Poetics of contagion: analytical studies as a motto for a coversation between composers
DOI:
https://doi.org/10.5965/2525530405012020047Keywords:
contagion, dialogues and conversations, creative process, musical analysis, musical compositionAbstract
Analytical studies (formal or unpretentious) taken as a motto for a conversation between composers, seeking to amplify a poetics of contagion. From Deleuze and Guattari’s (1997) and Ferraz’s (2007) readings, the concept gives an image to think the small dialogues that permeate the creation process, focusing on the conversation between composers, which can occur verbally, but mainly through its works, when musical analysis is commonly used. In the composition of two pieces, the author used analytical studies to establish such conversations and dialogues. In Inquietações, the contagion occurred through the technical and musical strategies, in dialogues mainly with two Berio’s Sequenzas. In Tons de amarelo patético, the composition occurred in parallel with the analysis of Lima’s Antiphonas; this analysis allowed to observe the contagion as a modus operandi of the piece. One can think in a poetics of contagion, which spreads epidemically through analysis and conversations.
Downloads
References
BELCASTRO, Luca. Método para procesos compartidos: etapas y pasos. [S. l.: s. n.], 2017. E-book. Disponível em: http://belcastro.germinaciones.org/Libros/metodo_es.html. Acesso em: 21 ago. 2019.
BERIO, Luciano. Sequenza IXa: per clarinetto solo. Milano: Universal Edition, 1980.
Partitura.
DELEUZE, Gilles. Francis Bacon: lógica da sensação. Equipe de tradução (org.): Roberto Machado. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2007.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Devir Intenso, Devir Animal, Devir Imperceptível. In: DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia. Vol. 4. Trad. Suely Rolnik. São Paulo: Ed. 34, 1997. p. 115-170.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Introdução: Rizoma. In: DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. O que é a Filosofia? Trad. Aurelio Guerra Neto e Celia Pinto Costa. São Paulo: Ed. 34, 1995. p. 11-37.
FERRAZ, Silvio. Breve nota de apresentação. In: FERRAZ, Silvio (org.). Notas.Atos.Gestos. Rio de Janeiro: 7Letras, 2007.
FERRAZ, Silvio. Dúvida conceitual. Mensagem recebida por em 1 jun. 2020.
FERRAZ, Silvio. Encontro com… a Análise Musical. Cadernos de Estudo: Análise Musical, São Paulo, Atravéz, n. 6/7, fev. 1994. Entrevista concedida a Carlos Kater.
FERRAZ, Silvio. Escutas e Reescritas. In: TRAGTENBERG, Livio (org.). O ofício do compositor hoje. São Paulo: Perspectiva, 2012a. p. 285-306.
FERRAZ, Silvio. La formule de la ritournelle. Filigrane, Paris: Sampzon, v. 13, 2012b.
FERRAZ, Silvio. Música e repetição: a diferença na composição contemporânea. São Paulo: Educ, 1998.
FERRAZ, Silvio. Repetição e identidade. Texto de palestra apresentada no evento Impressiones Sonoras. Berlim: Universität der Künste, 2008. Não publicado.
FICAGNA, Alexandre. Conversas e diálogos como parte do processo criativo de Inquietações, para clarinete solo. In: CONGRESSO DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE
PESQUISA E PÓS-GRADUAÇÃO EM MÚSICA, 28., 2018, Manaus. Anais […]. Manaus, 2018. p. 1-10.
FICAGNA, Alexandre. Inquietações (in memorian Célio Remuzzi). Vórtex, Curitiba, v. 5, n. 1, p. 1-12, 2017a.
FICAGNA, Alexandre. Tons de amarelo patético. 2017b. Partitura não publicada.
KLEE, Paul. Sobre arte moderna e outros ensaios. Prefácio e notas: Günther Regel. Trad. Pedro Süssekind. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.
LIMA, Rodrigo. Antiphonas, for alto saxophone and ensemble. 2014. Edição não publicada cedida pelo compositor.
LIMA, Rodrigo. Composing is a discovery act. Art music review, n. 33, dez. 2017. Disponível em: https://www.revista-art.com/composing-is-a-discovery-act. Acesso em: 13 mar. 2020.
LIMA, Rodrigo. Da nota ao som: explorando territórios harmônicos. Dissertação (Mestrado em Música) – Instituto de Artes, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2009.
LIMA, Rodrigo. Resposta – eco antifonal distorcido. Mensagens recebidas por entre 1 e 8 jun. 2020.
MALT, Mikhaïl. Brian Ferneyhough et l’aide informatique à l’écriture. In: SZENDY, Peter (org.). Brian Ferneyhough. Paris: L’Harmattan, Ircam, 1999. p. 61-106.
SALLES, Paulo de Tarso. O estatuto da composição musical pós-Boulez. Opus, Goiânia, v. 16, n. 2, p. 8-14, dez. 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 ORFEU
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who submit their manuscripts to be published in this journal agree to the following terms:
1. Authors retain the copyright and grant to the journal the right of first publication, whilst simultaneously permitting their work to be licensed under the Creative Commons License Attribution, which allows the sharing of work with recognition of the authorship and initial publication in this journal.
2. Contributions in this journal are open access; this means they are based in free use, and non-commercial applications.