Paquita Baylina: uma trajetória musical esquecida no sul do Brasil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2525530403022018207

Keywords:

knowledge production, ethnic-racial diversity, school practices

Abstract

With an emphasis on her artistic work, the present article recovers biographical traces of Paquita Baylina, a musician from Rio Grande do Sul who had a significant role in Porto Alegre’s cultural scene between the years 1910-1923. An unknown figure in the present day, Paquita had lessons with the blind teacher Levino Albano da Conceição and won a performance competition in 1914, thus acquiring prestige and recognition in a predominantly male environment. However, her musical activities were suddenly interrupted by her wedding in 1923, a factor which caused her double role to remain obscured for decades: as the probable first female guitarist to perform solo repertoire in the city’s main musical venues (including performances at the São Pedro theatre), and as a forerunner of the simultaneous practice of singing with guitar accompaniment. Upon gathering almost 100 previously unknown sources in magazines and newspapers, mostly from Rio Grande do Sul, but also from Rio de Janeiro and Bahia, it was possible to reconstruct the most important aspects of her musical career, bringing to light a woman that was considered by the critics of her time as a “skilled”, “intelligent” and “distinct virtuosa”.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Humberto Amorim, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

Professor da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) desde 2007. Doutor em Musicologia, Mestre em Práticas Interpretativas, possui ainda três graduações na área musical, além de ter obtido o Máster em violão clássico pela Universidade de Alicante (ESP). Já realizou concertos, palestras, comunicações e lançamentos em 13 países e publicou um DVD e dois livros pela Academia Brasileira de Música: Tacuchian por Humberto Amorim (2015), Ricardo Tacuchian e o Violão (2014) e Heitor Villa-Lobos e o Violão (2009), este último considerado pela crítica “a maior pesquisa já realizada sobre o assunto no Brasil” (Revista Violão Pro, 2009). Desde 2016, vem publicando uma série de artigos em revistas especializadas, frutos de seu período como pesquisador-residente (2015-2017) da Fundação Biblioteca Nacional.

Daniel Wolff, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

Professor Titular da Universidade Federal do Rio Grande do Sul e ex-Professor visitante da Universität der Künste Berlin (pós-doutorado). Co-orientador de Doutorado nas universidades de Rochester (EUA) e Aveiro (Portugal). Bacharel em Música pela Escuela Universitária de Música (Universidad de la República, Montevidéu); Mestre e Doutor em Música pela Manhattan School of Music (Nova Iorque).

References

A FEDERAÇÃO, Porto Alegre, 26 nov. 1910, p.4.

A FEDERAÇÃO, Porto Alegre, 20 jul. 1912, p.1.

A FEDERAÇÃO, Porto Alegre, 22 mar. 1914a, p.10.

A FEDERAÇÃO, Porto Alegre, 24 mar. 1914b, p.6.

A FEDERAÇÃO, Porto Alegre, 8 abr. 1914c, p.6.

A FEDERAÇÃO, Porto Alegre, 18 set. 1914d, p.7.

A FEDERAÇÃO, Porto Alegre, 19 set. 1914e, p.3.

A FEDERAÇÃO, Porto Alegre, 13 dez. 1914f, p.5.

A FEDERAÇÃO, Porto Alegre, 16 dez. 1914g, p.4.

A FEDERAÇÃO, Porto Alegre, 4 abr. 1914h, p.5.

A FEDERAÇÃO, Porto Alegre, 14 mai. 1914i, p.6.

A FEDERAÇÃO, Porto Alegre, 28 dez. 1915a, p.3.

A FEDERAÇÃO, Porto Alegre, 19 fev. 1915b, p.3.

A FEDERAÇÃO, Porto Alegre, 2 out. 1915c, p.7.

A FEDERAÇÃO, Porto Alegre, 12 jan. 1915d, p.4.

A FEDERAÇÃO, Porto Alegre, 26 out. 1915e, p.4.

A FEDERAÇÃO, Porto Alegre, 6 out. 1916a, p.4.

A FEDERAÇÃO, Porto Alegre,13 nov. 1916b, p.5.

A FEDERAÇÃO, Porto Alegre, 18 abr. 1917a, p.3.

A FEDERAÇÃO, Porto Alegre, 27 out. 1917b, p.6.

A FEDERAÇÃO, Porto Alegre, 7 dez. 1917c, p.3.

A FEDERAÇÃO, Porto Alegre, 27 set. 1917d, p.3.

A FEDERAÇÃO, Porto Alegre, 29 set. 1917e, p.3.

A FEDERAÇÃO, Porto Alegre, 03 fev. 1917f, p.3.

A FEDERAÇÃO, Porto Alegre, 06 fev. 1917g, p.7.

A FEDERAÇÃO, Porto Alegre, 07 fev. 1917h, p.5.

A FEDERAÇÃO, Porto Alegre, 08 fev. 1917i, p.5.

A FEDERAÇÃO, Porto Alegre, 09 fev. 1917j, p.2.

A FEDERAÇÃO, Porto Alegre, 3 out. 1917l, p.6.

A FEDERAÇÃO, Porto Alegre, 24 dez. 1917m, p.3.

A FEDERAÇÃO, Porto Alegre, 17 nov. 1917n, p.5.

A FEDERAÇÃO, Porto Alegre, 27 jun. 1918a, p.3.

A FEDERAÇÃO, Porto Alegre, 31 jul. 1918b, p.6.

A FEDERAÇÃO, Porto Alegre, 2 ago. 1918c, p.4.

A FEDERAÇÃO, Porto Alegre, 6 ago. 1918d, p.6.

A FEDERAÇÃO, Porto Alegre, 27 ago. 1918e, p.6.

A FEDERAÇÃO, Porto Alegre, 13 set. 1918f, p.7.

A FEDERAÇÃO, Porto Alegre, 23 fev. 1918g, p.5.

A FEDERAÇÃO, Porto Alegre, 23 set. 1918h, p.3.

A FEDERAÇÃO, Porto Alegre, 27 out. 1919a, p.5.

A FEDERAÇÃO, Porto Alegre, 24 jan. 1919b, p.5.

A FEDERAÇÃO, Porto Alegre, 12 fev. 1919c, p.4.

A FEDERAÇÃO, Porto Alegre, 19 ago. 1919d, p.7.

A FEDERAÇÃO, Porto Alegre, 8 mai. 1920a, p.5.

A FEDERAÇÃO, Porto Alegre, 4 ma. 1920b, p.6.

A FEDERAÇÃO, Porto Alegre, 3 abr. 1920c, p.6.

A FEDERAÇÃO, Porto Alegre, 13 abr. 1920d, p.4.

A FEDERAÇÃO, Porto Alegre, 13 fev. 1920e, p.4.

A FEDERAÇÃO, Porto Alegre, 14 fev. 1920f, p.2.

A FEDERAÇÃO, Porto Alegre, 16 fev. 1920g, p.1.

A FEDERAÇÃO, Porto Alegre, 16 abr. 1920h, p.4.

A FEDERAÇÃO, Porto Alegre, 14 mai. 1920i, p.4.

A FEDERAÇÃO, Porto Alegre, 23 jul. 1920j, p.2.

A FEDERAÇÃO, Porto Alegre, 31 mar. 1921a, p.4.

A FEDERAÇÃO, Porto Alegre, 15 set. 1921b, p.5.

A FEDERAÇÃO, Porto Alegre, 19 jan. 1921c, p.6.

A FEDERAÇÃO, Porto Alegre, 26 nov. 1921d, p.5.

A FEDERAÇÃO, Porto Alegre, 12 set. 1921e, p.5.

A FEDERAÇÃO, Porto Alegre, 14 set. 1921f, p.5.

A FEDERAÇÃO, Porto Alegre, 15 set. 1921g, p.4.

A FEDERAÇÃO, Porto Alegre, 16 set. 1921h, p.4.

A FEDERAÇÃO, Porto Alegre, 2 dez. 1921i, p.2.

A FEDERAÇÃO, Porto Alegre, 3 dez. 1921j, p.2.

A FEDERAÇÃO, Porto Alegre, 31 ago. 1921L, p.5.

A FEDERAÇÃO, Porto Alegre, 4 abr. 1922a, p.3.

A FEDERAÇÃO, Porto Alegre, 5 mai. 1922b, p.7.

A FEDERAÇÃO, Porto Alegre, 19 mai. 1922c, p.5.

A FEDERAÇÃO, Porto Alegre, 3 jun. 1922d, p.2.

A FEDERAÇÃO, Porto Alegre, 1º jul. 1922e, p.2.

A FEDERAÇÃO, Porto Alegre, 23 jun. 1923a, p.5.

A FEDERAÇÃO, Porto Alegre, 14 mai. 1923b, p.4.

A NOITE, Rio de Janeiro, 20 jun. 1936, p.34.

A NOITE, Rio de Janeiro, 22 mai. 1950, p.6.

AMARAL, Mayara. A mulher compositora e o violão da década de 1970: vertentes analíticas e contextualização histórico-estilística. Dissertação (Mestrado em Música). Escola de Música e Artes Cênicas, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2017.,,

AMORIM, Humberto. O ensino de música nas primeiras décadas do Brasil oitocentista (1808-1822). Opus – Revista Eletrônica da ANPPOM. Campinas, v. 23, n. 3, p. 43-66, 2017.

BAHIA ILLUSTRADA, Ano III, n.22-23, set/ out. 1919, p.36.

CORREIO DA MANHÃ, Rio de Janeiro, 6 mai. 1962, p.9 (2º caderno).

CORTE REAL, Antônio. Subsídios para a História da Música no Rio Grande do Sul. 2ed. Porto Alegre: Movimento, 1984.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia. São Paulo, Ed. 34, 2000.

DIARIO DE NOTICIAS, Rio de Janeiro, 19 out. 1956, p.4 (2ª seção).

GAZETA DE NOTICIAS, Rio de Janeiro, 25 mar. 1914, p.6.

JORNAL DO BRASIL, Rio de Janeiro, 23 jun. 1989, p.8.

LACERDA, Luisa Damaceno de. Memórias compostas: narrativas de cantoras-compositoras no Rio de Janeiro. Dissertação (Mestrado em Música). Instituto Villa-Lobos, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2017.

LLANOS, Carlos Fernando Elías. Nem erudito, nem popular: por uma identidade transitiva do violão brasileiro. Tese (Doutorado em Música). Escola de Comunicação e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2018.

O EXEMPLO, Porto Alegre, 25 jul. 1919a, p.5.

O EXEMPLO, Porto Alegre, 9 fev. 1919b, p. 2.

PORTO, Patrícia Pereira; NOGUEIRA, Isabel Porto. Imagem e representação em mulheres violonistas: algumas reflexões sobre Josefina Robledo. In: CONGRESSO DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PESQUISA E PÓS-GRADUAÇÃO EM MÚSICA (ANPPOM), XVII, São Paulo, Anais... 2007, p.1-12.

RUAS JUNIOR, J. J. P. O violão feminino na Primeira República: Um viés através da Revista O Violão. In: IV SIMPÓSIO INTERNACIONAL DE MUSICOLOGIA, IV, 2014, Pirenópolis. Anais..., 2014. v. 1. p.275-280.

TABORDA, M. E. As senhoritas e o violão: os anos 20 na capital irradiante. In: CONGRESSO DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PESQUISA E PÓS-GRADUAÇÃO EM MÚSICA (ANPPOM), XVII, João Pessoa (PB), Anais... 2012, p.1-12.

VIDA SPORTIVA, Rio de Janeiro, 4 jan. 1919, p.2-3.

Published

2018-12-19

How to Cite

AMORIM, Humberto; WOLFF, Daniel. Paquita Baylina: uma trajetória musical esquecida no sul do Brasil. Orfeu, Florianópolis, v. 3, n. 2, p. 207–238, 2018. DOI: 10.5965/2525530403022018207. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/orfeu/article/view/1059652525530403022018207. Acesso em: 17 aug. 2024.