Analysis of curriculum content about Ergonomics in undergraduate Design programmes in Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2316796311222022003

Keywords:

human factors, ergonomics, curriculum, design

Abstract

This paper presents how Ergonomics is present on curriculum content of Design undergraduate programs in Brazilian Universities. The sample consisted of 17 pioneer institutions founded during the first 25 years of design courses in Brazil. Curriculum available on-line or gathered over email exchanges were analyzed considering their syllabus content related to the attributions of the main areas of Ergonomics, previously presented in literature review. Descriptive statistics, visual charts and graphs were used in order to analyze the data and to obtain a characterization of the current situation of the programs. The results show that the courses are mainly focused on particular attributions of Physical and Cognitive Ergonomics and lack of structural, procedural and political attributions of macro ergonomics.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Tiago André da Cruz, Santa Catarina State University

Doutorando em Design pela UDESC - Universidade do Estado de Santa Catarina na área de Ergonomia, Mestre em Design pela UFSC - Universidade Federal de Santa Catarina, Bacharel em Design Industrial pela UDESC e Engenheiro de Produção pela UFSC. 

Alexandre Amorim dos Reis, Santa Catarina State University

Doutor em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina, Mestre em Engenharia de Materiais pela Universidade Federal de Ouro Preto e Bacharel em Design Industrial pela Universidade do Estado de Minas Gerais. É Professor Associado com dedicação integral e coordena o Laboratório de Pesquisas Ergonômicas em Design na UDESC - Universidade do Estado de Santa Catarina.

References

BRASIL. CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO- CÂMARA DE EDUCAÇÃO SUPERIOR - RESOLUÇÃO Nº 5, DE 8 DE MARÇO DE 2004. (*) (**). Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rces05_04.pdf. Acesso em: 08 de ago. 2020.

BUGLIANI, R. O. Macroergonomia: um panorama do cenário brasileiro. Dissertação (Mestrado em Desenho Industrial) – FAAC – UNESP. Bauru, 2007.

CORRÊA, Vanderlei M.; BOLETTI, Rosane R. Ergonomia: fundamentos e aplicações [recurso eletrônico]. Porto Alegre: Bookman, 2015.

FALZON, Pierre (Editor). Ergonomia. 2ª ed. São Paulo: Edgar Blucher, 2018.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2010.

HENDRICK, Hal W.; KLEINER, Brian M. Macroergonomia: uma introdução aos projetos de sistemas de trabalho. Rio de Janeiro: Virtual Científica, 2006.

IIDA, Itiro. Ergonomia: projeto e produção [livro eletrônico]. 3ª. ed. São Paulo: Blücher, 2018.

IEA – International Ergonomics Associotion. Definition and Domains of Ergonomics. Disponível em: https://www.iea.cc/whats/index.html. Acesso em: 08 de jun. 2020.

MONTMOLLIN, Maurice de; DARSES, Françoise. A Ergonomia – 2ª Edição Revista e Aumentada. Lisboa: Instituto Piaget, 2011.

MORAES, Anamaria de; MON’ALAVÃO, C. Ergonomia, conceitos e aplicações. Rio de Janeiro: 2AB, 2000.

SZNELWAR, Laerte. Quando trabalhar é ser protagonista e o protagonismo no trabalho [livro eletrônico] / Laerte Idal Sznelwar. - São Paulo: Blücher, 2015. ISBN 978-85-8039-095-7 (e-book)

VIDAL, M.C. Introdução a Ergonomia. Curso de Especialização em Ergonomia Contemporânea do Rio de Janeiro. Universidade Federal do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro – 2010.

Published

2022-12-16

How to Cite

CRUZ, Tiago André da; REIS, Alexandre Amorim dos. Analysis of curriculum content about Ergonomics in undergraduate Design programmes in Brazil. Human Factors in Design, Florianópolis, v. 11, n. 22, p. 003–019, 2022. DOI: 10.5965/2316796311222022003. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/hfd/article/view/21199. Acesso em: 23 nov. 2024.