Adding value through localism: fashion brands representing Fortaleza on Instagram

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/25944630722023e3280

Keywords:

localism, instagram, fashion

Abstract

In recent years, trend bureaus and consulting companies in the fashion industry have increasingly supported an intra and post-pandemic trend focusing on localism: turning businesses more and more towards the community. This paper aims to analyze the profile of authorial fashion brands from Ceará, in the northeast of Brazil, searching in their communication strategies on Instagram, for the use of elements of local culture, making reference to the community in which they are inserted and that actively represent the city of Fortaleza, capital of the state. The brands researched in the corpus are: Ahazando, BABA and Parko and said research was carried between March 2020 and April 2022. Beyond bibliographical analysis, categorical Content Analysis, as suggested by Lycarião (2021), was the methodology chosen to guide the analyzes in the field of traditional linguistics and hermeneutics. We intend to theorize in the present work about localism as a growing trend, the symbolism of fashion consumption, particularly in Brazil and about the importance of using elements of local culture as a marketing tool, through the interpretation of the positioning of the researched brands and their communication on Instagram.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ticiana Albuquerque, Federal University of Ceará

Doutoranda em Ciências da Comunicação pela Universidade Católica de Lisboa. Mestra em Comunicação pela Universidade Federal do Ceará. Especialista em Moda e Comunicação pela Universidade de Fortaleza. 

References

AHAZANDO. [Sem título]. Fortaleza. Instagram: @ahazando. Disponível em: https://www.instagram.com/ahazando/. Acesso em: 25 mar 2022.

ALBUQUERQUE, Ticiana; RIOS, Marina. 44º CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS

DA COMUNICAÇÃO - INTERCOM, 2021, Salvador. Sustentabilidade e (re)valorização do local na moda: tendências do presente para o futuro. São Paulo: Intercom, 2021. Disponível em: http://portalintercom.org.br/anais/nacional2021. Acesso em: 31 mar 2022.

BABA. [Sem título]. Fortaleza. Instagram: @insta.da.baba. Disponível em: https://www.instagram.com/insta.da.baba/. Acesso em: 25 mar 2022.

BAUMAN, Zygmunt. Vida para consumo: a transformação das pessoas em mercadorias. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2008.

BONIN, Adriana. Pesquisa Exploratória: reflexões em torno do papel desta prática metodológica na concretização de um projeto investigativo. In: COMPÓS, XXI, Juiz de Fora, 2012.

BOURDIEU, Pierre. Le marché des biens symboliques. L'Année Sociologique (1940/1948-), vol. 22, 1971, pp. 49–126. JSTOR, www.jstor.org/stable/27887912. Acesso em: 22 Nov. 2020.

CAMPOS, C.J. Método de análise de conteúdo: ferramenta para a análise de dados qualitativos no campo da saúde. Revista Brasileira de Enfermagem, Brasília, DF, v. 57, n. 5, p. 611-614, 2004.

CANCLINI, Néstor García. La sociología de la cultura de Pierre Bourdieu. Sociología y cultura. 1990.

CANCLINI, Néstor García. Consumidores e Cidadãos - conflitos multiculturais da globalização. 4.ed. Rio de Janeiro, UFRJ, 1999.

DERRIDA, Jacques. Positions. Chicago: Chicago University Press, 1972.

FEATHERSTONE, Mike. Cultura de consumo e pós-modernismo. São Paulo: Studio Nobel, 1995.

FONTENELLE, I. A. Cultura do consumo: fundamentos e formas contemporâneas. Rio de Janeiro: Ed. FGV, 2017.

HALL, Stuart. Da diáspora: identidades e mediações culturais. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2003.

HERRING, S.C. (2009). Web Content Analysis: Expanding the Paradigm. Em: Hunsinger, J., Klastrup, L., Allen, M. (eds.) International Handbook of Internet Research. Springer, Dordrecht. https://doi.org/10.1007/978-1-4020-9789-8_14

JUVIN, Hervé; LIPOVETSKY, Gilles. A Globalização Ocidental: controvérsia sobre a cultura planetária. Barueri, SP: Manole, 2012.

LIPOVETSKY, Gilles. A sociedade da sedução: democracia e narcisismo na hipermodernidade liberal. Barueri [SP]: Manole, 2020.

McKINSEY & COMPANY. The fashion industry in 2020: Ten top themes from The State of Fashion. 2020. Disponível em: https://www.mckinsey.com/industries/retail/our-insights/the-fashion-industry-in-2020-ten-top-t hemes-from-the-state-of-fashion. Acesso em 25 mar 2022.

MICELI, Sergio. A força do sentido. In: BOURDIEU, Pierre. A economia das trocas simbólicas. 6. ed. São Paulo: Perspectiva, 2005.

PARKO. [Sem título]. Fortaleza. Instagram: @parkobr. Disponível em: https://www.instagram.com/parkobr/. Acesso em: 25 mar 2022.

RUSCHEL, Rogério. O valor global do produto local. A identidade territorial como estratégia de marketing. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2019.

SAMPAIO, Rafael Cardoso, LYCARIÃO, Diógenes. Análise de Conteúdo Categorial:manual de aplicação. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2019.

SANTOS, B.S. Para uma sociologia das ausências e uma sociologia das emergências, In:

SANTOS, B.S. (org.), Conhecimento Prudente para uma Vida Decente. São Paulo: Cortez Editora, p. 777-821, 2004.

SANTOS, Milton. Por uma outra globalização. Rio de Janeiro: Editora Record, 2008 (15a edição).

SCROOP, D. (ed.) Consuming Visions: New Essays on the Politics of Consumption in Modern America, Cambridge Scholars Publishing: Newcastle, UK, 2007.

WGSN. Varejo local 2021: mudanças e estratégias. 2021. Disponível em: https://www.wgsn.com/insight/p/article/92471?lang=pt. Acesso em: 25 mar. 2022.

Published

2023-06-21

How to Cite

ALBUQUERQUE, Ticiana. Adding value through localism: fashion brands representing Fortaleza on Instagram. Revista de Ensino em Artes, Moda e Design, Florianópolis, v. 7, n. 2, p. 1–24, 2023. DOI: 10.5965/25944630722023e3280. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/23280. Acesso em: 22 nov. 2024.