Pictorial and affective crossings in A escuridão, o corpo vermelho e o fascínio
DOI:
https://doi.org/10.5965/2525530405012020074Keywords:
Creative processes, artistic crossings, compositional tools, music and paintingAbstract
This article brings a repport of a musical compositional process which had a painting by the visual artist Tomie Ohtake as source of materials and poetic ideias. We will discuss different aspects of the compositional activity, so that the writing tools, the definition of formal aspects and the poetic potencials will be ilustrated. Besides that, some influencies from other sources connected to the context of the composition will be commented. This way we seek to demonstrate a possibility of work to deal with the problematic of creating music from a visual work.
Downloads
References
Imagens
SZLAVNICS, Chiyoko. Gradients of detail. 2005. 1 figura. Disponível em: http://www.chiyokoszlavnics.org/dwg_row2_05.html.
Partituras musicais
HAYDN, Joseph. Sinfonia nº 47. 1772. 1 partitura. Disponível em: https://imslp.org/wiki/Symphony_No.47_in_G_major,_Hob.I:47_(Haydn,_Joseph).
Sites
ANNA CLYNE. Orchestra. Disponível em: http://www.annaclyne.com/orchestra.
CHIYOKO SZLAVNICS. Disponível em: http://www.chiyokoszlavnics.org/welcome. html.
CLYNE, Anna. Night Ferry. 2012. Boosey & Hawkes, [s. d.]. Disponível em: https://www. boosey.com/cr/music/Anna-Clyne-Night-Ferry/56273.
INSTITUTO TOMIE OHTAKE. Tomie Ohtake. Disponível em: https://www.institutotomieohtake.org.br/o_instituto/tomie_ohtake.
THE UNANSWERED question: notes. Music Web International, [s. d.]. Disponível em: http://www.musicweb-international.com/ives/WK_Unanswered_Question.htm
Gravações musicais
OCAM – ORQUESTRA DE CÂMARA DA ECA/USP. Segredos de Vera Cruz: música
popular brasileira para gaita e orquestra. 2019. Disponível em: https://open.spotify.com/album/5XBIPDkn9pJGYELvQO4JGJ (Acesso em: 9 maio 2020) e https://www.youtube.com/watch?v=wj3FGsmaJdQ&list=OLAK5uy_lo9e336nm_MUQcA3OD5u7sMJgAeLPpSVk (Acesso em: 8 maio 2020).
OCAM – ORQUESTRA DE CÂMARA DA ECA/USP. Sons sobre tons: criações
musicais sobre ideias visuais. 2019. Disponível em: https://open.spotify.com/
album/0bzzycQbWE3QJCebXfRP7D (Acesso em: 15 mar. 2020) e https://www.
youtube.com/playlist?list=OLAK5uy_mmp2etxygakYVzhKarlpsC1rDhZMRssMo (Acesso
em: 15 mar. 2020).
Vídeos
CLYNE, Anna. Night Ferry with the Chigado Symphony Orchestra. Disponível em:
https://www.boosey.com/podcast/Anna-Clyne-Anna-Clyne-Night-Ferry-with-the-
CSO/13272. Acesso em: 7 maio 2020.
CLYNE, Anna. Night Ferry. 2012. Disponível em: https://www.boosey.com/cr/music/
Anna-Clyne-Night-Ferry/56273. Acesso em: 7 maio 2020.
YAMASAKI, Tizuka. Tomie. 2015. Disponível em: https://www.institutotomieohtake.org.
br/o_instituto/tomie_ohtake (Acesso em: 15 mar. 2020) e https://www.youtube.com/
watch?v=x_cA_c6UcQg&feature=emb_logo (Acesso em: 15 mar. 2020).
Referências bibliográficas
BRINDLE, Reginald Smith. The new music: the avant-garde since 1945. 2. ed. New
York: Oxford University Press, 1987.
COX, Arnie. Embodying music: principles of the mimetic hypothesis. Music Theory
Online, v. 17, n. 2, 2011.
DELALANDE, François. Le son des musiques: entre technologie et esthétique. Paris:
INABuchet/Chastel, 2001.
FERRAZ, Silvio. Livro das sonoridades: notas dispersas sobre composição. Rio de
Janeiro: 7 Letras, 2005.
FERRAZ, Silvio. Tatuagens. In: FERRAZ, Silvio. Notas, atos, gestos: relatos
composicionais de Marisa Rezende, Silvio Ferraz, Denise Garcia, Fernando Iazzetta,
Marcos Lacerda, Rodolfo Caesar, Rogério Costa. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2007. p. 91-
(Coleção Trinca Ferro).
FERRAZ, Silvio. Kairos: ponto de ruptura. Ouvirouver (on-line), v. 11, n. 1, p. 34-52, 2015.
FICAGNA, Alexandre Remuzzi. Entre o visual e o sonoro: a composição por imagens.
Tese (Doutorado) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2014.
KLEE, Paul. Pedagogical Sketchbook. Traduzido do alemão para o inglês por Sibyl
Moholy-Nagy. London: Faber and Faber, 1984.
LIMA, Rodrigo. Da nota ao Som: explorando territórios harmônicos. Dissertação
(Mestrado) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2009.
MANI, Pedro Yugo; FERRAZ, Silvio. A obra Quando se muda a paisagem…, de Rodrigo
Lima, como um processo de solfejos. Revista DEBATES: Cadernos do Programa de
Pós-Graduação em Música da Unirio, n. 23, p. 28-76, 2019.
PENHA, Gustavo. Entre escutas e solfejos: afetos e reescrita crítica na composição
musical. Tese (Doutorado) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2016.
RIOS FILHO, Paulo. Um compor-emaranhado: composição, teoria e análise ao longo
de linhas. Tese (Doutorado) – Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2015.
SMALLEY, Denis. Spectromorphology: explaining sound-shapes. Organised Sound, v. 2,
n. 2, p. 107-126, 1997.
SOLOMOS, Makis. De la musique au son: L’émergence du son dans la musique des XXe-
XXIe siècles. Rennes: Presses universitaire de Rennes, 2013. Versão do autor (utilizada no presente artigo) disponível em: https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00769893.
Acesso em: 7 maio 2020.
SWAFFORD, Jan. A question is better than a answer. Medford: Charles Ives Society, [s.d.]. Disponível em: https://charlesives.org/question-better-answer. Acesso em: 3 mar. 2020.
SZLAVNICS Chiyoko. Opening ears. The intimacy of the detail of sound. Filigrane. Musique, esthétique, sciences, société, n. 4, p. 37-58, 2006.
ZAMPRONHA, Edson. Notação, representação e composição: um novo paradigma da escritura musical. São Paulo: Annablume, Fapesp, 2000.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 ORFEU
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who submit their manuscripts to be published in this journal agree to the following terms:
1. Authors retain the copyright and grant to the journal the right of first publication, whilst simultaneously permitting their work to be licensed under the Creative Commons License Attribution, which allows the sharing of work with recognition of the authorship and initial publication in this journal.
2. Contributions in this journal are open access; this means they are based in free use, and non-commercial applications.