Vieira Brandão´s Nationalism in his Tocata n°1 (Etude n° 4) for solo piano

Authors

  • Mauren Liebich Frey Rodrigues Universidade Federal de Pelotaas
  • Cristina Maria Pavan Capparelli Gerling Universidade Federal do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.5965/2525530402012017098

Keywords:

José Vieira Brandão, Tocata 1, Brazilian Musicality, Nacionalism, Piano

Abstract

This text presents a discussion of
Brazilian composer José Vieira Brandão´s
(1911-2002) attitudes towards the Brazilian
nationalist movement as well as his engagement with this trend as shown in his theoretical/analytical writings presented as a
Docent Thesis in 1949. Brandãos´s posture is clearly expressed in his compositions.
This particular analysis focuses on Tocata
n° 1 (Etude n° 4) dedicated to Villa-Lobos,
eminent representative of the nationalist
modernist aesthetics. Considering how
closely Brandão worked with Villa-Lobos
as his preferred pianist, we aim at revealing shared sociocultural and musical concerns. With this purpose in mind, we evoke
Agawu´s (2009) topics adapted to the
analysis of Latin American music by Plesch (1996) and to Brazilian music by Piedade (2013). Our analysis of this work seeks
to reveal how Brandão´s “new aesthetics
trends” (BRANDÃO, 1949) is a musical reification of the Brazilian nationalist ideology.
Our reading of Brandão´s Tocata n°1 with
its characteristic elements of Brazilian music, considers the work not only as a deeply felt homage to his mentor Villa-Lobos
but also as a legitimate representative of
the political and artistic zeitgeist.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mauren Liebich Frey Rodrigues, Universidade Federal de Pelotaas

Pianista, doutora em Música – Práticas Interpretativas (UFRGS), mestre em Música pela UDESC, e professora adjunta da Licenciatura em Música da UFPel. Tem se especializado na interpretação e pesquisa sobre a prática da música brasileira, especialmente sobre a obra para piano de José Vieira Brandão.

Cristina Maria Pavan Capparelli Gerling, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Pianista, distingue-se por sua dedicação às atividades artísticas, pedagógicas e de pesquisa. Com diversos CDs gravados e com artigos publicados em periódicos especializados no Brasil e no exterior, seus alunos e orientandos vêm alcançando posições de destaque tanto no cenário artístico quanto em escolas de música no país. Com mestrado e doutorado em música, por três vezes foi agraciada com bolsa da Fundação Fulbright para estudos nos Estados Unidos tendo realizado estágios pós-doutorais nas Universidades de Connecticut, Montclair, New Jersey e em Indiana, Bloomington. Resultados parciais de suas pesquisas podem ser acessados em www.ufrgs.br/gppi.

References

AGAWU, V. Kofi. Music as a Discouse: Semiotic Aventures inRomantic Music. New York: Oxford University Press, 2009.

ANDERSON, Benedict. Comunidades Imaginadas. São Paulo: Cia das Letras, 2008.

BRANDÃO, José Vieira. Tese de Concurso à Docência-livre de Piano da Escola Nacional de Música da Universidade do Brasil. Rio de Janeiro: Não Publicada. 1949.

CONTIER, Arnaldo. O Nacional na Música Erudita Brasileira: Mário de Andrade e a questão da identidade cultural. Revista Fenix, vol.1 Ano 1 n.1, 2004.

GELLNER, Ernest. Nations and Nationalism. London: Basil Blackwell, 1983.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós modernidade. Rio de Janeiro: Lamparina, 2014.

HOBSBAWM, Eric. Nações e Nacionalismo desde 1780: programa, mito e realidade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1990.

LIMA, Paulo Costa. Estrutura e superfície na música de Ernst Widmer: As Estratégias Octatônicas. Tese (Doutorado em Artes). Escola de Comunicações e Artes, Programa de Pós-Graduação, Universidade de São Paulo, 2000.

MONELLE, Raymond. The Musical Topic. Bloomington: Indiana University Press, 2007.

MOREIRA, Gabriel Ferrão. O elemento indígena na obra de Villa-Lobos: observações músico-analíticas e considerações históricas. Dissertação (Mestrado em Música) – Centro de Artes, Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, 2010.

NEVES, José Maria. Música Contemporânea Brasileira. São Paulo: Ricordi Brasileira, 1981.

PEPPERCORN, Lisa. Villa-Lobos: Biografia ilustrada do mais importante compositor brasileiro. Rio de Janeiro: Ediouro, 2000.

PIEDADE, Acácio T. C. Música e Retoricidade. In: Anais do IV Encontro de Musicologia de Ribeirão Preto. Ribeirão Preto, SP: USP, 2012a.

_________. “Rhetoricity in the music of Villa Lobos: musical topics in Brazilian early XXth-century music”. Comunicação apresentada na International Conference on Music Semiotics in Memory of Raymond Monelle. Edinburgo: The University of Edinburgh, 2012b.

_________. “A teoria das tópicas e a musicalidade brasileira: reflexões sobre a retoricidade na música”. In: El oído pensante 1. Disponível em: <http://ppct.caicyt.gov.ar/index.php/oidopensante>. Acesso em: 25 fev. 2016.

_________. Uma análise do Prelúdio das Bachianas Brasileiras Nr.2 sob a perspectiva das tópicas, retoricidade e narratividade. Comunicação apresentada na conferência Topical Encounters and Rhetorics of Identity in Latin American Art Music, Oxford University. UDESC, 2015.

PLESCH, Melanie, La música en la construcción de la identidad cultural argentina: el topos de la guitarra en la producción del primer nacionalismo. In: Revista Argentina de Musicología nº 1, Córdoba, AAM, 1996, pp. 57-68.

_________. El Rancho Abandonado: Algunas Reflexiones em Torno a los Comienzos del Nacionalismo Musical en la Argentina. Jornadas del 5º Centenario del Descubrimiento de América, Buenos Aires, UBA, 1992.

_________. Topic theory and the Rhetorical Efficacy of Musical Nationalisms: the Argentine Case. Anais da International Conference on Music Semiotics In memory of Raymond Monelle. University of Edinburgh, Outubro, 2012.

_________. Una pena estrordinaria: tópicos disfóricos en el nacionalismo musical argentino. In: Acta Musicologica. Ed. Bärenreiter. 2014.

RODRIGUES, Mauren L. F. Do Texto ao Som: relações de influência na música para piano de Vieira Brandão. Tese de Doutorado (Práticas Interpretativas) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2017.

______. Quatro Estudos para Piano Solo de Vieira Brandão: Uma Abordagem Técnico-Interpretativa. Dissertação (Mestrado em Música) – Universidade do Estado de Santa Catarina, Centro de Artes, Florianópolis, 2012.

SADIE, Stanley. Dicionário Grove de Música: edição concisa. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 1994.

SANTOS, Jane Borges de Oliveira. Biografia documentada de José Vieira Brandão: pianista, educador, regente coral e compositor. Dissertação de mestrado em musicologia pela Escola de Comunicação e Artes da Universidade de São Paulo, 2003.

SQUEFF, E.; WISNIK, J.M. Música: o nacional e o popular na cultura brasileira. São Paulo: Brasiliense, 2004.

Published

2017-12-19

How to Cite

RODRIGUES, Mauren Liebich Frey; GERLING, Cristina Maria Pavan Capparelli. Vieira Brandão´s Nationalism in his Tocata n°1 (Etude n° 4) for solo piano. Orfeu, Florianópolis, v. 2, n. 1, p. 98–120, 2017. DOI: 10.5965/2525530402012017098. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/orfeu/article/view/1059652525530402012017098. Acesso em: 21 nov. 2024.