Three field recordings in the city of Rio de Janeiro

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2525530405022020e0005

Keywords:

Field recording, negative spaces, opaque spaces, listening, urban walks

Abstract

This paper presents three walks whose intention were either the listening of a region of Rio de Janeiro as well as its photographic and phonographic takings, therefore making a poetic analysis of the material. In order to support the analysis, a bibliographic revision relating concepts from urban mobility and listening is made. Taking the thesis of Steven Feld (2015) as starting point, in which the sound is understood as an object for the social tissue’s knowledge, the sonority of the visited places is taken as focus for the discussion. Those places can be understood, by their urban characteristics in the context of the contemporary city, as negative spaces (Milton Santos, 1994) or opaque spaces(Francesco Careri, 2017) – and those concepts will have significant repercussions on the incursions´s narratives. The obtained material intends to interrelate the textual and photographic registers with the sounded register in order to contextualize its listening. In spite of one of the incursions has resulted on a sound installation, the material is previous any artistic realization in a work format and either its analysis as its listening are part of a current compositional process or, at least, of a sound/musical creation from field recordings.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Alexandre Sperandéo Fenerich, Unirio

Compositor e sound designer, é Doutor em Musicologia pela USP com pesquisa sobre a relação entre música concreta, intimidade e voz. Trabalha com composição musical sobre mídias digitais, com foco em “live eletronics”, espacialização aural e performances audiovisuais ao vivo. Participou de projetos internacionais como compositor e “sound designer” na Alemanha, em Portugal e no Brasil, além de diversos festivais de música e artes digitais como: Festival Ibrasotope, Live Cinema, Bienal de Música Contemporânea Brasileira, Bienal Música Nova de Curitiba, Festival Villa-Lobos (RJ), ZKM (Alemanha), Münchener Bienalle, Futura (França), Beliner März Musik. Tem colaborado, desde 2001, com compositores, diretores de cinema, dançarinos, artistas visuais e teatrólogos. Trabalhou com Tato Taborda em seu multi- instrumento Geralda e realizou a espacialização sonora de sua ópera  A Queda do Céu, que contou com récitas em Munique, Viena e São Paulo. Também tem atuado junto a Giuliano Obici no Duo N-1, centrado em experimentações sonoras e audiovisuais, com o qual já participou de diversos festivais no Brasil e na Alemanha. Ganhou diversos prêmios e editais com seu trabalho, como o Prêmio Funarte de Composição Clássica (2005). É professor adjunto do Instituto Villa-Lobos da Unirio e membro do Programa de Pós-graduação em Música da mesma universidade. Atualmente é professor visitante na Universität der Kunst, Berlim, e conta com uma bolsa para pesquisador experiente da Capes-Humboldt.

References

BANDEIRA, M. Poesia completa e prosa. Rio de Janeiro: Nova Aguilar, 1993 [1944].

BERENSTEIN, P. Elogio aos errantes. Salvador: Ud. UFBA, 2014.

CARERI, F. Walkscapes: o caminhar como prática estética. São Paulo: Gustavo Gili, 2013.

CARERI, F. Caminhar e parar. São Paulo: Gustavo Gili, 2017.

CAUX, J.; FERRARI, L. Presque Rien avec Luc Ferrari. Paris: Main d’Oeuvre, 2002.

DROTT, E. The Politics of Presque Rien. In: ADLINGTON, R. Sound commitments: avant-garde and the sixties. New York: Oxford University Press, 2009.

FELD, S. Acoustemology. In: NOVAK, D.; SAKAKEENY, M. Keyword in sound. Durham: Duke University Press, 2015.

FENERICH, A. S. A inscrição da intimidade na Symphonie pour un Homme Seul. Tese (Doutorado em Artes) – USP, São Paulo, 2012.

FENERICH, A. S. Wanderings through the aterro do mangue of Rio de Janeiro. In: BREITSAMETER, S.; KARAKIZ, C. The Global Composition 2018: conference on sound, ecology and media culture – proceedings. Dieburg: Hochschule Darmstadt, 2018.

FOSTER, H. O retorno do real. São Paulo: Cosac Naify, 2014.

GILKEY, R.; ANDERSON, T. Binaural and spatial hearing in real and virtual environments. New York: Psychology Press, 2014.

GUTIERREZ, A. Flâneuse>La caminanta. In: BREITSAMETER, S.; KARAKIZ, C. The global

composition 2018: conference on sound, ecology and media culture – proceedings. Dieburg: Hochschule Darmstadt, 2018.

KIM-COHEN, Seth. In the blink of an ear: toward an non-cochlear sound art. New York: Continuum, 2009.

LA BURTHE, A. The immersive power of binaural sound: an interwiew with Amaury La Burthe. [Entrevista cedida a] Benjamin Huguet. CMF Trends, 25 jan. 2017. Disponível em: https://trends.cmf-fmc.ca/the-immersive-power-of-binaural-sound-an-interview-with-amaury-la-burthe-audiogaming/. Acesso em: 23 jun. 2020.

NANCY, J. Listening. New York: Fordham University Press, 2007.

SANTOS, M. Técnica espaço tempo: globalização e meio técnico-científico informacional. São Paulo: Hucitec, 1994.

SANTOS, M. Elogio da lentidão. Folha de S.Paulo, São Paulo, 11 mar. 2001.

SCHAEFFER, P. À la recherche d’une musique concrète. Paris: Éditions du Seuil, 1952.

SCHAUB, M.; CARDIFF, J. Janet Cardiff: the walk book. Viena: Thyssen-Bornemisza Art Contemporary, 2005.

SMALLEY, D. La Spectromorphologie. Une explication des formes du son. Ars Sonora, n. 8, p. 64-114, 1999.

WESTERKAMP. H. Soundwalking as Ecological Practice. Hildegard Westerkamp, 3 nov. 2006. Disponível em: http://www.hildegardwesterkamp.ca/writings/writingsby/?post_id=14&title=%E2%80%8Bsoundwalkin g-as-ecological-practice. Acesso em: 20 fev. 2019.

Published

2020-12-14

How to Cite

FENERICH, Alexandre Sperandéo. Three field recordings in the city of Rio de Janeiro. Orfeu, Florianópolis, v. 5, n. 2, 2020. DOI: 10.5965/2525530405022020e0005. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/orfeu/article/view/17305. Acesso em: 18 may. 2024.