Pictorial and affective crossings in A escuridão, o corpo vermelho e o fascínio

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2525530405012020074

Keywords:

Creative processes, artistic crossings, compositional tools, music and painting

Abstract

This article brings a repport of a musical compositional process which had a painting by the visual artist Tomie Ohtake as source of materials and poetic ideias. We will discuss different aspects of the compositional activity, so that the writing tools, the definition of formal aspects and the poetic potencials will be ilustrated. Besides that, some influencies from other sources connected to the context of the composition will be commented. This way we seek to demonstrate a possibility of work to deal with the problematic of creating music from a visual work.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Pedro Yugo Sano Mani, Universidade de São Paulo

Mestrando em Sonologia - Processos de Criação Musical sob orientação de Silvio Ferraz. Departamento de Música da Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo.

Bacharel em Composição pelo mesmo departamento.

References

Imagens

SZLAVNICS, Chiyoko. Gradients of detail. 2005. 1 figura. Disponível em: http://www.chiyokoszlavnics.org/dwg_row2_05.html.

Partituras musicais

HAYDN, Joseph. Sinfonia nº 47. 1772. 1 partitura. Disponível em: https://imslp.org/wiki/Symphony_No.47_in_G_major,_Hob.I:47_(Haydn,_Joseph).

Sites

ANNA CLYNE. Orchestra. Disponível em: http://www.annaclyne.com/orchestra.

CHIYOKO SZLAVNICS. Disponível em: http://www.chiyokoszlavnics.org/welcome. html.

CLYNE, Anna. Night Ferry. 2012. Boosey & Hawkes, [s. d.]. Disponível em: https://www. boosey.com/cr/music/Anna-Clyne-Night-Ferry/56273.

INSTITUTO TOMIE OHTAKE. Tomie Ohtake. Disponível em: https://www.institutotomieohtake.org.br/o_instituto/tomie_ohtake.

THE UNANSWERED question: notes. Music Web International, [s. d.]. Disponível em: http://www.musicweb-international.com/ives/WK_Unanswered_Question.htm

Gravações musicais

OCAM – ORQUESTRA DE CÂMARA DA ECA/USP. Segredos de Vera Cruz: música

popular brasileira para gaita e orquestra. 2019. Disponível em: https://open.spotify.com/album/5XBIPDkn9pJGYELvQO4JGJ (Acesso em: 9 maio 2020) e https://www.youtube.com/watch?v=wj3FGsmaJdQ&list=OLAK5uy_lo9e336nm_MUQcA3OD5u7sMJgAeLPpSVk (Acesso em: 8 maio 2020).

OCAM – ORQUESTRA DE CÂMARA DA ECA/USP. Sons sobre tons: criações

musicais sobre ideias visuais. 2019. Disponível em: https://open.spotify.com/

album/0bzzycQbWE3QJCebXfRP7D (Acesso em: 15 mar. 2020) e https://www.

youtube.com/playlist?list=OLAK5uy_mmp2etxygakYVzhKarlpsC1rDhZMRssMo (Acesso

em: 15 mar. 2020).

Vídeos

CLYNE, Anna. Night Ferry with the Chigado Symphony Orchestra. Disponível em:

https://www.boosey.com/podcast/Anna-Clyne-Anna-Clyne-Night-Ferry-with-the-

CSO/13272. Acesso em: 7 maio 2020.

CLYNE, Anna. Night Ferry. 2012. Disponível em: https://www.boosey.com/cr/music/

Anna-Clyne-Night-Ferry/56273. Acesso em: 7 maio 2020.

YAMASAKI, Tizuka. Tomie. 2015. Disponível em: https://www.institutotomieohtake.org.

br/o_instituto/tomie_ohtake (Acesso em: 15 mar. 2020) e https://www.youtube.com/

watch?v=x_cA_c6UcQg&feature=emb_logo (Acesso em: 15 mar. 2020).

Referências bibliográficas

BRINDLE, Reginald Smith. The new music: the avant-garde since 1945. 2. ed. New

York: Oxford University Press, 1987.

COX, Arnie. Embodying music: principles of the mimetic hypothesis. Music Theory

Online, v. 17, n. 2, 2011.

DELALANDE, François. Le son des musiques: entre technologie et esthétique. Paris:

INABuchet/Chastel, 2001.

FERRAZ, Silvio. Livro das sonoridades: notas dispersas sobre composição. Rio de

Janeiro: 7 Letras, 2005.

FERRAZ, Silvio. Tatuagens. In: FERRAZ, Silvio. Notas, atos, gestos: relatos

composicionais de Marisa Rezende, Silvio Ferraz, Denise Garcia, Fernando Iazzetta,

Marcos Lacerda, Rodolfo Caesar, Rogério Costa. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2007. p. 91-

(Coleção Trinca Ferro).

FERRAZ, Silvio. Kairos: ponto de ruptura. Ouvirouver (on-line), v. 11, n. 1, p. 34-52, 2015.

FICAGNA, Alexandre Remuzzi. Entre o visual e o sonoro: a composição por imagens.

Tese (Doutorado) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2014.

KLEE, Paul. Pedagogical Sketchbook. Traduzido do alemão para o inglês por Sibyl

Moholy-Nagy. London: Faber and Faber, 1984.

LIMA, Rodrigo. Da nota ao Som: explorando territórios harmônicos. Dissertação

(Mestrado) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2009.

MANI, Pedro Yugo; FERRAZ, Silvio. A obra Quando se muda a paisagem…, de Rodrigo

Lima, como um processo de solfejos. Revista DEBATES: Cadernos do Programa de

Pós-Graduação em Música da Unirio, n. 23, p. 28-76, 2019.

PENHA, Gustavo. Entre escutas e solfejos: afetos e reescrita crítica na composição

musical. Tese (Doutorado) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2016.

RIOS FILHO, Paulo. Um compor-emaranhado: composição, teoria e análise ao longo

de linhas. Tese (Doutorado) – Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2015.

SMALLEY, Denis. Spectromorphology: explaining sound-shapes. Organised Sound, v. 2,

n. 2, p. 107-126, 1997.

SOLOMOS, Makis. De la musique au son: L’émergence du son dans la musique des XXe-

XXIe siècles. Rennes: Presses universitaire de Rennes, 2013. Versão do autor (utilizada no presente artigo) disponível em: https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00769893.

Acesso em: 7 maio 2020.

SWAFFORD, Jan. A question is better than a answer. Medford: Charles Ives Society, [s.d.]. Disponível em: https://charlesives.org/question-better-answer. Acesso em: 3 mar. 2020.

SZLAVNICS Chiyoko. Opening ears. The intimacy of the detail of sound. Filigrane. Musique, esthétique, sciences, société, n. 4, p. 37-58, 2006.

ZAMPRONHA, Edson. Notação, representação e composição: um novo paradigma da escritura musical. São Paulo: Annablume, Fapesp, 2000.

Published

2020-10-18

How to Cite

SANO MANI, Pedro Yugo. Pictorial and affective crossings in A escuridão, o corpo vermelho e o fascínio. Orfeu, Florianópolis, v. 5, n. 1, 2020. DOI: 10.5965/2525530405012020074. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/orfeu/article/view/17254. Acesso em: 22 nov. 2024.