Ethnic-Racial Relations and Music Teaching: considerations of ethnic knowledge in school practices

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2525530403022018096

Keywords:

school practices, ethnic-racial diversity, knowledge production

Abstract

This paper discusses the ethnic-racial education not only as a “content” of the curricular components, but mainly as a process of expansion for different epistemologies, cosmologies, for different possibilities of transmission and production of knowledge. This implies a revision of values and concepts, repositioning of hierarchies, modifications of spatial structures, among other aspects. From this perspective I present some reflections about my job as a primary school teacher in the arts-music discipline, at the same time in dialogue with the anthropological and ethnomusicological theories, areas that I studied in master and doctorate degree while was working in school. I discuss theoretical notions of “school as frontier” (TASSINARI, 2012), “appropriate dispositions” (INGOLD, 2000), “dancing ear” (OLIVEIRA, 2015), “musicalization of the other” (HILL, 2014) at the same time with the school experiences. With this, I try to problematize the school knowledge, the routines that do not allow the validation of other ways of learning, other ways of relating to and producing knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rodrigo Cantos Savelli Gomes, Secretaria Municipal de Educação de Florianópolis Universidade Federal de Santa Catarina

Doutorando em Antropologia Social pela UFSC. Mestre em Musicologia-Etnomusicologia e licenciado em Música pela UDESC. Professor efetivo da Secretaria Municipal de Educação de Florianópolis, onde leciono a disciplina Artes/Música para o Ensino Fundamental. Tutor a distância e orientador de TCC no Curso de Graduação em Educação Musical da UFSCar. Minhas pesquisas enfocam as relações de gênero na música popular brasileira, em especial no samba. Em 2008 recebi o 3º Prêmio Construindo a Igualdade de Gênero; em 2012 o II Prêmio Nacional de Pesquisa sobre Cultura Afro-brasileira por minha dissertação de mestrado; e em 2014 o Prêmio Professor Nota 10 da Secretaria Municipal de Educação de Florianópolis.

References

ALMEIDA, M. Berenice; PUCCI, Magda D. Outras terras, outros sons. São Paulo: Callis, 2002. (Acompanha CD).

BEAUCHAMP, Jeanete; PAGEL, Sandra Denise; NASCIMENTO, Aricélia Ribeiro do. (Orgs). Ensino fundamental de nove anos: orientações para a inclusão da criança de seis anos de idade. Brasília: Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica, 2007.

BLACKING, John. How Musical is Man?. Seattle and London: University of Washington Press, 1974.

BLACKING, John. Venda Children’s Songs: a study in ethnomusicological analysis. Witwatersrand University Press, 1967.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: arte. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1997.

BRASIL. Lei 10.639/2003, de 9 de janeiro de 2003. Altera a Lei nº 9. 394, de 20 de dezembro de 1996. Diário Oficial da União, Poder Executivo, Brasília.

BRASIL. Lei 11.645/08 de 10 de Março de 2008. Diário Oficial da União, Poder Executivo, Brasília.

COHN, Clarice. Antropologia da Criança. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2005.

DIRETRIZES CURRICULARES NACIONAIS PARA A EDUCAÇÃO DAS RELAÇÕES ÉTNICO-RACIAIS E PARA O ENSINO DE HISTÓRIA E CULTURA AFRO-BRASILEIRA E AFRICANA. Brasília-DF. 2004.

GIOIELLI, Décio. A Mbira da beira do rio Zambeze. São Paulo: Moderna, 2007 (acompanha CD).

HARDMAN, Charlote. Can there be na anthropology of children? Childhood, v.8, n. 4, p.501-517, 2001.

HILL, Jonathan. Musicalizando o outro: Etnomusicologia na era da Globalização. In: MONTARDO, Deise L; DOMÍNGUEZ, Maria Eugênia. Arte e Sociabilidade em Perspectiva Antropológica. Florianópolis: Ed. da UFSC, 2014, p. 13-46.

LAVE, Jean. Aprendizagem como/na prática. Horizontes Antropológicos, Porto Alegre, ano 21, n. 44, p. 37-47, jul./dez. 2015.

MATRIZ CURRICULAR PARA EDUCAÇÃO DAS RELAÇÕES ÉTNICO-RACIAIS NA EDUCAÇÃO BÁSICA. Prefeitura Municipal de Florianópolis. Secretaria Municipal de Educação. Florianópolis, 2016.

MELO, Clarissa Rocha de. Aprendizado, percepção e conhecimento Guarani: possibilidades de diálogo entre saberes distintos. In: TASSINARI, A.; ALMEIDA, J.; RESENDÍZ, N. Diversidade, Educação e Infância: reflexões antropológicas. Florianópolis: Ed. da UFSC, 2014, p. 295-329.

OLIVEIRA, Allan Paula. O ouvido dançante: música popular entre swings e cangotes. El Oído Pensante, v. 3, n. 2, p. 1-21, 2015.

ORIENTAÇÕES CURRICULARES: expectativas de aprendizagem para a educação étnico-racial na educação infantil, ensino fundamental e médio / Secretaria Municipal de Educação – São Paulo : SME / DOT, 2008.

PLANO NACIONAL DE IMPLEMENTAÇÃO DAS DIRETRIZES CURRICULARES NACIONAIS PARA A EDUCAÇÃO DAS RELAÇÕES ÉTNICO-RACIAIS E PARA O ENSINO DE HISTÓRIA E CULTURA AFRO-BRASILEIRA E AFRICANA. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão. Brasília: MEC, SECADI, 2013.

SCHAFER, Murray. O ouvido pensante. São Paulo: Fundação Editora da UNESP, 1991.

TASSINARI, Antonella. e COHN, Clarice. Escolarização indígena entre os Karipuna e Mebengokré-Xikrin: uma abertura para o outro. In: TASSINARI, A; GRANDO, B; ALBUQUERQUE, M. (Orgs). Educação Indígena: reflexões sobre noções nativas de infância, aprendizagem e escolarização. Florianópolis: Ed. da UFSC, 2012, p. 247-274.

TASSINARI, Antonella. A sociedade contra a escola. In: TASSINARI, A; GRANDO, B; ALBUQUERQUE, M. (Orgs). Educação Indígena: reflexões sobre noções nativas de infância, aprendizagem e escolarização. Florianópolis: Ed. da UFSC, 2012a, p. 275-294.

TASSINARI, Antonella. Introdução: sobre noções nativas e antropológicas em educação indígena. In: TASSINARI, A; GRANDO, B; ALBUQUERQUE, M. (Orgs). Educação Indígena: reflexões sobre noções nativas de infância, aprendizagem e escolarização. Florianópolis: Ed. da UFSC, 2012b, p. 15-24.

TASSINARI, Antonella. Ajudando e aprendendo: a participação de crianças nas atividades produtivas da agricultura familiar. In: TASSINARI, A.; ALMEIDA, J.; RESENDÍZ, N. Diversidade, Educação e Infância: reflexões antropológicas. Florianópolis: Ed. da UFSC, 2014, p. 97-132.

Published

2018-12-19

How to Cite

GOMES, Rodrigo Cantos Savelli. Ethnic-Racial Relations and Music Teaching: considerations of ethnic knowledge in school practices. Orfeu, Florianópolis, v. 3, n. 2, p. 96–110, 2018. DOI: 10.5965/2525530403022018096. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/orfeu/article/view/1059652525530403022018096. Acesso em: 3 jul. 2024.