EXCHANGING BARBS UNDER THE THEATER BOXES: ROUSSEAU, RAMEAU AND THE QUERELLE DES BOUFFONS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2525530405032020103

Keywords:

Musical Aesthetics, Querelle des Bouffons, Jean-Jacques Rousseau, Jean-Philippe Rameau

Abstract

The enthusiastic aesthetic debates that were on the agenda in France in the second half of the 18th century and which gave rise to the episode known as Querelle des Bouffons were often reduced to a pamphlet war produced only by the moods of its combatants posted under the theater boxes, and divided into defenders of the French musical tradition and enthusiasts of Italian music, fired mutual criticisms in the form of pamphlets, such as the splinters launched by the self-taught musician and philosopher Jean-Jacques Rousseau against the partisans of French music, especially against his arch-enemy in the Enlightenment music scene, the renowned composer and music theorist JeanPhilippe Rameau. In the present article, far from making a historical reconstruction of the famous Guerre des Bouffons, we seek to analyze the arguments presented by Rousseau in his ardent, but articulate defense of Italian opera as opposed to Versailles opera, such as those set out in his Letter on French music.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Fabio Stieltjes Yasoshima, Universidade de São Paulo

Doutor, Mestre e Bacharel em Filosofia pela Universidade de São Paulo (USP), e Psicólogo e Bacharel em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP), tendo se especializado em Psicopatologia Fenomenológica na Faculdade de Ciências Médicas da Santa Casa de São Paulo (FCMSCSP), com monografia sobre a relação entre o filósofo Michel Foucault e o psiquiatra suíço Ludwig Binswanger. Possui experiência nas áreas de Filosofia e Psicologia, atuando nos seguintes temas: Estética (sobretudo a da Música), Filosofia Moderna, Iluminismo e Bases Epistemológicas da Psicologia. Possui formação em música, tendo estudado harmonia, contraponto e composição com Osvaldo Lacerda, e instrumento (violão) com Paulinho Nogueira e Ulisses Rocha. Como pesquisador, tem se dedicado ao estudo de autores do século das Luzes e à tradução de textos deste e de outros períodos. É autor da primeira tradução parcial do Dicionário de música (1767) de Jean-Jacques Rousseau para o português, objeto de estudo de sua dissertação de mestrado (2008-2012) e, em parte, de sua tese de doutorado (2012-2017). Integrou a equipe de tradutores da ENCICLOPÉDIA de Diderot e dAlembert (Editora Unesp, 2015, organização de Pedro Paulo Pimenta e Maria das Graças de Souza), tendo traduzido os verbetes sobre música (Rousseau) e dança (Cahusac). Recentemente, traduziu a Carta a dAlembert e algumas das objeções ao Discurso sobre as ciências e as artes, de Rousseau, para o volume intitulado ROUSSEAU: ESCRITOS SOBRE A POLÍTICA E AS ARTES (Organização de Pedro Paulo Pimenta), publicado pela Editora Ubu (2020). Também traduziu contos de Guy de Maupassant, a serem publicados pela Editora Unesp.

References

BAECQUE, Antoine de; MELONIO, Françoise. Lumières et liberté – Les dix-huitième et dix-neuvième siècles. In: RIOUX, Jean-Pierre; SIRINELLI, Jean-François (Dir.). Histoire culturelle de la France. t. 3. Paris: Éditions du Seuil, 2005.

BARDEZ, Jean-Michel. La gamme d’amour de J.-J. Rousseau. Genève: Slatkine, 1980.

BOCCADORO, Brenno. Introduction [Lettre à M. Grimm]. In: ROUSSEAU, Jean-Jacques. Œuvres complètes. Sous la direction de Raymond Trousson et Frédéric S. Eigeldinger. t. XII. Écrits sur la musique. Genève/Paris: Slatkine/Champion, 2012, p. 207-212.

BORREL, Eugène. La Querelle des Bouffons. In: ROLAND-MANUEL (Dir.). Histoire de la musique. II vol. 1. Paris: Gallimard, 2001 [1963], p. 26-39.

BOUISSOU, Sylvie. Jean-Philippe Rameau – Musicien des Lumières. Paris: Fayard, 2014.

CERNUSCHI, Alain. Introduction. In: ROUSSEAU, Jean-Jacques. Œuvres complètes. Sous la

direction de Raymond Trousson et Frédéric S. Eigeldinger. t. XII. Écrits sur la musique. Genève/Paris: Slatkine/Champion, 2012, p. 175-185.

CHARPENTIER, Jacques. J.-J. Rousseau musicien marginal? In: THIÉRY, Robert. Rousseau, l’Emile et la Révolution – actes du colloque international de Montmorency (27 septembre – 4 octobre 1989). Paris: Universitas/Ville de Montmorency, 1992, p. 513.

COELHO, Lauro Machado. A Ópera na França. São Paulo: Perspectiva, 1999.

DAUPHIN, Claude (Ed.). Le Dictionnaire de musique de Jean-Jacques Rousseau: une édition critique. Bern: Peter Lang, 2008.

DIDEROT, Denis. Encyclopédie ou dictionnaire raisonné des sciences, des arts et des métiers. Paris, 1751-1765. 17 v. Edição eletrônica pela Universidade de Chicago, a cargo de Robert Morrissey e Glenn Roe. Disponível em: http://encyclopedie.uchicago.edu/node/176

DIDEROT, Denis. Enciclopédia, ou Dicionário razoado das ciências, das artes e dos ofícios. Volume 1: Discurso preliminar e outros textos / Denis Diderot, Jean le Rond d’Alembert; organização Pedro Paulo Pimenta, Maria das Graças de Souza; tradução Fúlvia Moretto e Maria das Graças de Souza. 1ª ed. São Paulo: Editora Unesp, 2015a.

DIDEROT, Denis. Enciclopédia, ou Dicionário razoado das ciências, das artes e dos ofícios. Volume 5: Sociedade e artes / Denis Diderot, Jean le Rond d’Alembert; organização Pedro Paulo Pimenta, Maria das Graças de Souza; tradução Maria das Graças de Souza ... [et al.]. 1a ed. São Paulo: Editora Unesp, 2015b.

FABIANO, Andrea. La «Querelle des Bouffons» dans la vie culturelle française du XVIIIe siècle. Paris: CNRS Éditions, 2005.

FUENTE CHARFOLÉ, José Luis de la (Ed.). Diccionario de música – Jean-Jacques Rousseau. Trad. José Luis de la Fuente Charfolé. Madrid: Akal, 2007.

FUMAROLI, Marc. Les abeilles et les araignées. In: La Querelle des Anciens et des Modernes. Édition établie et anotée par Anne-Marie Lecoq. Paris: Gallimard, 2001, p. 7-218.

GARCIA, Daniela de Fátima. A música sob a perspectiva crítica de Rousseau: uma análise da Carta sobre a música francesa. Campinas, IFCH-UNICAMP, 2008. 147 p. Dissertação (Mestrado em Filosofia). José Oscar de Almeida Marques (Orient.).

JACOB, François. De la musique avant toute chose. In: MIRODATOS, Yves (dir.). Jean- Jacques Rousseau: le sentiment et la pensée. Grenoble: Éditions Glénat, 2012, p. 63-71.

KINTZLER, Catherine. Harmonie [2) Primauté de l’harmonie sur la mélodie]. In: BEAUSSANT, Philippe. Rameau de A à Z. Paris: Fayard/IMDA, 1983, p. 169-170.

KINTZLER, Catherine. La Motte Houdar [Houdard, Houdart], Antoine de. In: BENOIT, Marcelle. (Dir.). Dictionnaire de la musique en France aux XVIIe et XVIIIe siècles. Paris: Fayard, 1992, p. 382.

KINTZLER, Catherine. Introduction à la Lettre sur la musique française. In: ROUSSEAU, Jean-Jacques. Essai sur l’origine des langues – suivi de Lettre sur la musique française et Examen de deux principes avancés par M. Rameau. Paris: Garnier-Flammarion, 1993, p. 129-134.

KÜHL, Paulo Mugayar. A comparação entre a ópera italiana e a francesa: Raguenet e a irredutibilidade de duas tradições. Revista Música, [S.l.], v. 14, n. 1, maio de 2014, p. 147-195. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/revistamusica/article/view/115251

LANDORMY, Paul. Histoire de la musique. Paris: Librairie Delaplane, s/d.

LAUNAY, Denise. La Querelle des Bouffons. Textes des pamphlets avec introduction, commentaires et index. 3 vols. Genève: Minkoff reprint, 1973.

LEGRAND, Raphaëlle. Rameau et le pouvoir de l’harmonie. Paris: Cité de la musique, 2007.

MASSIN, Jean & Brigitte. Histoire de la musique occidentale. Paris: Fayard/Messidor, 1985.

MATOS, Franklin de. O filósofo e o comediante: ensaios sobre literatura e filosofia na Ilustração. Prefácio de Bento Prado Júnior. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2001.

METASTASIO, Pietro. Opere – a cura di Franco Mollia. Milano: Garzanti, 1979.

PAQUETTE, Daniel. RAMEAU, Jean-Philippe. In: TROUSSON, Raymond; EIGELDINGER, Frédéric S. Dictionnaire de Jean-Jacques Rousseau. Paris: Honoré Champion, 2006, p. 784-787.

PIMENTA, Pedro Paulo (Org.). Rousseau – Escritos sobre a política e as artes / Jean-Jacques Rousseau; organizado por Pedro Paulo Pimenta; traduzido por Pedro Paulo Pimenta... [et al.]. São Paulo: Ubu Editora/Editora UnB, 2020.

POT, Olivier. Introduction [Lettre sur l’opéra italien et français]. In: ROUSSEAU, Jean- Jacques. Œuvres complètes. t.V. Écrits sur la musique, la langue et le théâtre. Édition publiée sous la direction de Bernard Gagnebin et Marcel Raymond. Paris: Gallimard, 1995, LXXIV-LXXXI.

Œuvres complètes. Notes et variantes [Lettre sur la musique française]. In: ROUSSEAU, Jean-Jacques. Œuvres complètes. t.V. Écrits sur la musique, la langue et le théâtre. Édition publiée sous la direction de Bernard Gagnebin et Marcel Raymond. Paris: Gallimard, 1995, p. 1448-1494.

RAMEAU, Jean-Philippe. Intégrale de l’Œuvre Théorique – Traités, Méthodes, Préfaces, Polémiques et Correspondances. vol. II. Édition de Bertrand Porot et Jean Saint-Arroman. Bressuire: Éditions Fuzeau Classique, 2008.

REBATET, L. Une histoire de la musique. Paris: Robert Laffont /Compagnie Française de Librairie, 1995.

RIEMANN, Hugo. Historia de la música. Trad. Antonio Ribera y Maneja. Barcelona: Editorial Labor, 1959.

ROCHAT, Jean-Blaise. Rousseau et la musique. In: DESPOT, Slobodan. Une heure avec Rousseau. Vevey: Éditions Xenia, 2012, p. 31-38.

ROUSSEAU, Jean-Jacques. Œuvres complètes. t.V. Écrits sur la musique, la langue et le théâtre. Édition publiée sous la direction de Bernard Gagnebin et Marcel Raymond. Paris: Gallimard, 1995.

ROUSSEAU, Jean-Jacques. Carta sobre a música francesa. Tradução e notas José Oscar de Almeida Marques e Daniela de Fátima Garcia. Campinas: UNICAMP/IFCH, 2005. (Textos Didáticos, no 58).

ROUSSEAU, Jean-Jacques. Confissões. Trad. Rachel de Queiroz (livros I a X) e José Benedicto Pinto (livros XI e XII). São Paulo: Edipro, 2008.

ROUSSEAU, Jean-Jacques. Textos autobiográficos & outros escritos. Tradução, introdução e notas de Fúlvia M. L. Moretto. São Paulo: Editora Unesp, 2009.

ROUSSEAU, Jean-Jacques. Œuvres complètes. Sous la direction de Raymond Trousson et Frédéric S. Eigeldinger. t. I. Œuvres autobiographiques. Genève/Paris: Slatkine/Champion, 2012a.

ROUSSEAU, Jean-Jacques. Œuvres complètes. Sous la direction de Raymond Trousson et Frédéric S. Eigeldinger. t. XII. Écrits sur la musique. Genève/Paris: Slatkine/Champion, 2012b.

SADIE, Stanley. Dicionário Grove de Música – edição concisa. Trad. Eduardo Francisco Alves. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1994.

STERN, Martin. Jean-Jacques Rousseau, la conversion d’un musicien philosophe. Paris: Honoré Champion, 2015.

Published

2020-12-16

How to Cite

YASOSHIMA, Fabio Stieltjes. EXCHANGING BARBS UNDER THE THEATER BOXES: ROUSSEAU, RAMEAU AND THE QUERELLE DES BOUFFONS. Orfeu, Florianópolis, v. 5, n. 3, 2020. DOI: 10.5965/2525530405032020103. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/orfeu/article/view/17882. Acesso em: 18 jul. 2024.