Analysis of curriculum content about Ergonomics in undergraduate Design programmes in Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2316796311222022003

Keywords:

human factors, ergonomics, curriculum, design

Abstract

This paper presents how Ergonomics is present on curriculum content of Design undergraduate programs in Brazilian Universities. The sample consisted of 17 pioneer institutions founded during the first 25 years of design courses in Brazil. Curriculum available on-line or gathered over email exchanges were analyzed considering their syllabus content related to the attributions of the main areas of Ergonomics, previously presented in literature review. Descriptive statistics, visual charts and graphs were used in order to analyze the data and to obtain a characterization of the current situation of the programs. The results show that the courses are mainly focused on particular attributions of Physical and Cognitive Ergonomics and lack of structural, procedural and political attributions of macro ergonomics.

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Author Biographies

Tiago André da Cruz, Santa Catarina State University

Doutorando em Design pela UDESC - Universidade do Estado de Santa Catarina na área de Ergonomia, Mestre em Design pela UFSC - Universidade Federal de Santa Catarina, Bacharel em Design Industrial pela UDESC e Engenheiro de Produção pela UFSC. 

Alexandre Amorim dos Reis, Santa Catarina State University

Doutor em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina, Mestre em Engenharia de Materiais pela Universidade Federal de Ouro Preto e Bacharel em Design Industrial pela Universidade do Estado de Minas Gerais. É Professor Associado com dedicação integral e coordena o Laboratório de Pesquisas Ergonômicas em Design na UDESC - Universidade do Estado de Santa Catarina.

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Published

2022-12-16

How to Cite

CRUZ, Tiago André da; REIS, Alexandre Amorim dos. Analysis of curriculum content about Ergonomics in undergraduate Design programmes in Brazil. Human Factors in Design, Florianópolis, v. 11, n. 22, p. 003–019, 2022. DOI: 10.5965/2316796311222022003. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/hfd/article/view/21199. Acesso em: 3 jul. 2024.