Initiation with guitar by musical collective: didactic application of a model for arrangements

Authors

  • Tamires Lemos Rampinelli Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)
  • Clayton Daunis Vetromilla Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)

DOI:

https://doi.org/10.5965/2525530404012019101

Keywords:

Initiation with guitar, collective musical, guitar arrangement, music and education by guitar

Abstract

This study aims to present aspects of the research project, which is being developed in the Master’s Program in Music (Proemus) of the Federal University of the State of Rio de Janeiro (Unirio). After creating categories of the pedagogical production of Brazilian guitarists (Zanon, 2006), we approached aspects about the elaboration of arrangements for collective musical study of the instrument. Finally, it presents a guitar arrangement for a Brazilian song “O cravo brigou com a rosa”, by using the fundamental aspects addressed by the text. From a theoretical point of view, we discuss France; Swanwick (2002) proposing an instrumental performance study that contemplates creativity, expressiveness and consistency over style.

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Author Biographies

Tamires Lemos Rampinelli, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)

Possui graduação em Música pela Universidade Federal de São João Del-Rei (2017). Atualmente é mestranda em Música na Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro. Tem experiência na área de Artes, com ênfase em Música, atuando principalmente nos seguintes temas: Violão, Performance e Educação Musical.

Clayton Daunis Vetromilla, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)

Professor no Instituto Villa-Lobos da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (RJ, 2004), tendo trabalhado anteriormente no Conservatório de Música da Universidade Federal de Pelotas (RS, 1997) e na Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG, 1996). Doutor em Música pelo Programa de Pós-Graduação em Música da Unirio (2011) com estágio de doutoramento (bolsa Capes - PDEE) na Universidade de Aveiro, Portugal. Possui mestrado em Música pela UFRJ (2002) e bacharelado em Violão pela UFMG (1994), além de graduação em Letras pela PUC-RS (1984). Estudou também com Edelton Gloeden (1996/1997, São Paulo) e Eduardo Isaac (1998/1999, Argentina). Trabalhou com o compositor Rufo Herrera, do qual estreou várias obras (1992-1996). Leciona Violão, Música de Câmara, Recital, Violão Complementar e Processos de musicalização: iniciação ao violão (nos cursos de Bacharelado e Licenciatura em Música da Unirio) e Tópicos especiais: Performance (no Curso de Mestrado do PPGM da Unirio). Desenvolve a pesquisa: Guerra-Peixe e o violão. música de câmara. Atualmente desenvolve trabalhos com o tenor Ricardo Tuttmann. o flautista Sérgio Barrenechea e o grupo Belle Epoque. Como intérprete e pesquisador, desenvolve trabalhos principalmente em relação às obras de Heitor Villa-Lobos e César Guerra-Peixe bem como sobre a música erudita brasileira para violão dos anos 1970.

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Published

2019-09-11

How to Cite

RAMPINELLI, Tamires Lemos; VETROMILLA, Clayton Daunis. Initiation with guitar by musical collective: didactic application of a model for arrangements . Orfeu, Florianópolis, v. 4, n. 1, p. 101–119, 2019. DOI: 10.5965/2525530404012019101. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/orfeu/article/view/1059652525530404012019101. Acesso em: 23 dec. 2024.