Adoption and use of Assistive Technology in Specialized Educational Assistance – AEE
DOI:
https://doi.org/10.5965/2316796312242023104Keywords:
Assistive Technology, Specialized Educational Service, Planning, Report, InclusionAbstract
The adoption and use of Assistive Technology – AT in Specialized Educational Assistance are essential to favor the inclusion of students with disabilities, since they provide access, permanence and participation, by allowing or expanding functionality in school context. A case study was carried out in two stages: retrospective, documental, referring to the analysis of institutional documents; and prospective, exploratory, related to interviews. It aimed to evaluate whether AT was present in the planning and in the care reports and how it was used in the AEE. It was evidenced that AT is present in the daily life of the AEE, but they are not described in the institutional documents.
Downloads
References
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1985. [Trad. Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro], 2004.
BRASIL. Ata VII Reunião do Comitê de Ajudas Técnicas: CAT CORDE SEDH PR. Brasília, DF: CAT, 2007. Disponível em: http://www.assistiva.com.br/Ata_VII_Reuni%C3%A3o_do_Comite_de_Ajudas_T%C3%A9cnicas.pdf. Acesso em: 04 jul. 2023.
BRASIL. Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Diário Oficial da União, Brasília, DF, de 7 de julho de 2015.
CLASSIFICAÇÃO INTERNACIONAL DE FUNCIONALIDADE, INCAPACIDADE E SAÚDE - CIF. Centro Colaborador da Organização Mundial da Saúde para a Família de Classificações Internacionais em Português, org.; coordenação da tradução Cássia Maria Buchalla. - 1. ed., 4. reimpre. atual. - São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2022.
CORRÊA, N M R; RODRIGUES, Ana Paula Neves. Tecnologia Assistiva no atendimento Educacional Especializado (AEE) de estudantes com deficiência. Revista Linhas. Florianópolis, v. 17, n. 35, p. 87-101.
GRAMKOW, S. A. Adoção e uso da Tecnologia Assistiva no Atendimento Educacional Especializado – AEE. 106 p. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Educação Especial na Perspectiva Inclusiva) – Fundação Escola de Governo – ENA, Florianópolis, 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Human Factors in Design
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os artigos publicados pela revista são de uso gratuito, destinados a aplicações acadêmicas e não comerciais. Os direitos autorais são todos cedidos à revista. Os artigos cujos autores são identificados representam a expressão do ponto de vista de seus autores e não a posição oficial da revista Human Factors Design. O (s) autor (es) se compromete a sempre que publicar material referente ao artigo publicado na Revista Human Factors Design mencionar a referida publicação da seguinte forma:
Este artigo foi públicado originalmente pela Revista Human Factors Design em seu volume (colocar o volume), número (colocar o número) no ano de (colocar o ano) e pode ser acessado em: https://periodicos.udesc.br/index.php/hfd/index