Audio-tactile graphics for arts education: development of prototypes for accessibility for blind people
DOI:
https://doi.org/10.5965/2316796312242023173Keywords:
audio-tactile graphics, accessibility, assistive technologyAbstract
Communication in the classroom is mostly done through the domain of the visual image, where blind students often do not have access to the content. From this context, the aim of this article is to present the development of two prototypes of audio-tactile graphics, designed as assistive technology for arts teaching. The development of the prototype comprises six phases, from image selection to finalization of the audio-tactile graphics. The prototypes developed prove to be important to provide accessibility and the step-by-step development serves as a subsidy and basis for other professionals in the area.
Downloads
References
BRENDLER, Clariana Fischer; VIARO, Felipe Schneider; BRUNO, Fernando Batista; TEIXEIRA, Fábio Gonçalves; SILVA, Régio Pierre da.. Recursos didáticos táteis para auxiliar a aprendizagem de deficientes visuais. Educação Gráfica, v. 18. 2014.
INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Censo Demográfico 2010: características gerais da população, religião e pessoas com deficiência. 2010. Disponível em: <http://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/periodicos/94/cd_2010_
religiao_deficiencia.pdf>. Acesso em: 01 ago. 2023.
MUNIZ, Júlia Pereira Steffen; BRAGA, Rodrigo Antônio Marques; OKIMOTO, Maria Lucia Leite Ribeiro. Recomendações para o desenvolvimento de imagens audiotáteis para estudantes cegos: uma revisão da literatura, p. 4297–4310. In: Anais do 14º Congresso Brasileiro de Pesquisa e Desenvolvimento em Design. São Paulo: Blucher, 2022.
MUNIZ, Júlia Pereira Steffen; OKIMOTO, Maria Lucia Leite Ribeiro. Imagens audiotáteis para estudantes cegos no ensino de artes: uma revisão bibliográfica sistemática, p. 394 – 406. In: Anais do 10º CIDI I Congresso Internacional de Design da Informação, edição 2021 e do 10º CONGIC I Congresso Nacional de Iniciação Científica em Design da Informação. São Paulo: Blucher, 2021.
MUNIZ, Júlia Pereira Steffen. Proposta de diretrizes de imagens audiotáteis: uma aplicação acessível para o ensino de artes. 2022. 297 F. Dissertação (mestrado) – Curso de Design, Setor de Artes, Comunicação e Design, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2022.
SILVA, Kátia Cristina da; SANTIAGO, Judith Vilas Boas; DICKMAN, Adriana Gomes; FERREIRA, Amauri Carlos. Auxiliando o ensino de química orgânica para alunos com deficiência visual: materialização de compostos moleculares. In: PBL 2010 Congresso Internacional, 2010, São Paulo.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Human Factors in Design
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os artigos publicados pela revista são de uso gratuito, destinados a aplicações acadêmicas e não comerciais. Os direitos autorais são todos cedidos à revista. Os artigos cujos autores são identificados representam a expressão do ponto de vista de seus autores e não a posição oficial da revista Human Factors Design. O (s) autor (es) se compromete a sempre que publicar material referente ao artigo publicado na Revista Human Factors Design mencionar a referida publicação da seguinte forma:
Este artigo foi públicado originalmente pela Revista Human Factors Design em seu volume (colocar o volume), número (colocar o número) no ano de (colocar o ano) e pode ser acessado em: https://periodicos.udesc.br/index.php/hfd/index