Bordering the margins
perceptions of people with disabilities about professional dance
DOI:
https://doi.org/10.5965/18083129152021e0014Keywords:
Marginality, Social, in art, Dance for people with disabilities, Dancers with disabilities, Inclusive educationAbstract
This study’s proposal is to investigate how people with disabilities, dance students inserted in the context of non-formal education, perceive the field of artistic professional dance as a possibility for their bodies. This is a qualitative field research, using semi-structured interviews as a data collection instrument. The data were analyzed and discussed adopting the concept of Umwelt, proposed by Jacob von Uexkull, emphasizing the subjects’ own perceptions about the inclusion of their bodies, considered non-standard, in the artistic production of dance. The results indicated that the perception obout professional performance in dance is linked to the body and dance models of people without disabilities.
Downloads
References
BERTALANFFY, L. V. Problems of life: an evaluation of modern biological thought. London: Watts & Co.; New York: Wiley, 1952.
BERTOLDI, A. L. S.; SOUZA, C. A. F. de. Dança inclusiva e o efeito borboleta. Revista da Faced, Salvador, v. 1, n. 16, p. 51-62, 2009.
BERTOLDI, A. L. S. Trans(ações) de corpos com deficiência em processos de criação em dança entre otras cositas más. Caderno de Ensaios TO, Curitiba, v. 2, p. 28-41, 2015.
BERTOLDI, A. L. S.; RIL, A. F. Aproximações entre neurociências e processos de fruição e criação em dança na infância. In: VELLOZO, M.; STECZ, S. (org.) Criação, ensino e produção de conhecimento em artes: artes visuais, cinema, dança e teatro. Campo Mourão, PR: Fecilcam, 2016.
BERTOLDI, A. L. S.; MARGUERITTE, M. dos A. Ilhas e Tentilhões: o convívio social como estratégia de acesso e inclusão em dança. Revista da FUNDARTE, Montenegro, ano 20, n. 41, p. 01- 25, abr./Jun. 2020. Disponível em: http://seer.fundarte.rs.gov.br/index.php/RevistadaFundarte/article/view/702 . Acesso em: 20 jun. 2020.
BRASIL. Decreto nº 82.385, de 5 de outubro de 1978. Institui o Código Civil. Diário Oficial da União: Brasília, DF, ano 90, 6 out. 1978.
BRASIL, Lei nº 13.146, de 6 de jul. de 2015. Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência. Brasília, DF. 2015. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2015/Lei/L13146.htm. Acesso em: 24 mar. 2021.
DAMÁSIO A. R. E o cérebro criou o homem. São Paulo: Companhia Letras, 2011.
DINIZ, D.. O que é deficiência? São Paulo: Brasiliense, 2007.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
GOLDMAN, M. Uma Categoria do Pensamento Antropológico: a noção de pessoa. Revista de Antropologia, São Paulo, v. 39, n. 1, p. 83-109, 1996.
GREINER, C. Em busca de uma metodologia para analisar a alteridade na arte. Concept, Campinas, v. 6, n. 2, p.10-21, 2017.
LEPECKI, A. O corpo colonizado. GESTO: Revista do Centro Coreográfico do Rio, Rio de Janeiro, v. 3, n. 2, p. 7-11, jul. 2003.
MARTINS, S. E. S de O.; GOMEZ, A. J. V.; FERNANDES, Y. Z.; BENETTI, C. da S. Inclusão de universitários com deficiência na educação superior: o que dizem as pesquisas no Brasil e Uruguai. Jornal de Políticas Educacionais. Curitiba, v. 11, n. 17, p. 1-25, nov. 2017.
MATOS, L. Dança e diferença: cartografia de múltiplos corpos. Salvador: Editora da Universidade Federal da Bahia, 2012.
MORIN, E.; LE MOIGNE, J.-L. A Inteligência da complexidade. São Paulo: Petrópolis, 2000.
NOVAES, R. Hip Hop: o que há de novo? In: BUARQUE, C. (org.). Perspectivas de gênero: debates e questões para ONGs. Recife: GT Gênero - Plataforma de Cotrapartes Novib / SOS Corpo e Cidadania, p. 110-136, 2002.
ROSSI, P.; MUNSTER, M. de A. van. Dança e Deficiência: uma revisão bibliográfica em teses e dissertações nacionais. Movimento, Porto Alegre, v. 19, n. 4, p. 181-205, 2013.
SASSAKI, R. K. Inclusão: o paradigma do século XXI. Revista de Educação Especial, Brasília, ano 1, n. 1, p. 19-23, out. 2005.
SATED-PR – Sindicato dos Artistas e Técnicos de Espetáculos de Diversão do Estado do Paraná. Instrução Normativa n. 40 de junho de 2019 - Regula e disciplina o exame de capacitação profissional de bailarinos e dançarinos para o ano de 2019. Curitiba, PR, jun. 2019. Disponível em: http://satedpr.org.br/wp-content/uploads/2019/06/NORMATIVA__DANCA_CURITIBA.pdf. Acesso em: 12 jul. 2019.
SÉRIO, A.; VIEIRA, C.; VIEIRA, S. Corpo em questão. Curitiba: Nó movimento em rede, 2017.
SÉRIO, A. Corpos com deficiência que dançam: entre outras cositas más. In: PRIORI, C.; SÉRIO, A. (org.) Diversidade em Fricção: educação em direitos humanos em construção na universidade. Curitiba: CBT Brasil Multimídia, 2020. p.150-166.
TEIXEIRA, C. Deficiência em cena. João Pessoa: Idéia, 2011.
UEXKULL, J. von. Stroll though the words of animals and men: a picture book of invisible words. Semiótica, Canada, v. 89, n. 4, p. 319-391, 1992.
VARGAS, M. Para uma filosofia da tecnologia. São Paulo: Alfa - Omega, 1994.
VIEIRA, J. A. Teorias do conhecimento e arte: formas de conhecimento - arte e ciência uma visão a partir da complexidade. Fortaleza, Expressão Gráfica: 2006.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Matheus dos Anjos Margueritte, Andréa Sério, Matheus dos Anjos Margueritte
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
The authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the study being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution-Noncommercial License, which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
This journal, following the recommendations of the Open Access movement, provides public access to all its content, following the principle that free access to research leads to a greater global exchange of knowledge.
Plagiarism in all its forms constitutes unethical publication behavior and is unacceptable. The Journal DAPesquisa reserves the right to use software or other methods of detecting plagiarism to analyze submitted works.