Investigations on training and composition

search for the liberation of automatisms of the vocal body in the performing arts and in the theater

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1808312915252020e0008

Keywords:

Artaud, Antonin, 1896-1948, Imagem corporal nas artes cênicas, Voz na arte, Fenomenologia e arte

Abstract

This paper presents a teorical and conceptual review about actor’s training in performing arts for technical and artistic development with a view to potentializing and expanding the vocal body actions. The phenomenological reduction (époché) is approached as a reflexion’s key concept in liberation of the vocal body’s automatisms. It is focused on scenic artists interested in a theatrical practice inspired by Antonin Artaud. The question is to investigate the possibilities of improvisation, devir-conscious creation and suspension in the research for a Vocal Body without Organs

Downloads

Author Biographies

Daiane Dordete Steckert Jacobs, Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC), Florianópolis, SC

Professora Associada do Departamento de Artes Cênicas, área de voz/interpretação, e do Programa de Pós-graduação em Teatro da Universidade do Estado de Santa Catarina(UDESC). Doutora e Mestra em Teatro pela UDESC

Maria Rachel de Souza Chula, UDESC

Atriz , Bailarina e Professora de Dança e de Teatro. Mestra em
Teatro pela UDESC.

References

ARTAUD, A. Para Acabar de Vez Com o Juízo de Deus e o Teatro da Crueldade. Lisboa: Ed. & Etc., 1975.

ARTAUD, A. O teatro e seu duplo. 3ª. Ed. Tradução de Teixeira Coelho. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

CAVAREIRO, A. The Vocal body: extract from A Philosophical encyclopedia of the body. In: Qui Parle: journal of critical humanities and social sciences. Transladed by Matt Langione. Lincoln: University of Nebraska Press, 2012, n. 01, col. 21, p.71-83.

DELEUZE, G.; GUATTARI, F. O que é filosofia? Tradução: Bento Prado Jr. e Alberto Alonso Munoz. Editora 34. São Paulo: Editora 34, 1992. Coleção TRANS

DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia. Tradução de Peter Pál Pelbart e Janice Caiafa. São Paulo: Ed.4, 1997. v.2-4

DEPRAZ, N.; VARELA, F.; VERMERSCH, P. A redução à prova da experiência. Arquivos Brasileiros de Psicologia, Rio de Janeiro, v. 58, n. 1, junho 2006.

GIL, J. Movimento Total: o Corpo e a Dança. Tradução: Miguel Serras Pereira. Lisboa: Editora Relógio D’Água, 2001.

KASTRUP, V. A Aprendizagem da Atenção na Cognição Inventiva. In: Psicologia & Sociedade, Pernambuco, v. 16, n. 3, p. 7-16, setembro/dezembro, 2004.

MASSUMI, B. A arte do corpo relacional: do espelho-tátil ao corpo virtual. Galáxia, São Paulo, n. 31, p. 05-21, abril 2016. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/galaxia/article/view/26462. Acesso em: 11 ago. 2019.

PELBART, P. P. Indivíduo e potência. In: NEUPARTH, S.; GREINER, C. (org.). Arte agora: pensamentos enraizados na experiência. São Paulo: Annablume, 2011.

QUILICI, C. S. Artes performativas, modos de percepção e práticas contemplativas. PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes - EBA /UFMG, Belo Horizonte, v. 8, n. 15, maio 2018.

VARELA, F.; THOMPSON, E.; ROSCH, E. A mente incorporada: ciências cognitivas e experiência humana. Porto Alegre: Artmed, 2003.

VARGENS, M. A Voz articulada pelo coração: ou a expressão vocal para o alcance da verdade cênica. São Paulo: Perspectiva, 2013.

YANEZ, X. D.; ROMESIN, H. M. Habitar humano em seis ensaios de biologia cultural. Tradução de Edson Araújo Cabral. São Paulo: Palas Athenas, 2009

Published

2020-09-22

How to Cite

JACOBS, Daiane Dordete Steckert; CHULA, Maria Rachel de Souza. Investigations on training and composition: search for the liberation of automatisms of the vocal body in the performing arts and in the theater. DAPesquisa, Florianópolis, v. 15, p. 01–16, 2020. DOI: 10.5965/1808312915252020e0008. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/dapesquisa/article/view/16147. Acesso em: 23 may. 2025.