EU Experience Lenses: tool for evaluating and analyzing User Experience
DOI:
https://doi.org/10.5965/2316796311222022083Keywords:
user experience, design practice, tool, design method, experience elementsAbstract
The growing discussion of the User Experience resulting from the human-object interaction as a market differential brings to light the need to integrate the User Experience into the design practice of Design. Therefore, it is necessary to use appropriate tools and methodologies to consider the User Experience throughout the Design process. This article aims to present the EU Lenses of Experience and its application in a real case. The tool aims to consider the elements that make up the user experience when evaluating products, services, and digital interfaces and helps the designer in generating experience design guidelines. As a result, we obtained the presentation and application of a versatile tool for different types of projects, covering three major domains: physical product, service, and digital interface. The EU is an instrument to be integrated into the design practice of Design and is formed by three components: the Experience Reference Blocks, the Experience Mapping Canvas, and the Experience Aspects Lens.
Downloads
References
BALDERSON, E. Erin Balderson, 2019. Uber Journey Map. Disponível em: <http://www.erinbalderson.com/uber-journey-map/>. Acesso em: 23 de out. de 2019.
BONSIEPE, G. Design como prática de projeto. São Paulo: Edgard Blücher, 2012.
CREPALDI, C. DOS SANTOS, C. T. Abordagens metodológicas do design emocional: uma revisão bibliográfica sistemática. Human Factors in Design, v. 7, n. 14, p. 074-094, 2018.
COOK; A. M.; POLGAR. J. M. Assistive technologies: principles and practices. St. Louis: Mosby Elsevier, 2015. 472 p.
DEMARCHI, A. P. P.; FORNASIER, C. B. R.; MARTINS, R. F. de F. Processo de design com abordagem de design thinking. In: MARTINS, Rosane Fonseca de Freitas; VAN DER LINDEN, Júlio Carlos de Souza (Org.). Pelos caminhos do design: metodologia de projeto. Londrina: EDUEL, 2012, p. 175-222.
DEMILIS, M. P. Fatores Humanos no Design de serviços: Valoração de aspectos da experiência de consumo pelo público idoso em supermercados. Florianópolis, 2015. 135 p. Dissertação (Mestrado em Design) – Programa de Pós-Graduação em Design – PPGDesign, Universidade do Estado de Santa Catarina, 2015.
DEMILIS, M. P.; MATOS, L.; ENSSLIN, S. R.; MERINO, G. S. A. D. Experiência do Usuário (UX): Análise bibliométrica de publicações sobre a avaliação de desempenho da UX. In: 13º Congresso Nacional de Pesquisa e Desenvolvimento em Design, 2018, Joinville. Anais 13º Congresso Nacional de Pesquisa e Desenvolvimento em Design. São Paulo: Blucher, 2018.
DEMILIS, M. P.; FIALHO, F. A. P.; DOS REIS, A. A. EXPERIÊNCIA DE USO DE SERVIÇOS DE SUPERMERCADOS: análise de ferramentas para coleta dados promovidas pelo design thinking. Blucher Design Proceedings, v. 2, n. 9, p. 1105-1117, 2016.
DEMILIS, M. P.; DE SOUSA, R. P. L.; MERINO, G. A. D. O instrumentalismo na aferição da experiência do usuário. Gestão & Tecnologia de Projetos, v. 13, n. 2, p. 35-52, 2018.
DESMET, P. M. A. Measuring emotion; development and application of an instrument to measure emotional responses to products. Human-Computer Interaction Series, v. 3, p. 111-123, 2003.
DESMET, P. M.A.; HEKKERT, P. Framework of product experience. International journal of design, v. 1, n. 1, p. 57-66, 2007.
DEWEY, J. Como pensamos. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1959.
ELMANSY, Rafiq. Empathic Design: The Most Difficult Simple Approach to Successful Design. 2014. Disponível em: ‹http://www.designorate.com/empathicdesign-approach-to-successful-design/›. Acesso em: 10 set. 2017.
FERREIRA, A.B.H. Dicionário da língua portuguesa. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1995.
FERREIRA, N G. M. L. O papel da experiência na filosofia de John Dewey. Vol. 4, nº 2, 2011.
GENTILE, C.; SPILLER, N.; NOCI, C. How to sustain the customer experience: an overview of experience components that co-create value with the customer. European Management Journal, v. 25 n. 5, p. 395-410. 2007.
GOMES FILHO, J. Ergonomia do Objeto: sistema técnico de leitura ergonômica. São Paulo. 2003.
GREEN, W.; JORDAN, P. W. (Ed.). Human factors in product design: current practice and future trends. CRC Press, 1999.
HASSENZAHL, M. The interplay of beauty, goodness, and usability in interactive products. Human–Computer Interaction, 19 (4), 319–349, 2004.
HASSENZAHL, M. Experience Design: Technology for All the Right Reasons. Denmark: Morgan and Claypool Publishers, 2010.
HASSENZAHL, M.; TRACTINSKY, N. User experience: A research agenda. Behaviour and Information Technology 25: 91– 7. 2006.
HASSENZAHL, M.; DIEFENBACH, S.; GÖRITZ, A. Needs, affect, and interactive products – Facets of user experience. Interacting with Computers, v. 22, n. 5, p. 353-362, 2010. ISSN 09535438.
HEKKERT, P. Design aesthetics: principles of pleasure in design. Psychology science, v. 48, n. 2, p. 157, 2006.
HELANDER, M. G. KHALID, H. M. Affective and pleasurable design. In G. Salvendy (Ed.), Handbook of human factors and ergonomics (3 rd ed., pp. 543–572). Hoboken, New Jersey: JohnWiley. 2006)
HOUAISS, A. (2001). Dicionário Houaiss da língua portuguesa. Rio de Janeiro: Objetiva.
IIDA, I.; BUARQUE, L. Ergonomia: projeto e produção. 3ª edição. São Paulo: Edgard Blucher Ed., 850p., 2016.
JORDAN, P. W. Designing Pleasurable Products. Taylor & Francis, 2000.
KALBACH, Jim. Mapeamento de experiências: um guia para criar valor por meio de jornadas, blueprints e diagramas. Alta Books, 2017.
KHALID, H. M. Guest editorial: Conceptualizing affective human factors design. Theoretical Issues in Ergonomics Science, 5, 1–3. 2004.
KUNIAVSKY, M. Observing the user experience. San Francisco, CA: Morgan Kaufmann. 2003.
LAW, E.; ROTO, V.; HASSENZAHL, M.; VERMEEREN, A.; KORT, J. Understanding, scoping and defining user experience: a survey approach. In: CHI 2009. ACM, Boston, USA, p. 719-728, April 2009.
LÖBACH, B. Design Industrial. Bases para a configuração dos produtos industriais. São Paulo: Blücher, 2001.
MARTINS, R. F. F. MERINO, E. A. D. A Gestão de design como estratégia organizacional. 2.ed. Londrina: Eduel; Rio de Janeiro: Rio Books, 2011.
MERINO, G. S. A. D. GODP - Guia de Orientação para Desenvolvimento de Projetos: Uma Metodologia Centrada no Usuário. Florianópolis: NGD/UFSC, 2016. Disponível em: ‹www.ngd.ufsc.br›. Acesso em: 12 jul. 2016.
MERINO, G. S. A. D. Metodologia para a prática projetual do design com base no Projeto Centrado no Usuário e com ênfase no Design Universal. 2014. 212 p. Tese (Doutorado em Engenharia de Produção) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis.
MONK, A., HASSENZAHL, M., BLYTHE, M., REED, D. Funology: Designing enjoyment. CHI, 2002.
MORITZ, S. Service design: Practical access to an evolving field. MSc thesis, KISD. 2005.
NAGAMACHI, M. Kansei engineering as a powerful consumer-oriented technology for product development. Applied Ergonomics, 33, 289–294. 2002.
NAGAMACHI, M. Kansei/affective engineering and the history of kansei/affective engineering in the world. In M. Nagamashi (Ed.), Kansei/Affective Engineering, 13 (pp. 1–12). Boca Raton, FL: CRC Press. 2011.
NORBERT, S., Introduction to research dialogue, Journal of Consumer Psychology, 18, 4, (242-243) 2008.
NORMAN, D. A. Emotional design: Why we love (or hate) everyday things. New York, NY: Basic Books. 2004.
OZKARAMANLI, D.; OZCAN, E.; DESMET, P. Capturing conflict experiences: five methods for identifying intrapersonal concern conflicts. Conference paper. The 9th International Conference on Design & Emotion. p.317-324, 2014.
REDSTRÖM, J. Towards user design? On the shift from object to user as the subject of design. Design studies, v. 27, n. 2, p. 123-139, 2006.
RUSSO, B.; HEKKERT, P. Sobre amar um produto: os princípios fundamentais. Design Ergonomia Emoção, p. 31-48, 2008.
SAARILUOMAAND, P.; JOKINEN, J. P. P. Emotional Dimensions of User Experience: A User Psychological Analysis. International Journal of Human-Computer Interaction, v. 30, n. 4, p. 303-320, 2014. ISSN 10447318.
SANTOS, C. T. O Design no Desenvolvimento de Produtos: uma análise e prospecção de princípios e métodos utilizados. Florianópolis: Dissertação em Engenharia de Produção. Universidade Federal de Santa Catarina. 1998.
SANTOS, C. T. D. Requisitos de linguagem do produto: uma proposta de estruturação para as fases iniciais do PDP. 2009. Tese (Doutorado em Engenharia de Produção) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis.
SANTOS, F. A. D. O Design como diferencial competitivo. Itajaí: Editora da Univali, 2000.
SCHMITT, B. H. Experiential marketing: How to get customers to sense, feel, think, act and relate to your company and brands. New York: Free Press. 1999.
SURI, F. The experience of evolution: developments in design practice. The Design Journal, 6(2):39-48. 2003.
UNGER, R. CHANDLER, C. A Project guide to UX design: for user experience designers in the fild or in the making. – 1.ed.- Berkeley, CA: New Riders, 2009.
VERHOEF, P. C. et al. Customer experience creation: Determinants, dynamics and management strategies. Journal of retailing, v. 85, n. 1, p. 31-41, 2009.
WHO. Framework on Integrated People-Centred Health Services: Report by the Secretariat WHO, 2016. Disponível em: <http://apps.who.int/gb/ebwha/pdf_files/WHA69/A69_39- en.pdf?ua=1&ua=1>. Acesso em: 14 set. 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Human Factors in Design
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os artigos publicados pela revista são de uso gratuito, destinados a aplicações acadêmicas e não comerciais. Os direitos autorais são todos cedidos à revista. Os artigos cujos autores são identificados representam a expressão do ponto de vista de seus autores e não a posição oficial da revista Human Factors Design. O (s) autor (es) se compromete a sempre que publicar material referente ao artigo publicado na Revista Human Factors Design mencionar a referida publicação da seguinte forma:
Este artigo foi públicado originalmente pela Revista Human Factors Design em seu volume (colocar o volume), número (colocar o número) no ano de (colocar o ano) e pode ser acessado em: https://periodicos.udesc.br/index.php/hfd/index