Self-assessment in learning: teaching photography for deaf students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2316796312232023051

Keywords:

deaf, photography, LIBRAS, learning self-assessment

Abstract

In the education of the deaf, there are issues that need to be discussed, such as the need for interpreters in the classroom due to teachers' lack of fluency in Libras, lack of teaching materials, as well as equipment, such as photography. Thus, the objective of this article is to present results of the doctoral research that aims to evaluate the self-learning of deaf people, using digital interfaces as materials and smartphone as photographic equipment. The methodology consisted of applying a mini photography course to 20 deaf subjects, sending a self-assessment questionnaire. The objective of the mini-course was to assess, with different age groups and demographics, the level of learning with the mini-course and the results of their self-assessments. The collected data demonstrated the corroboration of the hypothesis, there was autonomous learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Janaina Ramos Marcos, Santa Catarina State University

Graduation in Design Grafico (2008) masters in Design  (2013) and doctorate in Design (2023) at the Universidade do Estado de Santa Catarina (2013). 

Milton José Cinelli, Santa Catarina State University

Possui graduação em Física Bacharelado pela Universidade Federal de Santa Catarina (1989), mestrado em Física pela Universidade Federal de Santa Catarina (1992) e doutorado em Chimie Physique Option Matériaux - Université de Limoges - França (1996). Professor Associado e Professor Permanente do Programa de Pós-Graduação em Design na linha Interfaces e Interações Físicas da Universidade do Estado de Santa Catarina.

References

ALFABETO MANUAL EM LIBRAS. Disponível em: https://brasilescola.uol.com.br/educacao/lingua-brasileira-sinais-libras.htm Acesso em 05. jun. 2021.

AUTO AVALIACAO DE APRENDIZAGEM DO ALUNO. Disponível em: https://www.ufjf.br/fisdiurno/files/2017/05/Formulario_de_Avalia%c3%a7%c3%a3o_de_Disciplina.pdf .Acesso em: 4 jul. 2021.

ANDRADE, Wagner Teobaldo Lopes de. Cognição e Surdez na Educação: A Língua em Questão. Revista Arara Azul, João Pessoa, v. 1, ed. 6, 7 nov. 2019. Disponível em: http://editora-arara-azul.com.br/site/edicao/67 . Acesso em: 7 nov. 2019.

BARBOSA, Felipe Venâncio. Curso de LIBRAS - EAD USP. São Paulo: Universidade de São Paulo, 2015. Disponível em: http://eaulas.usp.br/portal/course.action?course=6085. Acesso em: 12 jul. 2020.

CARROLL, Henry. Seja um fotógrafo super incrível: 20 desafios fotográficos inspirados pelos mestres. 1. ed. Osasco: G. Gili, 2019. 44 p.

CENSO IBGE 2010. Disponível em https://www.ibge.gov.br/ Acesso em 05.Jun.2021.

CALIXTO, Renato Messias Ferreira. Dados para pesquisa sobre o IFSC Câmpus Palhoça Bilíngue. IFSC, Palhoça, v. 1, 19 ago. 2020. Disponível em: https://docs.google.com/document/d/1_n81vIDlhzu_-bDVoDedMHeP0mE2S8QMGPYhuYWIuwA/edit. Acesso em: 21 ago. 2020.

CYBIS, Walter Otto; BETIOL, Adriana Holtz; FAUST, Richard. Ergonomia e Usabilidade: Conhecimentos, métodos e aplicações. 2. ed. São Paulo: Novatec, 2010. 422 p.

GALHARDI, Antonio César; AZEVEDO, Marília Macorin De. Avaliações de aprendizagem: o uso da taxonomia de Bloom. Anais VIII Workshop de Pós-Graduação e Pesquisa do Centro Paula Souza, São Paulo, p. 237-247, 11 mar. 2013. Disponível em: http://www.pos.cps.sp.gov.br/files/artigo/file/507/ad7a753c51e25c1529d318820a756dd2.pdf. Acesso em: 11 mar. 2022.

JORDAN, Patrick. W. An Introduction to Usability. Londres: Taylor & Francis Ltda., 1998.

KRATHWOHL, David R. A Revision of Bloom’s Taxonomy: An Overview. Theory Into Practice, Ohio, v. 41, ed. 4, p. 212-218, 2002. Disponível em: https://www.depauw.edu/files/resources/krathwohl.pdf. Acesso em: 11 mar. 2022.

LUCKESI, Carlos Cipriano. Avaliação da Aprendizagem Escolar. 14a ed. São Paulo: Cortez, 2002.

MERINO, Giselle. Instrumentação Integrada ao projeto. 2021. Disponível em: https://ngd.ufsc.br/. Acesso em: 30 abr. 2022.

REPÚBLICA, Presidência da. DECRETO Nº 10436 /2002. Brasília, 2002. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2002/l10436.htm. Acesso em: 12 jul. 2020.

REPÚBLICA, Presidência da. DECRETO Nº 5.296 /2004. Brasília, 2004. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2004-2006/2004/Decreto/D5296.htm. Acesso em: 12 jul. 2020.

Published

2023-10-18

How to Cite

MARCOS, Janaina Ramos; CINELLI, Milton José. Self-assessment in learning: teaching photography for deaf students. Human Factors in Design, Florianópolis, v. 12, n. 23, 2023. DOI: 10.5965/2316796312232023051. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/hfd/article/view/22092. Acesso em: 21 nov. 2024.