Education and the clothing industry in the northeast of the State of Santa Catarina: from informal learning to vocational education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/25944630712023e2917

Keywords:

Tailor, Vocational education, Clothing industry, Santa Catarina

Abstract

This research aims to outline a historical overview of vocational education and labor training for the clothing industry in the cities such as Blumenau, Brusque and Jaraguá do Sul. The bibliographical and documentary research presents a timeline between 1850 and 2004, that covers the period between the beginning of Santa Catarina northeast colonization and the consolidation of fashion higher education in the mentioned cities. The study presents the informal training of apprentices such as tailors and domestic seamstresses, public policies aimed at professional training, and above all, the constitution of professional training in the clothing industry organized by the Federação das Indústrias do Estado de Santa Catarina (FIESC) and the “S” System, following the demands of the industrial development in the State. In face of industrialization, the tailoring craft has lost its social function, but its methods of modeling, cutting, and sewing clothes have grown and multiplied in didactic courseware, and in the teaching and learning processes that enable students and teachers. It is understood that the professionalizing educational system must encompass intellectual development, professional qualification and citizenship education. Education cannot just be limited to finding solutions for labor demands, but rather be an active force of building this world, striving for humanization in the teaching and learning processes, so that it is helps in the political, economic, social and professional context.

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Author Biographies

Renato Riffel, Universidade do Vale do Itajaí

Mestre em História (PPGH/UDESC), Especialista em Moda (CEART/UDESC) e Licenciado em História. Professor do curso de Design de Moda da Univali - Universidade do Vale do Itajaí-Mirim. Desenvolve pesquisas sobre história da moda, moda e gênero, moda e patrimônio e educação patrimonial e tem experiência na área de conservação de artigos têxteis e de moda.

 

Darlan Jevaer Schmitt, Santa Catarina State University

Mestre em História pela Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC); Licenciado em História pela Universidade Regional de Blumenau (FURB). Professor da rede privada de ensino e pesquisador autônomo. Atua na área de História Pública. 

 

Mara Rubia Theis, Instituto Federal de Santa Catarina

Doutoranda em Design pela Universidade Federal de Santa Catarina (Pós Design/UFSC). Mestra em Design; Bacharel em Design de Moda. CV: http://lattes.cnpq.br/9479205608256654. E-mail: marubiat@ifsc.edu.br.

Egéria Höeller Borges Schaefer, SENAI/Blumenau

Mestre em Turismo e Hotelaria pela UNIVALI - Universidade do Vale do Itajaí com um projeto voltado à ergonomia de vestimentas profissionais tendo como estudo de caso um hotel Resort; Especialista em Moda: Criação e Produção pela UDESC - Universidade do estado de Santa Catarina com uma pesquisa voltada para uma investigação sobre métodos de modelagem utilizados por micro e pequenas indústrias do setor do vestuário na região da Grande Florianópolis; Graduada em Administração pela UNIPLAC - Universidade do Planalto Catarinense, apresentou relatório de estágio conclusivo desenvolvido na área de Adm. de Produção no setor de vestuário. Atua como docente e consultora na área de Criação e Produção de Moda, Ergonomia, Vestuário, Modelagem e Projetos em Design de Moda.

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Published

2023-02-01

How to Cite

RIFFEL, Renato; SCHMITT, Darlan Jevaer; THEIS, Mara Rubia; SCHAEFER, Egéria Höeller Borges. Education and the clothing industry in the northeast of the State of Santa Catarina: from informal learning to vocational education. Revista de Ensino em Artes, Moda e Design, Florianópolis, v. 7, n. 1, p. 1–26, 2023. DOI: 10.5965/25944630712023e2917. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/22917. Acesso em: 21 dec. 2024.