Audio-tactile graphics for arts education: development of prototypes for accessibility for blind people

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2316796312242023173

Keywords:

audio-tactile graphics, accessibility, assistive technology

Abstract

Communication in the classroom is mostly done through the domain of the visual image, where blind students often do not have access to the content. From this context, the aim of this article is to present the development of two prototypes of audio-tactile graphics, designed as assistive technology for arts teaching. The development of the prototype comprises six phases, from image selection to finalization of the audio-tactile graphics. The prototypes developed prove to be important to provide accessibility and the step-by-step development serves as a subsidy and basis for other professionals in the area.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Júlia Pereira Steffen Muniz, Federal University of Paraná

Mestra em Design em 2022 pelo Programa de Pós Graduação em Design (PPG-Design) na Universidade Federal do Paraná, na área de Tecnologia Assistiva e Acessibilidade. Graduada em Design pela Universidade Federal de Santa Catarina em 2019.

Maria Lúcia Leite Ribeiro Okimoto, Federal University of Paraná

Pós-doutora na Technische Universitat München Fakultät für Maschinenwesen Lehrsthul für Ergonomie na Alemanha. Doutora na área de Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina e RWTH-Aachen, na Alemanha. Professora Titular do Departamento de Engenharia Mecânica na Universidade Federal do Paraná.

Rodrigo Antonio Marques Braga, Universidade Federal de Santa Catarina

Doutor em Engenharia Informática na Faculdade de Engenharia da Universidade do Porto em Portugal (2010). Pós-Doutorado em Design na UFRGS (2016). Atualmente é professor associado da Universidade Federal de Santa Catarina nas áreas de Design e Engenharias, no Departamento de Design e Expressão Gráfica.

References

BRENDLER, Clariana Fischer; VIARO, Felipe Schneider; BRUNO, Fernando Batista; TEIXEIRA, Fábio Gonçalves; SILVA, Régio Pierre da.. Recursos didáticos táteis para auxiliar a aprendizagem de deficientes visuais. Educação Gráfica, v. 18. 2014.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Censo Demográfico 2010: características gerais da população, religião e pessoas com deficiência. 2010. Disponível em: <http://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/periodicos/94/cd_2010_

religiao_deficiencia.pdf>. Acesso em: 01 ago. 2023.

MUNIZ, Júlia Pereira Steffen; BRAGA, Rodrigo Antônio Marques; OKIMOTO, Maria Lucia Leite Ribeiro. Recomendações para o desenvolvimento de imagens audiotáteis para estudantes cegos: uma revisão da literatura, p. 4297–4310. In: Anais do 14º Congresso Brasileiro de Pesquisa e Desenvolvimento em Design. São Paulo: Blucher, 2022.

MUNIZ, Júlia Pereira Steffen; OKIMOTO, Maria Lucia Leite Ribeiro. Imagens audiotáteis para estudantes cegos no ensino de artes: uma revisão bibliográfica sistemática, p. 394 – 406. In: Anais do 10º CIDI I Congresso Internacional de Design da Informação, edição 2021 e do 10º CONGIC I Congresso Nacional de Iniciação Científica em Design da Informação. São Paulo: Blucher, 2021.

MUNIZ, Júlia Pereira Steffen. Proposta de diretrizes de imagens audiotáteis: uma aplicação acessível para o ensino de artes. 2022. 297 F. Dissertação (mestrado) – Curso de Design, Setor de Artes, Comunicação e Design, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2022.

SILVA, Kátia Cristina da; SANTIAGO, Judith Vilas Boas; DICKMAN, Adriana Gomes; FERREIRA, Amauri Carlos. Auxiliando o ensino de química orgânica para alunos com deficiência visual: materialização de compostos moleculares. In: PBL 2010 Congresso Internacional, 2010, São Paulo.

Published

2023-12-13

How to Cite

MUNIZ, Júlia Pereira Steffen; OKIMOTO, Maria Lúcia Leite Ribeiro; BRAGA, Rodrigo Antonio Marques. Audio-tactile graphics for arts education: development of prototypes for accessibility for blind people. Human Factors in Design, Florianópolis, v. 12, n. 24, p. 173–179, 2023. DOI: 10.5965/2316796312242023173. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/hfd/article/view/24587. Acesso em: 27 nov. 2024.