ARTS EDUCATION IN THE FACE OF CURRENT REGULATIONS
DOI:
https://doi.org/10.5965/2525530405022020e0008Keywords:
Brazilian education law, high school, formative itineraries, diversified part of the curriculum, artistic educationAbstract
The section 36 of the Brazilian Education Law (LDB 9394/96) and its 8th, 9th and 11th paragraphs allowed Brazilian high schools to create formative itineraries aiming artistic education under different curricular arrangements. Those initiatives could allow high school students to follow an artistic career, while fulfilling the mandatory elementary curriculum and studying part of it in diversified part of the curriculum a diverse way, as provided in sections 26 and 35A of the Brazilian Education Law (LDB n. 9394/96). This text is a complement to others published by this author.
Downloads
References
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei n. 9.394/96, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm. Acesso em: 10 mar. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Define o conjunto orgânico e progressivo de aprendizagens essenciais que todos os alunos devem desenvolver ao longo das etapas e modalidades da Educação Básica. 3. rev. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 10 mar. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Resolução n. 4, de 13 de julho de 2010. Define Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais para a Educação Básica. Brasília: MEC/CNE/CEB, 2010.
CUNHA, Daiane Solange Stoeberl da; LIMA, Sonia R. Albano de. O ensino de arte para a educação básica à luz dos ordenamentos vigentes: paradoxos em análise. Revista da Tulha, v. 6, n. 1, p. 78- 109, 2020a.
CUNHA, Daiane Stoeberl da; LIMA, Sonia R. Albano de. A interligação da polivalência com a interdisciplinaridade e o ensino integrado das artes. Revista Música, v. 20, n. 1, p.97-120, jul. 2020b. DOI: 10.11606/RM.V20I1.169940
DOMINGUES, J. L.; TOSHI, N. S.; OLIVEIRA, J. F. A reforma do ensino médio: uma nova
formulação curricular e a realidade da escola pública. Revista Educação e Sociedade,
ano XXI, n. 70, p. 63-77, abr. 2000. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/es/
v21n70/a05v2170.pdf. Acesso em: 20 mar. 2020.
LIMA, Sonia Regina Albano de. Ensino musical brasileiro: diferentes missões
pedagógicas. In: LIMA, Sonia R. Albano de (org.). Ensino musical brasileiro: múltiplos
olhares. São Paulo: Musa, 2020. p. 9-22.
PEREIRA, Maria Zuleide da Costa; SOUSA, Jorge Luis Umbelino de. Parte diversificada
dos currículos da educação básica: que política é essa? Espaço do currículo, Paraíba, v.
, n. 3, p. 448-458, set./dez. 2016.
PONSO, Carolino Cato. Música em diálogo: ações interdisciplinares na educação infantil. Porto Alegre: Sulina, 2008.
RAMOS, P. S.; AQUINO, K. A. S. Ações na parte diversificada do currículo: um relato de experiência na perspectiva de uma aprendizagem significativa crítica. Cadernos de Estudos e Pesquisa na Educação Básica, Recife, v. 1, n. 1, p. 240-249, 2015. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/cadernoscap/article/viewFile/15005/17840. Acesso em: 23 mar. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 ORFEU
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who submit their manuscripts to be published in this journal agree to the following terms:
1. Authors retain the copyright and grant to the journal the right of first publication, whilst simultaneously permitting their work to be licensed under the Creative Commons License Attribution, which allows the sharing of work with recognition of the authorship and initial publication in this journal.
2. Contributions in this journal are open access; this means they are based in free use, and non-commercial applications.