PIANISTAS OR PIANEIROS?: TWO RENDITIONS OF THE TANGO FON-FON!, BY ERNESTO NAZARETH

Authors

  • Paula Zimbres Universidade de Brasília

DOI:

https://doi.org/10.5965/2525530404022019169

Keywords:

Ernesto Nazareth, classical x popular, piano

Abstract

Ernesto Nazareth holds an exemplary position in the debates surrounding the classical-popular dichotomy that are crucial for understanding Brazilian culture throughout the 20th century. Having lived, according to Elizabeth Travassos, “at the threshold between both worlds”, his work, which is now part of the canonic repertoire of both classical and popular musicians, exemplifies clearly the possibility of superposing values and procedures associated with each of these spheres. This paper analyses two recordings of his piece Fon-fon! (one by Eudóxia de Barros, dated 1963, and the other by André Mehmari, in 2014), with the aim of identifying the interpretive resources through which each artist emphasizes the central values pertaining to his or her field – fidelity to the score and to the composer’s intentions, in the case of the classically-trained pianista; and freedom of personal expression in the case of the pianeiro associated with popular music. Our conclusion, however, is that, by following a certain set of values, each interpreter ends up reinforcing and expressing also values pertaining to the other field.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Paula Zimbres, Universidade de Brasília

Bacharel em Composição Musical e mestre em Musicologia pela Universidade de Brasília. Professora de contrabaixo popular e prática de conjunto na Escola de Música de Brasília.

References

ALMEIDA, Alexandre Zamith. “Verde e amarelo em preto e branco - as impressões do choro no piano brasileiro”. Dissertação de Mestrado, Unicamp, 1999.

ANDRADE, Mário de. “Ernesto Nazaré”. In Música Doce Música. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2013.

ASSIS, Machado de. “Um homem célebre” [1896]. In O Alienista. São Paulo: Círculo do Livro, [198-], 233-243.

BARROS, Eudóxia de. Ouro Sobre Azul - músicas de Ernesto Nazareth na Interpretação de Eudóxia de Barros, Chantecler Internacional, HI-FI, CMG 1017. 1963. Disponível em <http://www.acervoorigens.com/2011/10/eudoxia-de-barros-ouro-sobre-azul.html>. Acesso em 28 out. 2016.

BERLINER, Paul. Thinking in jazz: the infinite art of improvisation. Chicago: University

of Chicago Press, 1994.

BLOES, Cristiane Cibeli de Almeida. “Pianeiros - dialogismo e polifonia no final do século XIX e início do século XX”. Dissertação de Mestrado, UNESP, 2006.

CIRINO, Giovanni. “Narrativas musicais - performance e experiência na música popular instrumental brasileira”. Dissertação de mestrado, Universidade de São Paulo, 2005.

GISMONTI, Egberto. Entrevista concedida ao programa Oncotô. Rio de Janeiro: TV Brasil, 2014. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=45JM7EsfxUA. Acesso em: 9 out. 2015.

GOEHR, Lydia. The imaginary museum of musical works: an essay in the philosophy of music. Oxford: Oxford University Press, 1992.

MACHADO, Cacá. O enigma do Homem Célebre – Ambição e vocação de Ernesto Nazareth. São Paulo: Instituto Moreira Salles, 2007.

MEHMARI, André. Ouro sobre azul – Ernesto Nazareth. CD (independente), 2015.

MURICY, Andrade. Ouro Sobre Azul. Jornal do Commercio, Rio de Janeiro, 25 set. 1963. Disponível em: http://www.eudoxiadebarros.com.br. Acesso em: 24 jun. 2016.

NAVES, Santuza Cambraia. O violão azul: Modernismo e música popular. Rio de Janeiro: FGV, 1998 [edição digital: 2012].

NUNES, Jordão Horta. “O machete e o violoncelo - gêneros musicais e identidade social na prosa de Machado de Assis”. ArtCultura, Ano 10, n. 17 (2008): 73-88.

SANDRONI, Carlos. Feitiço decente: transformações do samba no Rio de Janeiro (1917-1933). Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.

TRAVASSOS, Elizabeth. Modernismo e música brasileira. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2000.

WISNIK, José Miguel. O Coro dos Contrários - a música em torno da semana de 22. São Paulo: Duas Cidades, Secretaria da Cultura, Ciência e Tecnologia, 1977.

WISNIK, José Miguel. Getúlio da Paixão Cearense. In: WISNIK, J. M. Música: o nacional e o popular na cultura brasileira. São Paulo: Brasiliense, 1983.

WISNIK, José Miguel. Entre o Erudito e o Popular. Revista de História, São Paulo, n. 157, p. 55-72, 2007.

WISNIK, José Miguel. Machado Maxixe: o caso Pestana. São Paulo: Publifolha, 2008.

Published

2019-12-20

How to Cite

ZIMBRES, Paula. PIANISTAS OR PIANEIROS?: TWO RENDITIONS OF THE TANGO FON-FON!, BY ERNESTO NAZARETH. Orfeu, Florianópolis, v. 4, n. 2, p. 169–189, 2019. DOI: 10.5965/2525530404022019169. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/orfeu/article/view/1059652525530404022019169. Acesso em: 18 may. 2024.