Fashion Education in Rio de Janeiro: relationships between Arts, Crafts and Design

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/25944630712023e2924

Keywords:

Education, Fashion, Arts and Crafts, Rio de Janeiro

Abstract

This article presents the results of the research about the relationship between the fashion education in Rio de Janeiro today and the constitution of the Schools of Arts and Crafts in the state, taking into account the position and economic and cultural relevance that the state occupied as the country's capital from 1763 to 1960. For this, the research carried out a survey of undergraduate, technological, technical, continuing education and free courses associated with the world of fashion currently in the state and evaluated the results, relating it to an investigation on the installation of the Schools of Arts and Crafts in Rio de Janeiro in the 19th century, aiming to analyze how notions and values present in the installation of these institutions impact manual and artistic production associated with fashion today.

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Author Biographies

Deborah Chagas Christo, Federal University of Rio de Janeiro

Doutora em Design pela PUC-Rio, Mestre em Design pela PUC-Rio e Graduada em Desenho Industrial e Comunicação Visual pela ESDI-UERJ. Professora adjunta do Departamento de Desenho Industrial da EBA-Escola de Belas Artes da UFRJ-Universidade Federal do Rio de Janeiro

Flávio Glória Caminada Sabrá, Rio de Janeiro Federal Institute of Education

Doutor em Design pela PUC-Rio, Mestre em Administração pelo IBMEC/RJ, Especialista em 1ª Gerência em Marketing pela ESPM/RJ, Graduado em Desenho Industrial pela FISS, Técnico em Estilismo e Confecção Industrial pelo SENAI CETIQT. Professor do IFRJ – Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro – Campus Belford Roxo.

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Published

2023-02-01

How to Cite

CHRISTO, Deborah Chagas; SABRÁ, Flávio Glória Caminada. Fashion Education in Rio de Janeiro: relationships between Arts, Crafts and Design. Revista de Ensino em Artes, Moda e Design, Florianópolis, v. 7, n. 1, p. 1–14, 2023. DOI: 10.5965/25944630712023e2924. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/22924. Acesso em: 18 jul. 2024.