Experimentation as intersection between composition and performance in musical creation: a collaborative experience
DOI:
https://doi.org/10.5965/2525530405012020177Keywords:
Musical creation, collaboration, indeterminacy, experimentation, creative processAbstract
The article discusses the role of experimentation in the creative collaboration ‒ composition and performance ‒ of the group Coletivo N·S·L·O. The investigation builds on records collected during the creative process and reports produced by the members themselves. Thus, the discussion considers the particular perspectives of each one, until the consolidation of the musical products. In this process, experimentation creates a space in which the composer and performers act together in a decisive way for the creative result achieved. The results of the experiments are incorporated into the composition, through indeterminacy, and performance preparation, through games, consisting of musical materials, actions and interactions. Collaboration, while preserving the division of roles, is horizontal and flexible. The aesthetic proposal encompasses the aspects of theatricality and play, as a result of the dynamics between indeterminate notation and performance.
Downloads
References
Referências
BORÉM, F. Lucípherez de Eduardo Bértola: a colaboração compositor-performer e a escrita idiomática para contrabaixo. Opus, Rio de Janeiro, v. 5, n. 5, p. 48-75, 1998.
BORÉM, F. Perfect partners: a performer-composer collaboration in Andersen Viana’s Double bass Sonata. Double Bassist, London, n. 8, p. 18-21, 1999.
BOULEZ, Pierre. Troisième Sonate pour piano (1955-1957). Paavali Jumppanen. 1 vídeo (25 min). Publicado pelo canal meekojarvi. [S. l.: s. n.], 2014. Disponível em: https://youtu.be/_99N6QudZx8. Acesso em: Jul. 2020.
CAGE, John. TV Köln (1958). New York: Henmar Press Inc., 1960. 1 partitura. Disponível em: http://exhibitions.nypl.org/johncage/node/244. Acesso em: Jul. 2020.
CAGE, John. TV Köln: Elif Önal (1958). Ankara: [s. n.], 22 nov. 2012. 1 vídeo (3 min). Publicado pelo canal Bilkent Composition, 2012. Disponível em: https://youtu.be/w-WM30H5D4s. Acesso em: Jul. 2020.
CANONNE, Clément. Enseigner l’improvisation ? Entretien avec Alain Savouret. Tracés, Revue de Sciences humaines, v. 18, 2010. Disponível em: http://journals.openedition.org/traces/4626. Acesso em: Jul. 2020.
CARDASSI, L. Meu rosto mudou: time and place within a performer-composer collaboration. Sonic Ideas/Ideas Sonicas CMMAS, v. 4, n. 1, p. 31-38, 2011.
COSTA, R. L. M. Música errante: o jogo da improvisação livre. São Paulo: Perspectiva, 2016.
DOMENICI, C. L. O intérprete em colaboração com o compositor: uma pesquisa autoetnográfica. In: ENCONTRO ANUAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PESQUISA E PÓS-GRADUAÇÃO EM MÚSICA (ANPPOM), 20., 2010, Florianópolis. Anais […]. Florianópolis: Anppom, 2010. p. 1142-1147.
DOMENICI, C. L. Beyond notation: the oral memory of Confini. In: PERFORMA, ENCONTROS DE INVESTIGAÇÃO EM PERFORMANCE, 5., 2011, Aveiro. Anais […]. Aveiro: Universidade de Aveiro, 2011. p. 1-14.
DOMENICI, C. L. It takes two to tango: a prática colaborativa na música contemporânea. Revista do Conservatório de Música da UFPel, Pelotas, n. 6, p. 1-14, 2013.
DONIN, Nicolas. Empirical and historical musicologies of compositional processes: towards a cross-fertilisation. In: COLLINS, Dave (ed.). The act of musical composition: studies in the creative process. Surrey: Ashgate, 2012. p. 1-26.
DONIN, Nicolas. Composer. Écritures musicales... sur le vif. Genesis, v. 31, 2010.
Disponível em: http://journals.openedition.org/genesis/821. Acesso em: Jul. 2020.
FORTIN, Sylvie; GOSSELIN, Pierre. Considerações metodológicas para a pesquisa em arte no meio acadêmico. Art Research Journal, Brasil, v. 1, n. 1, p. 1-17, 2014.
GOMES, S. S. A reelaboração de passagens não idiomáticas do estudo n. 10 para violão solo de Marcelo Rauta por meio da colaboração intérprete-compositor. 2017. 134 f. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2017.
IDDON, Martin. John Cage and David Tudor: correspondence on interpretation and performance. Cambridge: Cambridge University Press, 2013.
ISHIZAKI, Y. B. M.; MACHADO, M. A. A colaboração entre compositor e intérprete no processo criativo de Arcontes. Revista do Conservatório de Música da UFPel, Pelotas, n. 6, p. 71-102, 2013.
KOELLREUTTER, H. J. Wu-li: um ensaio de música experimental. Estudos Avançados, São Paulo, v. 4, n. 10, 1990. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-40141990000300011. Acesso em: Mar. 2020.
MATHON, Geneviève. Poétiques de l’aléa. In: DONIN, Nicolas; FENEYROU, Laurent. Théories de la composition musicale au XXe siècle. Lyon: Symétrie, 2015. V. 2. p. 1213-1238.
LIMA, Paulo Costa. Composicionalidade: teoria e prática do compor no horizonte da atualidade. In: VOLPE, Maria Alice (ed.). Teoria, crítica e música na atualidade. Rio de Janeiro: Universidade Federal do Rio de Janeiro, Escola de Música, Programa de Pós-Graduação em Música, 2012. p. 117-132.
MORAES, Tharcísio V. Ludum, uma composição “jogo” ‒ Técnicas de Áudio Dinâmico para Games aplicadas em outro contexto. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE JOGOS E ENTRETENIMENTO DIGITAL (SBGAMES), 14., 2014, Teresina. Anais […]. Teresina: SBGames 2015, 2014. p. 730-733.
NESRALA, Arthur. A improvisação como processo criativo: uma abordagem barroca e contemporânea. 2019. 93 f. Trabalho de Projeto de Mestrado – Instituto Politécnico de Castelo Branco, Castelo Branco, 2019.
ÖSTERSJÖ, S. Shut up ‘n’ play! Negotiating the musical work. 2008. 409 f. Tese (Doutorado) – Malmö Academies of Performing Arts, Lund University, Malmö, 2008.
PUIG, D. Complexidade e metapadrões: composição com improvisação. In: CONGRESSO DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PESQUISA E PÓS-GRADUAÇÃO EM MÚSICA (ANPPOM), 23., 2013, Natal. Anais […]. Natal: Anppom, 2013.
RADICCHI, J. M.; ASSIS, A. C. Inflexões para flauta solo: um estudo sobre a colaboração compositor-intérprete. In: CONGRESSO NACIONAL DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE
PERFORMANCE MUSICAL (ABRAPEM), 2., 2014, Vitória. Anais […]. Vitória: Abrapem,
V. 1. p. 202-210.
RAY, S. Breve reflexão sobre a performance da obra Movimento para contrabaixo e orquestra. In: ENCONTRO DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PESQUISA E PÓSGRADUAÇÃO EM MÚSICA (ANPPOM), 13., 2001, Belo Horizonte. Anais […].Belo Horizonte: Anppom, 2001. V. 2. p. 523-530.
REBSTOCK, Matthias. Composed Theatre: mapping the field. In: REBSTOCK, Matthias;
ROESNER, David (org.). Composed Theatre: aesthetics, practices, processes. Kindle Edition. Bristol, UK; Chicago, USA: Intellect, 2012a. Chapter 1.
REBSTOCK, Matthias. “Ça devient du théâtre, mais ça vient de la musique”: the music theatre of Georges Aperghis. In:
REBSTOCK, Matthias; ROESNER, David (org.). Composed Theatre: aesthetics, practices, processes. Kindle Edition. Bristol, UK; Chicago, USA: Intellect, 2012b. Chapter 11.
ROESNER, David. Introduction: Composed Theatre in context. In: REBSTOCK, Matthias; ROESNER, David. Composed Theatre: aesthetics, practices, processes. Kindle Edition. Bristol, UK; Chicago, USA: Intellect, 2012.
ROSA, A.; TOFFOLO, R. B. G. O resto no copo: colaboração compositor-intérprete. In: ENCONTRO ANUAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PESQUISA E PÓS-GRADUAÇÃO EM MÚSICA (ANPPOM), 21., 2011, Uberlândia. Anais […]. Uberlândia: Anppom, 2011. V. 1. p. 1139-1144.
SILVA, D. R. Processos criativos colaborativos na música contemporânea: dois estudos
de caso. 2019. 378 f. Tese (Doutorado) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2019.
SILVA, D. R. A obra pianística de Marisa Rezende: processo de construção da performance através da interação entre intérprete e compositora. 2015. 191 f. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2015.
STOCKHAUSEN, K. Aus den sieben Tagen (1968). Vienna: Universal Edition, 1968. 1
partitura. Disponível em: https://soundartarchive.net/articles/Lina_Lapelyte-2008-Aus.pdf. Acesso em: Jul. 2020.
TOKESHI, E.; COPPETTI, R. Técnica expandida para violino na música brasileira: um levantamento de material didático. In: SEMINÁRIO NACIONAL DE PESQUISA EM MÚSICA, 4., 2004, Goiânia. Anais […]. Goiânia: PPG Música da UFG, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 ORFEU
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who submit their manuscripts to be published in this journal agree to the following terms:
1. Authors retain the copyright and grant to the journal the right of first publication, whilst simultaneously permitting their work to be licensed under the Creative Commons License Attribution, which allows the sharing of work with recognition of the authorship and initial publication in this journal.
2. Contributions in this journal are open access; this means they are based in free use, and non-commercial applications.