The use of cardboard in the assistive communication of a deafblind student: experience report with tactile calendars
DOI:
https://doi.org/10.5965/2316796312242023180Keywords:
deafblindness, assistive technology, calendarAbstract
This work is an experience report in assisting a deafblind student. The objective is to present the teaching/learning process with assistive communication resources that overcome the difficulties encountered by the teacher. The need for students to understand the chronological division of time led to research that led to the construction of tactile calendars so that they could have access to this knowledge. The methodology used is based on the teacher's experience report, resulting in successful procedural appropriation by the student, proving that mediation, through these resources, contributed to the education of deafblind people.
Downloads
References
ARAUJO, Mariane Della Coletta Savioli Garzotti de. Surdocegueira: intervenção e desafios de uma inclusão. Avesso do Avesso, Araçatuba, v. 15, n. 15, p. 62-79, nov. 2017. Disponível em:<https://feata.edu.br/downloads/revistas /avessodoavesso/v15_artigo05_inclusao.pdf>. Acesso em: 2 jun. 2023.
CAMBRUZZI, Rita de Cássia Silveira. Recursos pedagógicos acessíveis ao aluno com surdocegueira por Síndrome de Usher: um estudo de caso. Tese apresentada à UFSCar, São Carlos, 2013. Disponível em: > https://repositorio.ufscar.br/bitstr eam/handle/ufscar/3130/5036.pdf?sequence=1>. Acesso em: 2 jun. 2023.
GALVÃO, Daiane Leszarinski. O ensino de geometria plana para uma aluna com surdocegueira no contexto escolar inclusivo.Dissetação apresentada à Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Campus – Ponta Grossa, 2017. Disponível em: <https://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/bitstream/1/2472/1/PG_PPGECT_M_Galv%C3%A3o%2C%20Daiane%20Leszarinski_2016.pdf>. Acesso em: 6 jun. 2023.
SANTA CATARINA. Fundação Catarinense de Educação Especial (FCEE). Diretrizes para o atendimento educacional especializado (AEE) na rede regular de ensino de Santa Catarina [livro eletrônico].Fundação Catarinense de Educação Especial (FCEE). – São José/SC: FCEE, 2021. Disponível em: <https://www.fcee.sc.gov.br/ informacoes/biblioteca-virtual/educacao-especial/temas-gerais/1400-diretrizes-para-o-atendimento-educacional-especializado-aee-na-rede-regular-de-ensino-de-santa-catarina>. Acesso em: 26 jul. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Human Factors in Design
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os artigos publicados pela revista são de uso gratuito, destinados a aplicações acadêmicas e não comerciais. Os direitos autorais são todos cedidos à revista. Os artigos cujos autores são identificados representam a expressão do ponto de vista de seus autores e não a posição oficial da revista Human Factors Design. O (s) autor (es) se compromete a sempre que publicar material referente ao artigo publicado na Revista Human Factors Design mencionar a referida publicação da seguinte forma:
Este artigo foi públicado originalmente pela Revista Human Factors Design em seu volume (colocar o volume), número (colocar o número) no ano de (colocar o ano) e pode ser acessado em: https://periodicos.udesc.br/index.php/hfd/index