Painting, photography and memory in the artistic production of Paulo Gaiad

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/18083129152021e0024

Keywords:

Memory in art, Gaiad, Paulo Renato, 1953-, Photography, Artistic, Still-life painting

Abstract

The text addresses the relationship established between painting and photography in the artistic production of Paulo Gaiad, seeking to analyze how the association between these different means of expression or image paradigms contributed to the constitution of this artist's poetic project, that is, a project based, according to his statements, in the phenomenon of “memory”. To this end, the study focuses on analyzing certain works by Gaiad, especially those belonging to the series As Paredes que me Cercam, A divina comédia, Memórias da cozinha e Estudos de luz e sombra. In this set of pictures, it may be suggested that the artist sought to materialize the operation of memory, seen as a process of recreating what had happened, through the juxtaposition between the pictorial and the photographic. To this end, it is worth complementing that he also used and updated traditional genres, such as landscape and still life. In this logic, the Gaiad's operating modes integrate a scenario, the contemporary art, in which the relations between the different means are of communion and not of exclusion.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Wagner Jonasson da Costa Lima, Universidade Estadual do Paraná - UNESPAR/Professor Colaborador

Doutorado em Artes Visuais pelo Programa de Pós-graduação do Centro de Artes da Universidade do Estado de Santa Catarina (2018); Mestrado em Artes Visuais Programa de Pós-graduação do Centro de Artes da Universidade do Estado de Santa Catarina (2011) e graduação em Superior de Pintura pela Escola de Música e Belas Artes do Paraná (2003). Tem experiência na área de Artes, com ênfase em Artes Visuais e História da Arte.

References

BOPPRÉ, F. Apontamentos sobre um olhar do crítico. In: PUNCTUM. Florianópolis : UFSC, 10. dez. 2014. Disponível em: http://www.punctum.ufsc.br/?p=2287. Acesso em: 25 jan. 2019.

CATTANI, I. B. Cruzamentos e tensões: mestiçagens na arte contemporânea no Brasil e no Canadá. Interfaces Brasil/Canadá, Pelotas, v. 6, n. 1, p. 109-130, 2006. Disponível em: https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/interfaces/article/view/6920. Acesso em: 19 fev. 2019.

CHEREM, R. M. Sensibilidades biográficas e percepções temporais na obra de Paulo Gaiad. In: SIMPÓSIO NACIONAL DE HISTÓRIA, 28., 2015, Florianópolis. Anais eletrônicos [...] Florianópolis: UFSC/UDESC, 2015. p. 1-16. Disponível em: http://www.snh2015.anpuh.org/resources/anais/39/1434396861_ARQUIVO__SensibilidadesbiograficasepercepcoestemporaisnaobradePauloGaiad.pdf. Acesso em: 25 jan. 2019.

CHIARELLI, T. Considerações sobre o uso de imagens de segunda geração na arte contemporânea. In: BASBAUM, R. (org.). Arte contemporânea brasileira: texturas, dicções, ficções, estratégias. Rio de Janeiro: Rios Ambiciosos, 2001. p. 257-270. Disponível em: https://esgotadoarquivo.files.wordpress.com/2018/05/282646798-arte-contemporanea-brasileira.pdf. Acesso em 26 jan. 2019.

CLARK, K. Paisagem na arte. Lisboa: Ulisseia, 1961.

COSTA, M. L. A Bela enfurecida. In: Como Vai Você, Geração 80? Curadoria: Marcus de Lontra Costa, Paulo Roberto Leal e Sandra Magger. Rio de Janeiro : Escola de Artes Visuais do Parque Lage, 14 jul. 1984. 1 Cartaz, color., 43,9 x 31,0 cm . Disponível em: encurtador.com.br/itX67. Acesso em: 10 jan. 2019.

COUTINHO, W. Festa e democracia na arte do Parque Lage. Jornal do Brasil, Rio de Janeiro, 23 jul. 1984. Caderno B, p. 6.

DIDEROT, D. Salão de 1763. In: LICHTENSTEIN, Jacqueline (org.). Os Gêneros pictóricos. São Paulo: Ed. 34, 2006. p. 89-91. ( A Pintura: textos essenciais, 10)

EPSTEIN, J. A inteligência de uma máquina - excertos. In: XAVIER, I. (org.). A experiência do cinema: antologia. Rio de Janeiro: Graal, 1983. p. 283-292. (Coleção Arte e Cultura, 5). Disponível em: https://www.academia.edu/7047622/38145313_Ismail_Xavier_A_Experiencia_Do_Cinema. Acesso em: 21 jan. 2019.

GAIAD, P. A Cor da nossa tela: Paulo Gaiad. [Entrevista cedida a] TV UFSC. Direção: Zeca Pires. Florianópolis, 2015. 1 vídeo (4min.27s). Publicado pelo canal TV UFSC no YouTube. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=4ek53mFmR08. Acesso em: 25 jan. 2019.

GAIAD, P . Mariana de Abreu entrevista o artista plástico Paulo Gaiad. [Entrevista cedida a] Mariana de Abreu Bastian , 20vê, TVCOM/RBS, Florianópolis, 2007. 1 vídeo (12min.49s). Publicado pelo canal Mariana de abreu bastian no YouTube. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=s19aQo41fSY. Acesso em: 25 jan. 2019.

EXPOSIÇÃO Impossibilias: arquivo e memória em Paulo Gaiad. Florianópolis : Fundação Cultural Badesc, 26 nov. 2015. Disponível em: https://fundacaoculturalbadesc.com/exposicao-de-paulo-gaiad-revisita-sua-trajetoria-artistica-e-ocupa-pela-primeira-vez-todos-os-espacos-da-fundacao-cultural-badesc/. Acesso em: 25 jan. 2019.

GOMBRICH, E. H. Arte e ilusão: um estudo da psicologia da representação pictórica. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2007.

GONZÁLEZ FLORES, L. Fotografia e pintura: dois meios diferentes? São Paulo: WMF Martins Fontes, 2011.

HUYSSEN, A. Memórias do modernismo. Rio de Janeiro: UFRJ, 1996.

LIMA, F. Paulo Gaiad. Florianópolis: Tempo Editorial, 2010.

LUCIE-SMITH, E. Dicionário de termos da arte. Lisboa: Dom Quixote, 1990.

MAKOWIECKY, S. Paulo Gaiad – Artista – Viajante. In: ENCONTRO ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PESQUISADORES EM ARTES PLÁSTICAS, 18., 2009, Salvador. Anais eletrônicos [...] Salvador: EDUFBA, 2009. p. 2717-2731. Disponível em: http://anpap.org.br/anais/2009/pdf/chtca/sandra_makowiecky.pdf. Acesso em: 25 jan. 2019.

MATTOS, C. V. de (org.). Goethe e Hackert: sobre a pintura de paisagem: quadros na natureza na Europa e no Brasil. Cotia: Ateliê Editorial, 2008.

PAINT A FUTURE. 2019. Disponível em: www.paintafuture.org. Acesso em: 25 jan. 2019.

PAZ, A. de. La revolución romántica: poéticas, estéticas, ideologías. Madrid: Tecnos, 1992.

ROUILLÉ, A. A fotografia: entre documento e arte contemporânea. São Paulo: Senac, 2009.

SALLES, C. A. Gesto inacabado: processo de criação artística. São Paulo: Annablume, 2011.

SANTAELLA, .L; NÖTH, W. Imagem: cognição, semiótica, mídia. São Paulo: Iluminuras, 1998.

SCHAPIRO, M. As maçãs de Cézanne: um ensaio sobre o significado da natureza-morta. In: SCHAPIRO, M. A arte moderna: séculos XIX e XX : ensaios escolhidos. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2010. p. 33-77.

STEINBERG, L. Outros critérios. In: STEINBERG, L. Outros critérios: confrontos com a arte do século XX. São Paulo: Cosac Naify, 2008. p. 79-125.

Published

2021-07-27

How to Cite

LIMA, Wagner Jonasson da Costa. Painting, photography and memory in the artistic production of Paulo Gaiad . DAPesquisa, Florianópolis, v. 16, p. 01–22, 2021. DOI: 10.5965/18083129152021e0024. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/dapesquisa/article/view/20172. Acesso em: 18 jul. 2024.