Experimentation and reinterpretation of Clube da Esquina’s compositional elements in the process of creating two vocal arrangements
DOI:
https://doi.org/10.5965/2525530405032020249Keywords:
Vocal arrangement, The Corner Club, song, stylistic analysisAbstract
The present article presents results of creative processes regarding vocal arrangement based on the compositional elements of Clube da Esquina. Thus, it aims to expose the artistic possibilities that can emerge from the exploration of the idea that stylistic analysis can also be inserted as a relevant resource within the dynamics of apprehension and experimentation of the musical structuring parameters inherent to the process of creating arrangements for groups vocals. The first arrangement was for the song Milagre dos Peixes by Milton Nascimento and Fernando Brant and the second for the song Chovendo na Roseira by Tom Jobim. Finally, a brief discussion theoretical-reflective is presented about the possibilities that such an approach could offer in this research and perspectives on creative processes within the scope of the vocal arrangement of urban popular music.
Downloads
References
ACERVO DIGITAL CHIQUINHA GONZAGA. Disponível em: http://www.chiquinhagonzaga.com/acervo/. Acesso em: 01 set 2015.
ALMADA, C. Arranjo. Campinas: Editora da UNICAMP, 2000.
BAIA, S F. A historiografia da música popular no Brasil (1971 - 1999). 2010. 279 f. Tese (Doutorado em História Social) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2010.
CHEDIAK, Almir. Harmonia e Improvisação. Rio de Janeiro: Editora Lumiar, 1986.
DINIZ, E. Lua Branca. In: ACERVO DIGITAL CHIQUINHA GONZAGA. s.d. Disponível em: http://www.chiquinhagonzaga.com/acervo/?musica=lua-branca. Acesso em: 01 set. 2015.
DINIZ, S. C. “Nuvem Cigana”: a trajetória do Clube da Esquina no campo da MPB. 2012. 231f. Dissertação (Mestrado em Sociologia) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2012.
GUEST, I. Arranjo: método prático. Rio de Janeiro: Lumiar, 1996. v. 1, 2 e 3.
INSTITUTO ANTÔNIO CARLOS JOBIM. Disponível em: <http://www.jobim.org>. Acesso em: 01 mar. 2016.
MOLINA, S. A composição de música popular cantada: a construção de sonoridades e a montagem dos álbuns no pós-década de 1960. 2014. 152 f. Tese (Doutorado em Música) – Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2014.
NASCIMENTO, H. G. Recriatura de Cyro Pereira: arranjo e interpoética na música popular. 2011. 239 f. Tese (Doutorado em Música) – Instituto de Artes, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2011.
PERSICHETTI, Vincent. Harmonia no século XX: Aspectos criativos e prática. Tradução de Dorotea Kerr. São Paulo: Via Lettera, 2012.
RAMOS, M. A. da S. O ensino da Regência Coral. 2003. 107 f. Tese (Livre Docência) –Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2003.
TAGG, Philip. Everyday Tonality II - towards a tonal theory of what most people hear. New York & Huddersfield: The Mass Media Scholar´s Press, 2014.
WILLIAMS, R. Cultura. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.
WILLIAMS, R. Marxismo e literatura. Rio de Janeiro: Zahar, 1979.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 ORFEU
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who submit their manuscripts to be published in this journal agree to the following terms:
1. Authors retain the copyright and grant to the journal the right of first publication, whilst simultaneously permitting their work to be licensed under the Creative Commons License Attribution, which allows the sharing of work with recognition of the authorship and initial publication in this journal.
2. Contributions in this journal are open access; this means they are based in free use, and non-commercial applications.