Educação musical e novas tecnologias digitais: recursos e estratégias no contexto do canto e da flauta doce

Authors

  • Luciane da Costa Cuervo Departamento de Música do Instituto de Artes da Universidade Federal do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.5965/2525530404012019120

Keywords:

musicality, flute, digital culture

Abstract

This paper discusses contemporary music making permeated by digital culture, especially in the context of the use of apps in Music Education. At its basis, it proposes to outline some of the main transformations brought about by tools associated with new digital technologies, problematising the possible new abilities and inputs necessary for educators and musicians today. The discussion is illustrated by the author’s pedagogical research and practices in her use of different tools employed in her projects as a teacher, researcher and in university extension projects in the promotion of musical practices based on group singing and recorder flute. In its conclusion, the paper understands that digital culture encompasses a wide variety of tools that can promote and qualify musical performance, requiring new skills from the music educator, as well as from music students and professionals. In this sense, the conceptions of music making and of the very concept of musicality are also expanded.

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Author Biography

Luciane da Costa Cuervo, Departamento de Música do Instituto de Artes da Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Professora no Departamento de Música do Instituto de Artes da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, ministra disciplinas que atendem estudantes dos cursos de Música, Pedagogia, Fonoaudiologia, entre outros, nas modalidades presencial e à distância. Segunda líder do EDUCAMUS - Grupo de Estudos e Pesquisa em Música e Educação do PPGEDU-UFRGS (CNPq), sob coordenação da Dra. Leda Mafioletti. Graduada em Música/UFRGS, com ênfase em flauta doce, Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação da Faculdade de Educação da UFRGS e Doutora em Informática na Educação/PGIE-UFRGS. Atuou como pesquisadora honorária visitante no Institute of Education of University College London sob orientação do profº Graham Welch (2015-2016). Como intérprete, dedica-se à interpretação de música antiga e contemporânea, havendo estreado inúmeras composições de autores brasileiros. Vem atuando principalmente nos seguintes temas: formação de professores - práticas musicais (voz e flauta doce), musicalidade e cognição musical, performance no contexto da cultura digital.

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Published

2019-09-11

How to Cite

CUERVO, Luciane da Costa. Educação musical e novas tecnologias digitais: recursos e estratégias no contexto do canto e da flauta doce. Orfeu, Florianópolis, v. 4, n. 1, p. 120–150, 2019. DOI: 10.5965/2525530404012019120. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/orfeu/article/view/1059652525530404012019120. Acesso em: 23 dec. 2024.