. Arte Sonora na Escola. Livro publicado no Projeto de Pesquisa Educação Musical na Formação de Professores dos Cursos de Graduação em Pedagogia Gaúchos. Porto Alegre: Nicephotos, 2020.

LINO, Dulcimarta Lemos; RICHTER, Sandra Regina. Feito Partitura: palavra sonora como gesto poético de educar. Revista Signo, Universidade de Santa Cruz do Sul, v. 45, n. 83, p. 2-17, maio/ago. 2020. Disponível em: https://online.unisc.br/seer/index.php/signo/article/view/14948/0. Acesso em: 8 nov. 2020.

LISPECTOR, C. A paixão segundo G. H. 5. ed. Rio de Janeiro: Livraria José Olympio Editora, 1964.

MASSCHELEIN, Jan; SIMONS, Maarten. Em defesa da escola: uma questão pública. Belo Horizonte, 2013. (Coleção Experiência e Sentido).

NANCY, Jean-Luc. Ser singular plural. Madrid: Arena Libros, 2006.

NANCY, Jean-Luc. A la escucha. Buenos Aires: Amorrortu, 2007. (Colección Nómadas).

NANCY, Jean-Luc. Archivida. Del Sintiente y del sentido. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Quadrata, 2013. (Colección Contemporáneos).

NANCY, Jean-Luc. El arte hoy. Prólogo de Daniel Álvaro. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Prometeo Libros, 2014.

NANCY, Jean Luc. Política e/ou Politica. ALEA, Rio de Janeiro, v. 17, n. 1, p. 166-178, jan./jun. 2015. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-106X2015000100166. Acesso em: 19 mar. 2020.

NANCY, Jean-Luc. Que significa partir? Buenos Aires: Capital Intelectual, 2016.

OESTERREICH, Frankiele. A história da disciplina de Música no curso de Pedagogia da UFSM (1984-2008). 168 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2010.

OLIVEIRA-FORMOSINHO, Júlia. A formação em contexto: a mediação do desenvolvimento profissional praxiológico. In: CANCIAN, Viviane; GALLINA, Simone; WESCHENFELDE, Noeli (org.). Pedagogias das infâncias: crianças e docências na educação infantil. [Santa Maria]: UFSM, Centro de Educação Unidade de Educação Ipê Amarelo; [Brasília]: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2016. p. 87-111.

PELIZZON, Lia Viégas Mariz de Oliveira; BEINEKE, Viviane. Criatividade e práticas criativas em educação musical: um estudo das produções recentes nos anais de congressos da Abem. Revista da Abem, v. 27, n. 42, p. 8-35, jan./jun. 2019.

RANCIÈRE, Jacques. Le partage du sensible: esthetuqui et politique. Paris: La Fabrique Editions, 2000.

RIBEIRO, Tiago; SAMPAIO, Carmen Sanches; SOUZA, Rafael de. Conversa como metodologia de pesquisa: por que não? Rio de Janeiro: Ayvu, 2018.

RICHTER, Sandra Regina Simonis; BERLE, Simone. A pedagogia como gesto poético. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 40, n. 4, p. 1027-1043, out./dez. 2015.

RICHTER, Sandra; LINO, Dulcimarta. Estar à escuta: música e docência na educação

infantil. Childhood & Philosophy, Rio de Janeiro, v. 15, p. 1-24, out. 2019.

RUSSOLO, Luigi [1013]. L’Arte dei rumori: Reprint dell’edizione originale. Roma: Stampa Alternativa; Nova Equilibri, 2009.

SANTOS, Regina Marcia Simão. Música, a realidade nas escolas e políticas de formação. Revista da Abem, Porto Alegre, v. 12, 49-56, mar. 2005.

SANTOS, Regina Márcia Simão (org.). Música, cultura e educação: os múltiplos espaços de educação musical. Porto Alegre: Sulina, 2012.

SANTOS, Regina Marcia Simão. Aprendizagem como acontecimento: contribuições a propósito da educação musical como formação humana. Boletim FLADEM, n. 11, p. 1-11, 2019. Disponível em: https://www.fladembrasil.com.br/boletim-11-de-2019. Acesso em: 29 jun. 2020.

SCHAFER, R. Murray. O ouvido pensante. Trad. Marisa Trench de Oliveira Fonterrada. São Paulo: Editora UNESP, 1991.

SCHAFER, Murray. Educação Sonora. São Paulo: Melhoramentos, 2011.

SEDIOLI, Arianna. La casetta dei suoni. Ravenna: Artebambini, 2009.

SOUZA, J. et al. O que faz a música na escola?: concepções e vivências de professores do ensino fundamental. Porto Alegre: Programa de Pós-graduação em Música, Mestrado e Doutorado, da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2007. (Série Estudos, n. 6).

SPANAVELLO, Caroline Silveira. A educação musical nas práticas de professores unidocentes: um estudo com egressos da UFSM. 2005. 128 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2005.

TARDIF, M.; LESSARD, C. O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. Petrópolis: Vozes, 2005.

TOMICH, Ana Luiza Lemos. Lydia Hortélio, uma menina do Sertão: educação musical na cultura da criança. Dissertação (Mestrado) – Programa de Pós-Graduação em Música, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2015.

WISNIK, José Miguel. O som e o sentido: uma outra história das músicas. 2. ed. São Paulo: Companhia de Letras, 1989.

Published

2021-09-10

How to Cite

LINO, Dulcimarta Lemos; CARDOSO, Bianca de Oliveira. Creative practices in teachers formation: composing conversations. Orfeu, Florianópolis, v. 6, n. 2, p. 130–163, 2021. DOI: 10.5965/2525530406022021130. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/orfeu/article/view/19111. Acesso em: 3 jul. 2024.