Perception of students with disabilities from CAA/UFPE about remote teaching in the COVID-19 pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2316796311222022044

Keywords:

Accessibility, Universal Design, Assistive Technology, Higher Education, Inclusion

Abstract

The advent of the Covid-19 pandemic and the paralysis of face-to-face classes, many universities have adopted emergency remote learning as a way to resume distance activities. Seeking to understand the perception of students regarding this new teaching modality, the present work aimed to identify the main communicational and informational barriers faced by students with disabilities of the Academic Center of Agreste of the Federal University of Pernambuco in remote teaching, detecting the main problems and proposing interventions capable of assisting in the promotion of a more accessible environment regarding the experiences lived by the memos.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rosimeri Franck Pichler, Federal University of Pernambuco

Professora Adjunto do Curso de Design da Universidade Federal de Pernambuco - Campus do Agreste (CA/UFPE). Vice-Coordenadora do Laboratório de Design Inclusivo (LabDIn). Doutora em Design com ênfase em Gestão e Tecnologia pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Mestre em Design com ênfase em Materiais e Processos Produtivos pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Bacharel em Desenho Industrial com habilitação em Projeto de Produto pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM).

Amanda Rodrigues da Cunha, Federal University of Pernambuco

Graduada em Design pela Universidade Federal de Pernambuco/Centro Acadêmico do Agreste (UFPE/CAA). Atualmente é Extensionista do Programa de Educação Tutorial Infoinclusão, por demanda de cultura e direito de todos (PET/MEC/SESu/DIFES/FNDE).

References

AHORSU, D. K. et al. The Fear of COVID-19 Scale: Development and initial validation. International Journal of Mental Health and Addiction, 2020.

ALVES, Lynn. Educação remota: entre a ilusão e a realidade. Interfaces cientifícas, V.8, nº 3, 2020. P. 358.

BAFFI, Maria Adelia Teixeira. Modalidades de pesquisa: um estudo introdutório. Rio de Janeiro: UFRJ, 2003.

BRASIL. Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Lei nº 13.146. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm>. Acesso em: 24/02/2021. Brasília, 2015.

BRASIL. DECRETO Nº 5.296 DE 2 DE DEZEMBRO DE 2004. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2004/decreto/d5296.htm>. Acesso em: 14/03/2021. Brasília, 2004.

BRASIL. LDBE – Lei Nº 9.394 de 20 de dezembro de 1996. Disponível em: <https://www.jusbrasil.com.br/topicos/11686882/artigo-59-da-lei-n-9394-de-20-de-dezembro-de-1996>. Acesso em: 25 de nov. de 2021.

BERSCH, Rita; SARTORETTO, Mara. Assistiva tecnologia e educação. Disponível em: <https://www.assistiva.com.br/tassistiva.html>. Acesso em: 29/03/2021.

CALEGARI, Eliana P.; DA SILVA, Roseane S.; DA SILVA, Régio P. Design Instrucional e Design Universal para a Aprendizagem: uma relação que visa obter melhorias na aprendizagem. Revista D.: Design, Educação, Sociedade e Sustentabilidade, v. 5, 2014.

CARLLETO, Ana Claudia; CAMBIAGHI, Silvana. Desenho universal um conceito para todos. Instituto Mara Gabrilli, São Paulo, 2007. p. 12.

CAT. Comitê de Judas técnicas: Tecnologia assistiva. Brasília, 2009. p. 11.

ELIASQUEVICI, Marianne; FONSECA, Nazaré. Educação a distância: orientações para o início de um percurso. Belém: 2 Ed. da UDUFPA, 2009. p. 88-189.

FARO, André et al. Adaptação e validação da escala de medo da Covid-19. Scielo Preprints, 2020. Disponível em: < https://preprints.scielo.org/index.php/scielo/preprint/view/898/version/952>. Acesso em: 21 de jun. de 2021.

GARCIA, Evelin Naiara; VIEIRA, Alboni Marisa Dudeque Pianovski. Desafios contemporâneos: o uso da tecnologia assistiva como instrumento facilitador da aprendizagem. Revista do programa de pós-graduação da UFPI, volume 23, Nº 40. Teresina, 2018.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: 4 Ed. da Atlas S.A, 2002. p. 17.

HARPER, C. A.; SATCHELL, L. P.; FIDO, D.; LATZMAN, R. D. Functional fear predicts public health compliance in the COVID-19 pandemic. International Journal of Mental Health and Addiction, 2020.

HONORA, Marcia; FRIZANCO, Mary L.. Esclarecendo as deficiências: Aspectos teóricos e práticos para contribuir com uma sociedade inclusiva. Ciranda Cultural, 2008. p. 103.

IBGE, Educa Jovens. Conheça o Brasil – População: Pessoas com Deficiência. Disponível em: https://educa.ibge.gov.br/jovens/conheca-o-brasil/populacao/20551-pessoas-com-deficiencia.html. Acesso em 10/03/2021. Censo 2010.

MAIA, Shirley Rodrigues. Deficiência Auditiva/Surdez. 2007. (Curso de curta duração ministrado/Outra). Disponível em: http://sis.posuscs.com.br/sistema/rota/rotas_84/1314/scorm/ultimo/pdf/pdf_DAS.pdf. 2007. p. 17.

MEC, Ministério da Educação. Programa incluir. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/programa-incluir. Acesso em 19/05/2021.

MEDEIROS, Luana Araújo; ACIOLY, Angélica de Souza Galdino; SILVA, Renato Fonseca Livramento da. Design inclusivo - uma proposta de produto para auxiliar a locomoção da criança deficiente visual. HFD, v.4, n.8, 2015. p. 177.

MENDES, Rodrigo Hubner. O que é Design Universal para aprendizagem?. Jornal O Estado de São Paulo, São Paulo, 01 de dez. de 2017. Disponível em: <https://diversa.org.br/artigos/o-que-e-desenho-universal-para-aprendizagem/>. Acesso em: 24 de nov. de 2021.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO E DO DESPORTO. Secretaria de Educação Especial. Política Nacional de Educação Especial. Brasília: MEC, 1994.

MORAES, A.; MONT’ALVÃO, C. Ergonomia Conceitos e Aplicações. São Paulo: Editora 2AB, 1998.

MORAN, José Manoel. A educação que desejamos: Novos desafios de como chegar lá. São Paulo: Papirus, 2007

OMS. Organização Mundial da Saúde. Relatório Mundial sobre a Deficiência. The World Bank; tradução Lexicus Serviços Linguísticos. São Paulo: SEDPcD, 2012. p. 3 a 5.

OPAS. Organização Pan Americana da Saúde. Folha informativa sobre COVID-19. Disponível em: https://www.paho.org/pt/covid19#:~:text=de%20tratamento%20hospitalar.-,Uma%20em%20cada%20seis%20pessoas%20infectadas%20por%20COVID%2D19%20fica,risco%20de%20ficarem%20gravemente%20doentes. Acesso em: 16/04/2021. Brasília, 2020.

PINHEIRO AAA; TAMAYO A. Escala UCLA de Solidão: adaptação e validação. Arq Bras Psicol. 1984;36(1):36-44.

POALSES, J.; BEZUIDENHOUT, A. Mental health in higher education: A comparative stress risk assessment at an open distance learning university in South Africa. International Review of Research in Open and Distributed Learning, 2018.

PRETTO, Nelson; BONILLA, Maria; SENA, Ivânia. Educação em tempos de pandemia: reflexões sobre as implicações do isolamento físico imposto pela COVID-19. Salvador: Edição do autor, 2020. p. 04.

SILVA, Gabriela Jobim da. Design 3D em Tecelagem Jacquard como ferramenta para a concepção de novos produtos. Aplicação em Acessórios de Moda. Guimarães, 2005. p. 07.

SUDO, Camila. Acessibilidade no ensino remoto. Núcleo de Acessibilidade e Inclusão da UTFPR. Londrina. Acesso em: 02 dez. 2021. Disponível em: <http://www.uel.br/nac/pages/arquivos/DOCS/formacao_docente/FORMA%C3%87%C3%83O%20DOCENTE%20UEL%20Camila.pdf>.

VIGNOLA, RCB; TUCCI, AM. Adaptation and validation of the Depression, Anxiety and Stress Scale (DASS) to Brazilian portuguese. J Affect Disord. 2014.

Published

2022-12-16

How to Cite

PICHLER, Rosimeri Franck; CUNHA, Amanda Rodrigues da. Perception of students with disabilities from CAA/UFPE about remote teaching in the COVID-19 pandemic . Human Factors in Design, Florianópolis, v. 11, n. 22, p. 044–067, 2022. DOI: 10.5965/2316796311222022044. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/hfd/article/view/21944. Acesso em: 3 jul. 2024.