A inserção de professores de música: um estudo de licenciados em música de IES públicas paranaenses

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2525530410012025e0201

Keywords:

Inserção profissional de licenciados em música, estudos sobre egressos, cursos de licenciatura em música

Abstract

The general aim of this research was to investigate the professional insertion of graduates of degree programmes in music education, offered by public higher education institutions of the state of Parana, Brazil, graduated from 2009 to 2014, under graduate degree of each programme. The method chosen to carry out this research was the survey, which has been answered by a sample of 215 graduates. The results of professional insertion indicate precocity in the graduates’ professional insertion, which, in most cases, begins even before entering the higher education programmes, in activities of music teaching, other activities in the field of music, and, even, activities in areas not related to music. The practice of multiple activities is kept, even though music teaching practice is predominant, indicating that the degree courses in music education are fulfilling their main purpose of teachers training.

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Author Biography

Solange Maranho Gomes, Unespar Campus de Curitiba II

Possui graduação em Farmácia-Bioquímica pela Universidade Estadual de Maringá (1979), graduação em Educação Artística - Habilitação em Música pela Faculdade de Artes do Paraná (1991), mestrado em Música pela Universidade Federal da Bahia (2008) e doutorado em Programa de Pós-Graduação em Música pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2016). Atualmente é docente da classe adjunta do Campus de Curitiba II da Unespar. Tem experiência na área de Artes, com ênfase em Instrumentação Musical, atuando principalmente nos seguintes temas: inserção profissional de licenciados em música, estudos sobre egressos;, educação musical, ensino fundamental e música, educação.

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Published

2025-04-04

How to Cite

MARANHO GOMES, Solange. A inserção de professores de música: um estudo de licenciados em música de IES públicas paranaenses. Orfeu, Florianópolis, v. 10, n. 1, p. e0201, 2025. DOI: 10.5965/2525530410012025e0201. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/orfeu/article/view/25684. Acesso em: 14 apr. 2025.