Berimbau: instances of shared decisionmaking in collaborative composition

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2525530405012020106

Keywords:

Collaborative composition, shared decision-making, composer-performer collaboration

Abstract

This article offers reflections about the collaborative process in creation of Berimbau for piano, voice and electroacoustic sounds. The intended objectives were: a) to offer a wide panorama of perspectives on the state of the art in research on artistic collaboration (JOHN-STEINER, 2000; BARRET, 2014) and of distributed creativity (CLARKE; DOFFMAN, 2017); b) to briefly describe the composition theories developed by Laske (1991) and Reynolds (2002), illuminated by Rios Filho (2010); and c) from those, reflect upon instances of shared decision-making between collaborators in the composition process of the work Berimbau. In order to do so, we refer to specific episodes from our collaboration process to exemplify the various phases and instances of decisions. We believe that the approach presented here complements other research in this area, contributing to deeper understanding of artistic collaboration.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alexandre Mascarenhas Espinheira, Universidade Federal da Bahia

Alexandre é mestre e doutor em música (composição) pela Universidade Federal da Bahia, onde leciona desde 2017. Compôs pouco mais de 70 obras tocadas em diversas cidades no país e fora dele. Tem interesse na fricção entre música de concerto contemporânea e cultura popular. Sua pesquisa atual envolve teoria pós-tonal e poética a partir do background cultural de instrumentos tradicionais.

Luciane Aparecida Cardassi, UNIVERSIDADE FEDERAL DA BAHIA

Professora Visitante do PPGMUS-UFBA, Luciane Cardassi é Doutora em Performance da Música Contemporânea pela Universidade da Califórnia, SanDiego (UCSD), Mestre em Música pela UFRGS e Bacharel em Música pela USP.  É pesquisadora na área de Performance Musical e Colaboração com Compositores

References

BARRETT, Margaret S. Collaborative creative thought and practice in music. SEMPRE Studies in The Psychology of Music. Surrey: Ashgate, 2014.

BERTISSOLO, Guilherme. Composição e Capoeira: dinâmicas do compor entre música e capoeira. Tese (Doutorado) – UFBA, Salvador, 2013.

BERTISSOLO, Guilherme. O pato-coelho da criação em música: intencionalidade, experiência e intersubjetividade. In: LIMA, Paulo Costa (org.). Pesquisa em música e diálogos com produção artística, ensino, memória e sociedade. Vol. 1. Salvador: EDUFBA, 2016. p. 221-236. (Série Paralaxe).

CARDASSI, Luciane. [Sugestão de palmas]. WhatsApp: [Troca de mensagens com Alexandre Espinheira]. 26 fev. 2019. 9:39. 1 mensagem de WhatsApp.

CARDASSI, Luciane. [Voz, palmas, clusters e a combinação desses elementos em um gesto novo na Cavalaria]. WhatsApp: [Troca de mensagens com Alexandre Espinheira]. 26 fev. 2019. 9:50. 1 mensagem de WhatsApp.

CARDASSI, Luciane; BERTISSOLO, Guilherme. Colaboração compositor-performer: uma proposta de metodologia. In: CONGRESSO DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PESQUISA E PÓS-GRADUAÇÃO EM MÚSICA, 29., 2019, Pelotas. Anais […]. Pelotas: UFPel, 2019.

CARDASSI, Luciane; BERTISSOLO, Guilherme. Shared musical creativity: teaching composer-performer collaboration. Vórtex, Curitiba, v. 8, n. 1, 2020. DOI: 10.33871/23179937.2020.8.1.13

CHAFFIN, Roger; LISBOA, Tania. Practicing perfection: how concert soloists prepare for performance. Ictus, Salvador, v. 9, n. 2, 2008.

CHAVES, Celso G. Loureiro. Processo criativo e composição musical: proposta para uma crítica genética em música. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DA ASSOCIAÇÃO DE PESQUISADORES EM CRÍTICA GENÉTICA, 10., 2012, Porto Alegre. Anais […]. Porto Alegre: PUCRS, 2012. Disponível em: http://ebooks.pucrs.br/ edipucrs/anais/apcg/edicao10/Celso.Chaves.pdf. Acesso em: 15 ago. 2019.

CLARKE, Eric; DOFFMAN, Mark. Distributed Creativity: collaboration and improvisation in Contemporary Music. New York: Oxford University Press, 2017.

COOK, Nicholas. Entre o processo e o produto: música e/enquanto performance. Trad. F. Borém. Per Musi, Belo Horizonte, n. 14, p. 5-22, 2006.

DOFFMAN, Mark; CALVIN, Jean-Philippe. Contemporary Music in Action: performercomposer

collaboration within the conservatoire. In: CLARKE, Eric; DOFFMAN, Mark. Distributed Creativity: collaboration and improvisation in contemporary music. New York: Oxford University Press, 2017.

DOMENICI, Catarina Leite. It takes two to tango: a prática colaborativa na música contemporânea. Revista do Conservatório de Música da UFPel, Pelotas, n. 6, p. 1-14,

ESPINHEIRA, Alexandre. A teoria pós-tonal aplicada à composição: um guia de sugestões compositivas. Tese (Doutorado) – UFBA, Salvador, 2011.

ESPINHEIRA, Alexandre. [A voz imitando o berimbau no gesto novo na Cavalaria]. WhatsApp: [Troca de mensagens com Luciane Cardassi]. 26 fev. 2019. 9:46. 1 mensagem de WhatsApp.

FORTIN, Sylvie. Contribuições possíveis da etnografia e da autoetnografia para a pesquisa na prática artística. Trad. Helena Mello. Cena, Porto Alegre, n. 7, p. 77-88, 2009.

FRUNGILLO, Mário D. Dicionário de percussão. São Paulo: Ed. Unesp, Imprensa Oficial do Estado, 2003.

HAYDEN, Sam; WINDSOR, Luke. Collaboration and the composer: case studies from the end of the 20th century. Tempo, Cambridge, v. 61, n. 240, p. 28-39, 2007.

JÄHNICHEN, Gisa. Field note: musical instruments used in rituals of the Alak in Laos. Asian Ethnology, v. 72, n. 1, p. 119-142, 2013.

JOHN-STEINER, Vera. Creative Collaboration. New York: Oxford University Press, 2000.

LASKE, Otto. Toward an epistemology of composition. Interface-Journal of New Music Research, n. 20 (3-4), p. 235-269, 1991.

NEUENFELDT, Karl. Notes on Old Instruments in New Contexts. The World of Music, v. 40, n. 2, p. 5-8, 1998.

PAREYSON, Luigi. Os problemas da estética. Trad. Maria Helena Nery Garcez. São Paulo: Martins Fontes, 2005.

REYNOLDS, Roger. Form and method: composing music. New York, London: Routledge, 2002.

RIOS FILHO, Paulo. Hibridação cultural como horizonte metodológico para a criação de música contemporânea. Dissertação (Mestrado) – UFBA, Salvador, 2010.

RIOS FILHO, Paulo. Um compor emaranhado: composição, teoria e análise ao longo de linhas. Tese (Doutorado) – UFBA, Salvador, 2015.

SALLES, Cecilia A. Crítica genética: uma (nova) introdução. 2. ed. São Paulo: Educ, 2000.

SALLES, Cecilia A. Gesto inacabado: processo de criação artística. 5. ed. ver. e ampl. São Paulo: Annablume, 2014.

STRAUS, Joseph N. Introdução à Teoria Pós-tonal. Trad. Ricardo Mazzini Bordini. Salvador: UNESP/EDUFBA, 2013.

Published

2020-10-18

How to Cite

ESPINHEIRA, Alexandre Mascarenhas; CARDASSI, Luciane Aparecida. Berimbau: instances of shared decisionmaking in collaborative composition. Orfeu, Florianópolis, v. 5, n. 1, 2020. DOI: 10.5965/2525530405012020106. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/orfeu/article/view/17312. Acesso em: 19 may. 2024.