Use of virtual learning environments in distance learning courses by people with disabilities: an integrative review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2316796312242023038

Keywords:

Moodle, Usability, people with disabilities

Abstract

This study investigated the relationship between the attrition rate of people with disabilities in distance learning courses and the usability of Moodle®. Studies in Portuguese, English and Spanish were selected from the databases Scopus, Scielo and Science Direct. Of the eight articles found, five met the selection criteria. The results indicated greater accessibility barriers for people with visual impairments compared to people with hearing impairments, and improved usability using high-quality videos and captioned tables. The study highlights the need for more research into the usability of Moodle® for people with disabilities, especially in Brazil.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Paula Hendges Becker Ribeiro, Santa Catarina State University

Bacharel em Ciências e Tecnologia pelo Centro de Educação a Distância da UDESC.

Guilherme Bilbao Soares da Silva, Santa Catarina State University

Silva, Guilherme Bilbao Soares da. Bacharel em Ciências e Tecnologia pelo Centro de Educação a Distância da UDESC, e-mail: soarescbmsc@gmail.com

Enrico Oliveira Lazzari Girardi, Santa Catarina State University

Doutorando em Ergonomia e Fatores Humanos no PPGDesign da UDESC, membro do grupo de pesquisa Tecnologia Assistiva e Fatores Humanos – UDESC e Li2TA.

Soeli Francisca Mazzini Monte Blanco, Santa Catarina State University

Monte Blanco, Soeli Francisca Mazzini. Profa. Dra. no Centro de Educação a Distância (CEAD/UDESC) e na Pós-Graduação: Especialização em Educação Inclusiva e no Mestrado Profissional em Educação Inclusiva em Rede (PROFEI/UDESC).

Susana Cristina Domenech, Santa Catarina State University

Domenech, Susana Cristina. Profa. Dra. Permanente do PPGDesign da UDESC e Profa. Associado VII no Centro de Educação à Distância (CEAD/UDESC). Membro do grupo de pesquisa Tecnologia Assistiva e Fatores Humanos – UDESC, Li2TA e RPDTA.

References

ARCHUNDIA SIERRA, Etelvina.; CERÓN GARNICA, Carmen. Objetos de Aprendizaje digital para personas con discapacidad visual en estructuras de datos: grafos (OAGRAF). Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, v. 8, n. 16, p. 289-310, 2018.

BATANERO, Concha. et al. Accessible platforms for e‐learning: A case study. Computer Applications in Engineering Education, v. 25, n. 6, p. 1018-1037, 2017.

BITTENCOURT, Ibsen Mateus; MERCADO, Luis Paulo Leopoldo. Evasão nos cursos na modalidade de educação a distância: estudo de caso do Curso Piloto de Administração da UFAL/UAB. Ensaio: Avaliação e políticas públicas em educação, v. 22, n. 83, p. 465-504, 2014.

BUZZI, Maria Claudia; BUZZI, Marina; LEPORINI, Barbara. Accessing e-learning systems via screen reader: an example. In: HUMAN-COMPUTER INTERACTION. INTERACTING IN VARIOUS APPLICATION DOMAINS, n. 13, 2009, San Diego. Proceedings…San Diego: Springer Berlin Heidelberg, 2009.

CARVALHO, Aline Tomaz; SILVA, Andréa Soares Rocha da; PAGLIUCA, Lorita Marlena Freitag. Acessibilidade no Ambiente Virtual de Aprendizagem Moodle: Revisão de Literatura. Revista de Enfermagem, v. 7, n. 1, p. 969-976, 2013.

CASTRO, Sabrina Fernandes de; ALMEIDA, Maria Amelia. Ingresso e permanência de alunos com deficiência em universidades públicas brasileiras. Revista Brasileira de Educação Especial, v. 20, n. 2, pp. 179-194, 2014.

DEBEVC, Matjaž; STJEPANOVIČ, Zoran; HOLZINGER, Andreas. Development and evaluation of an e-learning course for deaf and hard of hearing based on the advanced Adapted Pedagogical Index method. Interactive learning environments, v. 22, n. 1, p. 35-50, 2014.

DURÃO, Mario; SEIBEL, Silene; MORAIS, Rosangela Aparecida. Evasão no Ensino Superior: Políticas de Permanência nos Cursos de Graduação à Distância de uma Instituição Pública. Revista Ibero-americana de Humanidade, Ciências e Educação, v. 8, n. 04, p. 737-757, 2022.

IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. PNS 2019: país tem 17,3 milhões de pessoas com algum tipo de deficiência, 2021. Disponível em: https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/agencia-sala-de-imprensa/2013-agencia-de-noticias/releases/31445-pns-2019-pais-tem-17-3-milhoes-de-pessoas-com-algum-tipo-de-deficiencia . Acesso em: 10 jun. 2022.

INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Inep apresenta resultados do Censo Superior 2020 ao CNE, 2022. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/assuntos/noticias/censo-da-educacao-superior/inep-apresenta-resultados-do-censo-superior-2020-ao-cne. Acesso em: 10 jun. 2022.

KOSEC, Primož. et al. Accessible and collaborative Moodle-based learning management environment for web users with varying degrees of hearing. In: INTERNATIONAL CONFERENCE ON COMPUTERS AND ADVANCED TECHNOLOGY IN EDUCATION, n. 14, 2011, Cambridge. Proceedings…, Calgary, Zurich: Acta Press, 2011.

LOBO, Ricardo Leardini. Análise da Acessibilidade para Deficientes Visuais no Sistema Moodle. In: Simpósio Internacional de Educação a Distância e Encontro de Pesquisadores em Educação a Distância, n. 1, 2016, São Carlos. Anais..., São Carlos: SIED:EnPED, 2016.

BORGES, Ana Lucia et al. Educação a Distância e a Inclusão dos Estudantes com Necessidades Específicas no Iftm. In: MARTINS, A. P.; LIMA, G. G. (orgs.). Processos e Práticas de Ensino no IFTM: a inclusão e a diversidade. Minas Gerais: Uberaba, 2019.

SABBATINI, Renato Marcos Endrizzi. Ambiente de Ensino e Aprendizagem via Internet: A Plataforma Moodle. Campinas: Instituto Edumed, 2005.

SANTOS, Carlos Eduardo Rocha et al. Acessibilidade Digital em Ambientes Virtuais de Aprendizagem: uma Revisão Sistemática. EaD Em Foco, v. 11, n. 1, p. 1-17, 2021.

SANTOS, Giovana Silva; BALBINO, Lucas Alves; GOMES, Danilo Cortez. A Usabilidade de um Ambiente Virtual de Aprendizagem: Um Estudo Sobre O Moodle No IFRN – Campus Currais Novos. HOLOS, v. 6, n. 1, p. 338-354, 2015.

SONNENSTRAHL, Thiago Siqueira; BERNARDI, Giliane; PERTILE, Solange. Análise de Interações do Ambiente Virtual de Aprendizagem para Predição de Evasão em Cursos no Ensino a Distância. EaD em Foco, v. 11, n. 1, p. 1-12, 2021.

VALENTE, Luís; MOREIRA, Paulo; DIAS, Paulo. Moodle: moda, mania ou inovação na formação? In: ALVES, L.; BARROS, D.; OKADA, A. (orgs.) Moodle: estratégias pedagógicas e estudo de caso. Salvador: EDUNEB, 2009.

VICENTINI, Danielle Regina Bartelli. Direito à educação inclusiva – uma análise quanto à atuação do Estado na efetivação da política de inclusão educacional da pessoa com deficiência – Um desafio entre o ideal e o real. 2016. 115 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Jurídicas) - Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP), Jacarezinho, 2016.

Published

2023-12-13

How to Cite

RIBEIRO, Ana Paula Hendges Becker; SILVA, Guilherme Bilbao Soares da; GIRARDI, Enrico Oliveira Lazzari; MONTE BLANCO, Soeli Francisca Mazzini; DOMENECH, Susana Cristina. Use of virtual learning environments in distance learning courses by people with disabilities: an integrative review. Human Factors in Design, Florianópolis, v. 12, n. 24, p. 038–047, 2023. DOI: 10.5965/2316796312242023038. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/hfd/article/view/24526. Acesso em: 23 nov. 2024.