Grounded Theory Methodology Applied to Research in Music: A Practical Example

Authors

  • Luciano da Costa Nazario Universidade Federal do Rio Grande

DOI:

https://doi.org/10.5965/2525530403022018239

Keywords:

Grounded Theory, Research in Music, Creative Processes

Abstract

This paper presents methods, procedures and epistemological assumptions of a research methodology called Grounded Theory, along with a study of how it was applied to a doctoral research in music. This methodology is widely used in Social Sciences in the United States and European countries; however, it is still an uncommon practice in Brazil, especially in music studies. The main goal is to highlight the methodology potentials and drawbacks when applied in the field, by presenting some input to researchers who are interested in investigating (and/or theorizing) how social processes are worked out in music research. Findings show that such methodology, when applied to this research context, can be effective both for data collection and analysis process, as well as to the implementation of a substantive theory in the music field.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luciano da Costa Nazario, Universidade Federal do Rio Grande

Luciano da Costa Nazario é educador, violonista, guitarrista, compositor e arranjador. Bacharel em música pela Universidade Federal de Pelotas (UFPEL), Mestre em composição pela Universidade Federal da Bahia (UFBA) e Doutor em Música na área de Teoria, Criação e Prática pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Como compositor e arranjador, estreou obras para orquestra sinfônica, banda sinfônica, big band, coral, violão, piano, além de diversas formações camerísticas. Atualmente, está vinculado à Universidade Federal do Rio Grande (RS), onde elabora projetos educativos com jovens e adultos em ambientes de ensino coletivo (banda de música).  Como pesquisador, preocupa-se em investigar os processos criativos música. Dentro desta linha de pesquisa, publicou um livro de harmonia e artigos científicos em anais de congressos e periódicos no Brasil, Argentina, Colômbia e Reino Unido. Realizou apresentações orais e workshops tratando sobre a criatividade em música em eventos científicos no Brasil (Conferências Nacionais em Educação Musical e em Pós-graduação em Música), Argentina (Congreso Argentino de Educadores Musicales), Irlanda (International Conference on Education), Costa Rica (Foro Latinoamericano de Educação Musical) e China (6th World Arts Education Summit).

References

BANDEIRA-DE-MELLO, Rodrigo. Uma teoria substantiva da adaptação estratégica a ambientes turbulentos e com forte influência governamental: o caso das pequenas construtoras de edificações. 2002. 387 f. Tese (Doutorado em Engenharia de Produção). Programa de Pós-graduação em Engenharia de Procução, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis.

BANDURA, A. Self-efficacy: The Exercise of Control, New York: Freeman and Company, 1997.

BULAWA, Philip. Adapting Grounded Theory in Qualitative Research: Reflections from Personal Experience. International Research in Education, v. 2, nº 1, p. 145-168, 2014.

CARVALHO, Virgínia Donizete de; BORGES, Lívia de Oliveira; RÊGO, Denise Pereira do. Interacionismo simbólico: origens, pressupostos e contribuições aos estudos em psicologia social. Psicologia, Ciência e Profissão, v. 30, nº 1, p. 146-161, 2010.

CHARMAZ, Kathy. A construção da teoria fundamentada: guia prático para análise qualitativa. Trad. Joice Elias Costa. Porto Alegre: ARTMED Editora, 2009.

COONEY, Adeline. Choosing between Glaser and Strauss: an Example. Nurse Researcher, v. 17, nº 4, p. 18-28, 2010.

CORBIN, Juliet; STRAUSS, Anselm. Grounded Theory Research: Procedures, Canons, and Evaluated Criteria. Qualitative Sociology, v. 13, nº 1, p. 3-21, 1990.

DENZIN, Norman K. The Art and Politics of Interpretation. In: DENZIN, Norman K.; LINCOLN, Yvonna S. (Eds.). Handbook of Qualitative Reserach. Thousand Oaks: SAGE Publications, 1994, p. 500-515.

DWIVEDI, Yogesh K.; LAL, Banita; WILLIANS, Michael D.; SCHNEBERGER, Scott L.; WADE, Michael. Handbook of Research of Contemporary Theoretical Models in Information Systems. New York: IGI Global, 2009.

GLASER, Barney. The Grounded Theory Perspective: Its Origins and Growth. The Grounded Theory Review, v. 15, nº 1, p. 4-9, 2016.

GLASER, Barney; STRAUSS, Anselm. The Discovery of Grounded Theory: Strategies for Qualitative Research. New York: Aldine de Gruyter, 1967.

JAPIASSU, Hilton. O mito da neutralidade científica. Rio de Janeiro: Imago Editora LTDA, 1975.

MANNIS, José Augusto. Processos cognitivos de percepção, análise e síntese atuando no processo criativo: Mímesis de mímesis. Encontro Nacional de Compositores – ENCOM, nº 2, 2014, Londrina. Anais... Londrina: Biblioteca Central, 2014. p. 198-225.

NAZARIO, Luciano. Práticas de criação musical em ambientes de ensino coletivo aplicando processos heurísticos: uma teoria substantiva. 2017. 352 f. Tese (Doutorado em Música). Programa de Pós-graduação em Música, Universidade Estadual de Campinas, Campinas.

SCHRÖEDER, Christine da Silva. Educação a Distância e Mudança Organizacional na Escola de Administração da UFRGS: Uma Teoria Substantiva. 2009. 252 f. Tese (Doutorado em Administração). Programa de pós-graduação em Administração da Escola de Administração, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre.

SILVA, Ronaldo da. Leitura cantada: Um caminho para a construção da audiação no músico profissional. 2010. 112 f. (Mestrado em música). Programa de Pós-graduação em Música do Instituto de Artes, Universidade Estadual de Campinas, Campinas.

STRAUSS, Anselm. Qualitative Analysis for Social Scientists. Unided Kingdom: Cambridge University Press, 1987.

STRAUSS, Anselm; CORBIN, Juliet. Grounded Theory Metodology. In: DENZIN, Norman K.; LINCOLN, Yvonna S. (Eds.). Handbook of Qualitative Reserach. Thousand Oaks: SAGE Publications, 1994, p. 273-285.

STRAUSS, Anselm; CORBIN, Juliet. Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory. Thousand Oaks: SAGE publications, 1998.

STRAUSS, Anselm; CORBIN, Juliet. Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory. Thousand Oaks: SAGE publications, 2015.

Published

2018-12-19

How to Cite

NAZARIO, Luciano da Costa. Grounded Theory Methodology Applied to Research in Music: A Practical Example. Orfeu, Florianópolis, v. 3, n. 2, p. 239–260, 2018. DOI: 10.5965/2525530403022018239. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/orfeu/article/view/1059652525530403022018239. Acesso em: 22 nov. 2024.