Design for sustainability

contributions of reflective design to the emotional longevity of fashion products

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/18083129152021e0015

Keywords:

Fashion design, User-centered system design, Sustainability

Abstract

In this article, through bibliographic research, the objective is to explore the contributions of the concept of reflective design (NORMAN, 2008) in the expectation of longevity of fashion products, in search of a more sustainable scenario through the awakening of pleasant emotions and the creation of affective bonds between users and their clothes. Considering that part of the socio-environmental problem comes from the impacts of production and consumption caused by the fashion system, the idea of developing products that can last longer according to their emotional value and that, therefore, will contribute to the deceleration of cycles disposal and replacement. In this context, based on the theory of Emotional Design (JORDAN, 1999; DESMET, 2002; NORMAN, 2008), reflective design strategies are developed that can assist in the design of projects with a focus on facilitating emotionally lasting experiences.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Letícia Formoso Assunção, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doutoranda em Design pelo Programa de Pós-Graduação em Design da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Atua como pesquisadora nos grupos de pesquisa Núcleo de Moda Sustentável - Nms/UFRGS. Mestre em Letras - Linguística Aplicada pelo Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Católica de Pelotas, 2015. Possui graduação em Tecnologia em Design de Moda pela Universidade Católica de Pelotas, 2012.

Jocelise Jacques de Jacques, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Possui graduação em Arquitetura e Urbanismo (1996), mestrado em Engenharia Civil (2000) e doutorado em Engenharia de Produção (2011) pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), tendo desenvolvido parte de sua pesquisa na Universidade da Califórnia - Berkeley. É professora adjunta da Universidade Federal do Rio Grande do Sul na Faculdade de Arquitetura, Departamento de Design e Expressão Gráfica, e membro dos grupos de pesquisa Virtual Design (ViD) e Núcleo de Desenvolvimento de Produtos (NDP). É professora colaboradora do Programa de Pós-Graduação em Design (UFRGS), ministrando a disciplina Design e Sustentabilidade. Tem experiência nas áreas de Arquitetura e Urbanismo e Engenharia Civil, com ênfase na elaboração e gerenciamento de projetos, e Engenharia de Produção, com enfoque no desenvolvimento de produtos ambientalmente amigáveis. Atua principalmente nos seguintes temas: metodologia e processo de projeto, desenvolvimento sustentável de produtos, design socioambiental e educação no ensino superior. 

References

BALDINI, M. A invenção da moda: as teorias, os estilistas, a história. Lisboa: Edições 70, 2006.

BAUMAN, Z. Vida Para o Consumo: a transformação das pessoas em mercadorias. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2008.

DESMET, P. 2002. Designing emotions. Netherlands: Delft University of Technology, 2002.

FLETCHER, K.; GROSE, L. Moda & Sustentabilidade: design para mudança. São Paulo: Editora Senac, 2011.

FLÜGEL, J. C. A Psicologia das Roupas. São Paulo: Mestre Jou, 1966.

FRIJDA, N. The emotions. Cambridge: University Press, 1986.

FUAD-LUKE, A. Design Activism: Beautiful strangenes for a sustainable world. USA : Earthscan, 2009.

HEKKERT, P.; McDONAGH, D. Design and Emotion. The Design Journal, United Kingdom, v. 6, n. 2, p. 1-3, 2003.

JORDAN, P. Pleasure with products: human factors for body, mind and soul. In: GREEN, W.; JORDAN, P. (org.). Human factors in product design: current practice and future trends. London: Taylor & Francis, 1999.

JORDAN, P. Designing Pleasurable Products: An Introduction to the New Human Factors. Londres: Taylor & Francis, 2000.

JOUBERT, C.; STERN, S. Dispa-me!: o que nossa roupa diz sobre nós. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2007.

LIPOVETSKY, G. A Era do Vazio: ensaios sobre o individualismo contemporâneo. São Paulo: Manole, 2005.

LIPOVETSKY, G. O Império do Efêmero: a moda e seu destino nas sociedades modernas. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.

MANZINI, E.; VEZZOLI, C. O desenvolvimento de produtos sustentáveis: os requisitos ambientais dos produtos industriais. São Paulo: Edusp, 2016.

MORRIS, R. Fundamentos de design de produto. Porto Alegre: Bookman, 2010.

MUGGE, R.; SCHIFFERSTEIN, H.; SCHOORMANS, J. Design strategies to postpone consumers product replacement: The value of a strong person-product relationship. The Design Journal, United Kingdom ,v. 8, n. 2, p. 38-48, 2005.

NIEMEYER, L. Design Atitudinal: uma abordagem projetual. In: MONT`ALVÃO, C.; DAMAZIO, V. (org.). Design, ergonomia e emoção. Rio de Janeiro: FAPERJ, 2008. p. 49-64.

NORMAN, D. Design Emocional: Por que adoramos (ou detestamos) os objetos do dia a dia. Rio de Janeiro: Rocco, 2008.

PACKARD, V. Estratégia do desperdício. São Paulo: Ibrasa, 1965.

PEREZ, I.; SANTOS, A. Lacunas de pesquisa em Design de Moda para a sua sustentabilidade em sua dimensão ambiental. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE PESQUISA E DESENVOLVIMENTO EM DESIGN, 12., Belo Horizonte. Anais eletrônicos [...] São Paulo : Blucher Design Proceedings. v. 2, n. 9, nov. 2016. p. 1987-1998. DOI: 10.5151/despro-ped2016-0169. Disponível em: https://www.proceedings.blucher.com.br/article-list/ped2016-277/list#articles. Acesso em: 01 out. 2020.

RUSSO, B.; HEKKERT, P. Sobre amar um produto: os princípios fundamentais. In: Mont`Alvão, Cláudia.; Damazio, Vera. (Orgs.). Design, ergonomia e emoção. Rio de Janeiro: Mauad X: FAPERJ, 2008. p. 31-49.

STALLYBRASS, P. O casaco de Marx: roupas, memórias, dor. Belo Horizonte: Autêntica Editora. 2000.

TONETTO, L.; COSTA, F. Design emocional: conceitos, abordagens e perspectivas de pesquisa. Strategic Design Research Journal, São Leopoldo, v. 4, n. 3, p. 132-140, 2011.

Published

2021-04-12

How to Cite

ASSUNÇÃO, Letícia Formoso; JACQUES, Jocelise Jacques de. Design for sustainability: contributions of reflective design to the emotional longevity of fashion products . DAPesquisa, Florianópolis, v. 16, p. 01–19, 2021. DOI: 10.5965/18083129152021e0015. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/dapesquisa/article/view/19401. Acesso em: 30 jun. 2024.