Special education and contemporary theater:

the creative process of De Lagarta à Borboleta, a flight through diversity and autonomy in relational practices

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1808312915252020e0038

Keywords:

Drama in education, People with disabilities and the performing arts, Artists with disabilities, Special education

Abstract

This text proposes an account of the creative process De Lagarta a Borboleta with people with disabilities in the (APAE) Association of Parents and Friends of the Exceptional in Ouro Preto - MG. Thus, the article aims to contribute to the field of studies about the teaching and practice of Contemporay Theater in contexts of Special Education; in addition to focusing on the collaborative creation experience lived in theater practices developed by a group of interns from the Bachelor's degree in Performing Arts - UFOP / MG. Finally, it seeks to understand theater as a language and a path for the construction of knowledge linked to other knowledge, in an interdisciplinary context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Everton Lampe de Araujo, Universidade do Estado de Santa Catarina UDESC

Doutorando em Teatro - udesc

Carlos Alberto Ferreira da Silva, Atualmente, educador Adjunto do curso de Teatro e do Programa de Pós-graduação em Artes Cênicas da Universidade Federal do Acre.

 


Carlos Alberto Ferreira da Silva é Doutor em Artes Cênicas, encenador, performer, ator, produtor teatral. 

References

ABREU, A. M. N. Da cena ao texto: dramaturgia em processo colaborativo. 2005. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas) – Escola de Comunicação e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2005. DOI:10.11606/D.27.2005.tde-28092009-092332. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/27/27139/tde-28092009-092332/pt-br.php. Acesso em: 08 mar. 2020.

BERTÉ, O S. Bricolando experiências, imagens e conceitos para fazer-pensar dança com Pina Bausch. In: CONGRESSO NACIONAL DA FEDERAÇÃO DE ARTE EDUCADORES DO BRASIL (CONFAEB), 21., 2011, Anais [...] São Luís do Maranhão: FAEB, 2011. p.197-211. Disponível em: https://faeb.com.br/confaeb/anais-confaeb-2011/. Acesso em: 06 fev. 2013.

CALDEIRA, S. Dança: do movimento puro à dramaturgia corporal de Pina Bausch. In: Mimuns: revista on-line de mímica e teatro físico, Salvador, ano 1, n. 2, jul. 2009, p.23-38. Disponível em: http://www.mimus.com.br/revista/. Acesso em: 26 maio 2014.

CIA da Gente. In: Universidade Federal de Ouro Preto; Fundação Gorceix. Projeto de Extensão PROEX UFOP, 2005. Minas Gerais, 2005. Disponível em: https://ciadagenteufop.wixsite.com/cia-da-gente. Acesso em: 05 abr. 2020.

CLARK, Lygia. Textos de Lygia Clark, Ferreira Gullar e Mário Pedrosa. Rio de Janeiro: Funarte, 1980.

ESCOLA DE EDUCAÇÃO ESPECIAL FARMACÊUTICO DR. HÉLIO HARMENDANI. Projeto Político Pedagógico 2008/2013. Ouro Preto, MG: [s.n.], [2008].

ESCOLA DE EDUCAÇÃO ESPECIAL FARMACÊUTICO DR. HÉLIO HARMENDANI. Projeto Político Pedagógico, 2013/2016. Ouro Preto, MG: [s.n.], [2013].

FARIAS, S. Teatro na Escola. In.: Léxico de pedagogia do teatro. São Paulo: Perspectiva, 2015.

FREIRE. Paulo. Pedagogia da Autonomia. Ed. Vozes: São Paulo, 2006.

LEHMANN, H.-T. Teatro Pós-dramático. São Paulo: Cosac Naify, 2007.

PUPO, M. L. de S. B. O pós-dramático e a pedagogia teatral. In: FERNADES, S.; GUINSBURG, J. (org). O pós-dramático um conceito operativo? São Paulo: Perspectiva, 2008.

SANTOS, M. P. Educação inclusiva: redefinindo a educação especial. Ponto de Vista: revista de educação e processos inclusivos, Florianópolis, n. 3/4, p. 103-118, 2002. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/pontodevista/article/view/1402. Acesso em: 08 mar. 2020.

SPERLING, David. Corpo + ARTE = ARQUITETURA: Proposições de Hélio Oiticica e Lygia Clark. In: Braga, Paula (org.) Fios Soltos: A arte de Hélio Oiticica. São Paulo: Ed. Perspectiva, 2008.

TIBOLA. I. M. (coord.). Arte, cultura, educação e trabalho. Brasília: Federação Nacional das APAEs, 2001. Disponível em: http://feapaesp.org.br/material_download/122_arte_cultura_e_educacao%202000%20FENAPAEs.pdf. Acesso em: 20 mar. 2020

Published

2021-04-19

How to Cite

LAMPE DE ARAUJO, Everton; FERREIRA DA SILVA, Carlos Alberto. Special education and contemporary theater:: the creative process of De Lagarta à Borboleta, a flight through diversity and autonomy in relational practices. DAPesquisa, Florianópolis, v. 16, p. 01–13, 2021. DOI: 10.5965/1808312915252020e0038. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/dapesquisa/article/view/17436. Acesso em: 18 jul. 2024.