The remediation of media elements: a case study based on the silver age Batman comics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/25944630712023e2534

Keywords:

Remediation, Silver Age, Television

Abstract

Remediation is understood as the process of renewing old content, carried out by new media. The emblematic character of the DC Comics comics (Batman), since its origin in 1939, is considered one of the most well-known and popular, being part of the daily lives of thousands of people in the world and adapting to various media, from analogue to digital over the decades. Therefore, the objective of the present study was to analyze and identify how remediation helped to maintain the status of the Batman character during the Silver Age of comics (1956-1969). For this purpose, a qualitative approach common in, of a basic nature, is used, exploratory studies with bibliographic references related to the topic As a result, it is suggested that remediation stands out as an element of renewal of the medium, as well as helping to popularize a culture of characters.

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Author Biographies

Eduardo Evangelista, Universidade Federal de Santa Catarina

Possui mestrado em Design e Expressão Gráfica pela Universidade Federal de Santa Catarina -UFSC (2015). Atualmente é professor da Faculdade SATC, nas áreas de Design e Jornalismo.

Claudelino Martins Dias Junior, Universidade Federal de Santa Catarina

Possui Graduação em Administração pela Universidade da Região da Campanha - URCAMP (RS) (1994), Especialização em Gestão Estratégica dos Recursos Empresariais pela Universidade Federal de Santa Maria - UFSM (RS) (1996), Mestrado em Engenharia de Produção e Sistemas (PPGEP) pela Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC (SC) (2003), Doutorado em Engenharia de Produção e Sistemas pela UFSC em Regime de Co-Tutela com a Faculdade de Ciências e Tecnologia da Universidade Nova de Lisboa - FCT/UNL (Portugal) (2008). Tem experiência na área de Engenharia de Produção e trabalha com temas relacionados à tomada de decisão, empresas industriais, arranjos produtivos locais, clusters, competitividade e simulação. É Professor do Departamento de Ciências da Administração (CAD) e, atualmente, do Programa de Pós Graduação em Administração (PPGA) e do Programa de Pós Graduação em Design, Mídias e Tecnologia (PósDesign) na UFSC.

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Published

2023-02-01

How to Cite

EVANGELISTA, Eduardo; DIAS JUNIOR, Claudelino Martins. The remediation of media elements: a case study based on the silver age Batman comics. Revista de Ensino em Artes, Moda e Design, Florianópolis, v. 7, n. 1, p. 1–21, 2023. DOI: 10.5965/25944630712023e2534. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/22534. Acesso em: 18 jul. 2024.