Self-assessment in learning: teaching photography for deaf students
DOI:
https://doi.org/10.5965/2316796312232023051Keywords:
deaf, photography, LIBRAS, learning self-assessmentAbstract
In the education of the deaf, there are issues that need to be discussed, such as the need for interpreters in the classroom due to teachers' lack of fluency in Libras, lack of teaching materials, as well as equipment, such as photography. Thus, the objective of this article is to present results of the doctoral research that aims to evaluate the self-learning of deaf people, using digital interfaces as materials and smartphone as photographic equipment. The methodology consisted of applying a mini photography course to 20 deaf subjects, sending a self-assessment questionnaire. The objective of the mini-course was to assess, with different age groups and demographics, the level of learning with the mini-course and the results of their self-assessments. The collected data demonstrated the corroboration of the hypothesis, there was autonomous learning.Downloads
References
ALFABETO MANUAL EM LIBRAS. Disponível em: https://brasilescola.uol.com.br/educacao/lingua-brasileira-sinais-libras.htm Acesso em 05. jun. 2021.
AUTO AVALIACAO DE APRENDIZAGEM DO ALUNO. Disponível em: https://www.ufjf.br/fisdiurno/files/2017/05/Formulario_de_Avalia%c3%a7%c3%a3o_de_Disciplina.pdf .Acesso em: 4 jul. 2021.
ANDRADE, Wagner Teobaldo Lopes de. Cognição e Surdez na Educação: A Língua em Questão. Revista Arara Azul, João Pessoa, v. 1, ed. 6, 7 nov. 2019. Disponível em: http://editora-arara-azul.com.br/site/edicao/67 . Acesso em: 7 nov. 2019.
BARBOSA, Felipe Venâncio. Curso de LIBRAS - EAD USP. São Paulo: Universidade de São Paulo, 2015. Disponível em: http://eaulas.usp.br/portal/course.action?course=6085. Acesso em: 12 jul. 2020.
CARROLL, Henry. Seja um fotógrafo super incrível: 20 desafios fotográficos inspirados pelos mestres. 1. ed. Osasco: G. Gili, 2019. 44 p.
CENSO IBGE 2010. Disponível em https://www.ibge.gov.br/ Acesso em 05.Jun.2021.
CALIXTO, Renato Messias Ferreira. Dados para pesquisa sobre o IFSC Câmpus Palhoça Bilíngue. IFSC, Palhoça, v. 1, 19 ago. 2020. Disponível em: https://docs.google.com/document/d/1_n81vIDlhzu_-bDVoDedMHeP0mE2S8QMGPYhuYWIuwA/edit. Acesso em: 21 ago. 2020.
CYBIS, Walter Otto; BETIOL, Adriana Holtz; FAUST, Richard. Ergonomia e Usabilidade: Conhecimentos, métodos e aplicações. 2. ed. São Paulo: Novatec, 2010. 422 p.
GALHARDI, Antonio César; AZEVEDO, Marília Macorin De. Avaliações de aprendizagem: o uso da taxonomia de Bloom. Anais VIII Workshop de Pós-Graduação e Pesquisa do Centro Paula Souza, São Paulo, p. 237-247, 11 mar. 2013. Disponível em: http://www.pos.cps.sp.gov.br/files/artigo/file/507/ad7a753c51e25c1529d318820a756dd2.pdf. Acesso em: 11 mar. 2022.
JORDAN, Patrick. W. An Introduction to Usability. Londres: Taylor & Francis Ltda., 1998.
KRATHWOHL, David R. A Revision of Bloom’s Taxonomy: An Overview. Theory Into Practice, Ohio, v. 41, ed. 4, p. 212-218, 2002. Disponível em: https://www.depauw.edu/files/resources/krathwohl.pdf. Acesso em: 11 mar. 2022.
LUCKESI, Carlos Cipriano. Avaliação da Aprendizagem Escolar. 14a ed. São Paulo: Cortez, 2002.
MERINO, Giselle. Instrumentação Integrada ao projeto. 2021. Disponível em: https://ngd.ufsc.br/. Acesso em: 30 abr. 2022.
REPÚBLICA, Presidência da. DECRETO Nº 10436 /2002. Brasília, 2002. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2002/l10436.htm. Acesso em: 12 jul. 2020.
REPÚBLICA, Presidência da. DECRETO Nº 5.296 /2004. Brasília, 2004. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2004-2006/2004/Decreto/D5296.htm. Acesso em: 12 jul. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Human Factors in Design
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os artigos publicados pela revista são de uso gratuito, destinados a aplicações acadêmicas e não comerciais. Os direitos autorais são todos cedidos à revista. Os artigos cujos autores são identificados representam a expressão do ponto de vista de seus autores e não a posição oficial da revista Human Factors Design. O (s) autor (es) se compromete a sempre que publicar material referente ao artigo publicado na Revista Human Factors Design mencionar a referida publicação da seguinte forma:
Este artigo foi públicado originalmente pela Revista Human Factors Design em seu volume (colocar o volume), número (colocar o número) no ano de (colocar o ano) e pode ser acessado em: https://periodicos.udesc.br/index.php/hfd/index