Tactile Comics: rapid manufacturing supporting assistive technology for the visually impaired
DOI:
https://doi.org/10.5965/2316796312242023138Keywords:
tactile comic books, rapid manufacturing, assistive technologyAbstract
People with visual impairments need to use assistive technologies to access Comics (Comic books), such as braille writing and high relief drawing. In this regard, this study aims to apply design to the development of a tactile comic book for visually impaired individuals. Utilizing the design methodology, with a focus on the three macro- areas and rapid manufacturing, such as 3D printing and laser cutting. A prototype of a tactile comic book was developed at the end of this study, using assistive technology and rapid manufacturing for the inclusion of visually impaired individuals.
Downloads
References
BARBOSA, Ana Laura Campos. Redimensionando a linguagem das histórias em quadrinhos para incluir a pessoa com deficiência
visual. 2021. 124 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Mestrado Profissional em Gestão da informação e do Conhecimento, Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2021.
BRAILE AUTHORITY OF NORTH AMERICA. 2010. Guidelines and
Standards for Tactile Graphics. Canadá, Estados Unidos: The Braille Authority Of North America, 2010. 362p. Disponível em: https://www.brailleauthority.org/tg/tg-pdf.zip. Acesso em: 25 jul. 2023.
BRASIL. Subsecretaria Nacional de Promoção dos Direitos da pessoa com Deficiência. Comitê de Ajudas Técnicas. Tecnologia Assistiva. Brasília, CORDE, 2009, 138 p.
GODOY, Shirley Alves. Convivendo e aprendendo com a pessoa cega: Manual de orientações básicas para docentes e comunidades, p. 73 - 80. In: SEMINÁRIO SOBRE INCLUSÃO NO ENSINO SUPERIOR - O ESTUDANTE CEGO E SURDOCEGO, n. 3.
Anais do 3º Seminário Sobre Inclusão no Ensino Superior. Londrina: Universidade Estadual de Londrina, 2012.
HCD. Human Centered Design: kit de ferramentas. Califórnia: IDEO, 2011. Disponível em: bit.ly/43Nn3lH. Acesso em: 28 jul. 2023.
BRAILE AUTHORITY OF NORTH AMERICA. 2010: Guidelines and
Standards for Tactile Graphics. Canadá, Estados Unidos: The Braile Authority Of North America, 2010. 362 p. Disponível em: https://www.brailleauthority.org/tg/tg-pdf.zip. Acesso em: 25 jul. 2023.
AZÉMA, Marc. Prehistoric Cave Art: from image to graphic narration. Paragraph, Edinburgh, v. 44, n. 3, p. 379-393, nov. 2021. Semestral. Edinburgh University Press. http://dx.doi.org/10.3366/para.2021.0377. Disponível em: https://www.euppublishing.com/doi/full/10.3366/para.2021.0377? role=tab. Acesso em: 25 jul. 2023.
RAMA, Angela. Como usar as histórias em quadrinhos na sala de aula. Editora Contexto, 2015.
JARCEM, René Gomes Rodrigues. História das histórias em quadrinhos. História, imagem e narrativas, v. 3, n. 5, p. 1-9, 2007.
EISNER, Will. Comics and sequential art: Principles and practices from the legendary cartoonist. WW Norton & Company, 2008.
Conheça o Brasil – População Pessoas com Deficiência. Disponível em: https://educa.ibge.gov.br/jovens/conheca-o-brasil/populacao/20551- pessoas-comdeficiencia.html . Acesso em 28 de julho de 2023. E IBGE 2012 - https://www.ibge.gov.br/estatisticas/sociais/populacao/9662-censo-demografico- 2010.html?edicao=9749&t=destaques
Godoy SA. Convivendo e aprendendo com a pessoa cega: Manual de orientações básicas para docentes e comunidade. In: III SIES - Seminário sobre Inclusão no Ensino Superior O estudante cego e surdocego. Londrina: Universidade Estadual de Londrina; 2012.
Kintsch, A. and dePaula, R. A Framework for the Adoption of Assistive Technology. in
SWAAAC 2002: Supporting Learning Through Assistive Technology. 2002. Winter Park,
CO: Assistive Technology Partners
FROBOESE DA SILVA, Eloar et al. Impressão 3D aplicada à tecnologia assistiva. Revista
Destaques Acadêmicos, v. 12, n. 4, 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.22410/issn.2176-
v12i4a2020.2657. Disponível em: http://univates.br/revistas/index.php/destaques/article/view/2657. Acesso em: 01 dez.
Kapperman, G., Sticken, J., & Heinze, T. (2002). Survey of the use of Assistive Technology by Illinois Students who are Visually Impaired. Journal of Visual Impairment & Blindness, 96(2), 106-108. https://doi.org/10.1177/0145482X0209600205
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Human Factors in Design
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os artigos publicados pela revista são de uso gratuito, destinados a aplicações acadêmicas e não comerciais. Os direitos autorais são todos cedidos à revista. Os artigos cujos autores são identificados representam a expressão do ponto de vista de seus autores e não a posição oficial da revista Human Factors Design. O (s) autor (es) se compromete a sempre que publicar material referente ao artigo publicado na Revista Human Factors Design mencionar a referida publicação da seguinte forma:
Este artigo foi públicado originalmente pela Revista Human Factors Design em seu volume (colocar o volume), número (colocar o número) no ano de (colocar o ano) e pode ser acessado em: https://periodicos.udesc.br/index.php/hfd/index