The Piano Prelude n. 1 by Eunice Katunda “à maneira popular” (in a folkway)
DOI:
https://doi.org/10.5965/2525530402012017226Keywords:
Eunice Katunda, Prelude, Interpretation, Popular piano, PerformanceAbstract
This article proposes an interpretative reflection on the Piano Prelude n.1 by
Eunice Katunda, the sole piece that was
transcripted, from a collection of thirty
Preludes which were recorded on tape by
the composer herself. It aims to raise interpretative hypothesis around the observation written down in the score by the
composer herself, “à maneira popular”, “in
a folkway’.
Downloads
References
ANDRADE, Mario de. Ensaio sobre a música brasileira. São Paulo: Martins Fontes, 1962.
CONTIER, Arnaldo Daraya. Utopia, Musica e História: Koellreutter e o Jdanovismo no Brasil. In: Arnaldo Contier (Org). História & Utopias, 1ª edição. São Paulo: ANPUH, 1996, vol.1, p.203-215.
HOBSBAWN, Eric; & RANGER, Terence. (Orgs). A invenção das tradições. 2. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1997.
KATER, Carlos. Musica Viva e H.J. Koellreutter. Movimentos em direção à modernidade. São Paulo: Musa Editora, Atravez, 2001A.
KATER, Carlos. Eunice Katunda: musicista brasileira. São Paulo: Anablume, 2001B.
LIVERO, Iracele Vera. Santoro: Uma História em Miniaturas: um estudo analítico-interpretativo dos Prelúdios para Piano de Claudio Santoro. 2v. 761 p. Dissertação (Mestrado em Artes-Música).Instituto de Artes, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2003.
SOUZA, Iracele Vera Livero. Louvação a Eunice: um estudo de análise da obra para piano de Eunice Katunda. Tese de Doutorado, Campinas, Instituto de Artes,UNICAMP, 2009.
NEVES, José Maria. Música Contemporânea Brasileira. São Paulo: Ricordi, 1977.
PICCHI, Achille Guido. Mario Metaprofessor de Andrade. Dissertação (Mestrado em Educação). Instituto de Educação, Universidade de São Paulo, USP, São Paulo, 1996.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 ORFEU
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who submit their manuscripts to be published in this journal agree to the following terms:
1. Authors retain the copyright and grant to the journal the right of first publication, whilst simultaneously permitting their work to be licensed under the Creative Commons License Attribution, which allows the sharing of work with recognition of the authorship and initial publication in this journal.
2. Contributions in this journal are open access; this means they are based in free use, and non-commercial applications.