Modeling and visual syntax: an essential connection for training of project thinking

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/25944630422020050

Keywords:

desing teaching , modeling , visual syntax

Abstract

The higher education in fashion design must be able to promote skills that allow the student to connect variables and concepts in the search for coherent solutions throughout the design process. Therefore, this paper aims to discuss a didactic action called Projeto Integrador, promoted by the Fashion Design Course at Universidade Estadual de Londrina, which operates according to a pedagogical project based on ProjectBased Learning (PjBL) and the interdisciplinary approach. Presents the didactic efforts made to promote the development of the skills involved in the visual syntax of the fashion garments and the fundamental concepts of modeling throughout the de- sign process. The results achieved were positive for the educational context, promo- ting theorical and practical connections and the students’ immersion in the process of synthesis of syntactic principles and formal experimentation.

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Author Biographies

Maria Antonia Romão da Silva, Universidade Estadual de Londrina (UEL), Londrina, PR

Doutoranda em Educação do programa da Universidade Estadual de Londrina - PPEDu UEL. Mestre em Educação (PPEDu - UEL), especialista em Metodologia da Ação Docente (UEL), especialista em Gestão do Design (UEL) e graduada em Design de Moda (UEL). Atua como docente e pesquisadora da Universidade Estadual de Londrina nas áreas de comunicação visual, projeto, gestão do design, modelagem, processos de ensino aprendizagem e desenvolvimento humano. Membro dos grupos de pesquisa certificados pelo CNPq: Design de Moda; Cognitivismo e Educação.Atualmente desenvolve estudos sobre o uso de inteligência artificial e realidade aumentada na promoção da autorregulação da aprendizagem no ensino de design de moda.

Thassiana de Almeida Miotto Barbosa, Universidade Estadual de Londrina Londrina, PR

Mestre em Design (PPG Design - UNESP), especialista em Gestão do Design (UEL) e graduada em Design de Moda (UEL). Docente e pesquisadora da Universidade Estadual de Londrina, atua e pesquisa assuntos da área de modelagem do vestuário e metodologia de projeto. Membro do grupo de pesquisa Design de Moda, certificado pelo CNPq.

Maria Celeste de Fatima Sanches, Universidad Nebrija, España Universidade Estadual de Londrina (UEL), Londrina, PR

Graduada em Design Gráfico pela Universidade Federal do Paraná, possui Especialização em Moda pela Universidade Estadual de Londrina, Mestrado em Desenho Industrial pela Universidade Estadual Paulista, Doutorado em Arquitetura e Urbanismo pela Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da USP e Doutorado em Diseño, Fabricación y Gestión de Proyectos Industriales, pela Universitat Politècnica de València. Atualmente, é professora convidada (pós-graduação) na Universidade Estadual de Londrina e professora associada na Universidad Antonio de Nebrija (Espanha). Membro do Grupo de Pesquisa Design de Moda (CNPq) e do Grupo Internacional de Investigación en Diseño Sistémico (Universitat Politècnica de València - Espanha). Colaboradora Internacional da ABEPEM - Associação Brasileira de Estudos e Pesquisas em Moda. Pesquisadora no campo das metodologias de design, con enfoque na abordagem sistêmica e sintaxe visual no design de moda.

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Published

2020-06-01

How to Cite

DA SILVA, Maria Antonia Romão; BARBOSA, Thassiana de Almeida Miotto; SANCHES, Maria Celeste de Fatima. Modeling and visual syntax: an essential connection for training of project thinking. Revista de Ensino em Artes, Moda e Design, Florianópolis, v. 4, n. 2, p. 50–70, 2020. DOI: 10.5965/25944630422020050. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/17068. Acesso em: 21 dec. 2024.